Nekromanti Mundanas nära framtid

Ymir

Liten kantbaron
I en av våra nuvarande kampanjer, långköraren om huset Cuvri'an i Legio Colonan, så har lång tid gått och vi är nu inne på 1517 sabrisk tideräkning. Med fem år har vi således passerat den officiella världsbilden. Vad jag vill säga är att det vore kul med någon slags text om vad som bör ha hänt i världen under de här åren- många saker i modulerna lär ju ha avslutats eller förändrats. Hur har det tex gått med Vrimzikiels upprorshär? Har Consaber och Soldarn fått några tronarvingar? Hur går det med inbördeskriget i Soldarn? Har någon betydelsefull person i världen dött och kanske fått sin post ersatt av någon annan? (Emerall av Duncreigh tex, verkar ju vara på upphällningen...), etc. Dylika saker vore helt enkelt rätt kul att få veta hur de skulle utvecklat sig i framtiden. Själv klarar jag egentligen rätt utmärkt av att styra händelseförloppet och världspolitiken, men jag tycker ändå att det vore rätt kul att få veta vad spelskaparna tänk sig skall hända, inte minst för mer fantasilösa forumanvändares skull (det verkar onekligen krylla av dem).

- Ymir, rätt dryg idag.

Jonas...

Warrior
pikar och så... [ot]

*önskar att man begåvats med Ymirs flödande energi och fantasi...* /images/icons/wink.gif

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...

Antilles

Veteran
Re: Talon brinner...

...för fullt attackerat från havet av pirater. Inbördeskriget rasar i Soldarn. Vi stackars få vet att Talon kommer att falla...fnyft...

Azagthoth

Myrmidon
Vad jag vill säga är att det vore kul med någon slags text om vad som bör ha hänt i världen under de här åren- många saker i modulerna lär ju ha avslutats eller förändrats.

Personligen ser jag detta som helt poänglöst. Det är rollspel vi sysslar med, inte litteratur. Om det kom ut en "vad-som-händer-under-en-tioårsperiod-i-Mundana" så skulle säkerligen många nya spelledare känna sig väldigt låsta (eftersom de kan ha svårt att vika från den "officiella" världsbilden).

/Azagthoth

Jan Arenö

Warrior
Håller helt med här, tycker Mundana ska ge en bild av hur allt är, sen är det upp till var och en att bygga vidare själv.
En förutsättning är att det inte kommer komma ut moduler från NeoGames som innehåller saker som förändrar den stora världsbilden som man inte kan anpassa till vilken tid som helst.

[--- Jan Arenö ---]

Ymir

Liten kantbaron
Du har helt rätt där. Var väl lite förhastat av mig att tipsa om en "vad-händer-sen"-text. Berodde väl mest på att jag själv var nyfiken på hur neogames tänkt sig händelseutvecklingen. Men du har rätt, som sagt var. Jag tar tillbaka allt.

- Ymir, är helt övertygat om att neogames har planer för Mundanas framtid, speciellt det (åter)kommande Mörkret och dyl.

Oceanliner

Warrior
Annars om man nu vill veta hur Mundana kommer att se ut efter en 10 år lång kampanj så kan man spela i det förslutna.

Börja 2957.e.D. (eller vad det nu kan vara) läs in dig på landets historia eller hitta på en själv och du kommer att veta vad du hamnar men det som kommer att ha hänt under vägen är fritt att själv utveckla.

På detta sätt kan det vara kul att spela, låt spelarna veta att Pereine kommer bli fritt men och låt dem spela med den vetskapen. Precis som krigsfilmer från andra världskriget alla vet att Tyskarna fick pisk. Men likväl är det kul att se Leonardo Dicaprio skjuta K-pist. Det mäktiga kan vara att man kan få spelarna att jobba för ett mål i framtiden med en sån tro på att de kommer att lyckas att de liknar fanatiker. Men i själva verket vet de (som alla fanatiker?) att de kommer att lyckas. Sedan gör det ju inget om de får en liten chock nån stanns i mitten.

<B>Spelare: - M...m..men Samor den helige kan inte dö! Vem ska då grunda den samoriska läran?!!

SL: - Sorry, men han fumlade ju med sitt Quadosh slag.</B>

//Jonas - Kan bli kul...
<A href="http://home.swipnet.se/circle "TITLE="Min hemsida"> http://home.swipnet.se/circle</A>

Ymir

Liten kantbaron
Cool idé, faktiskt. Har funderat på något liknande i den nya kampanj jag planerar, eftersom den kommer att handla om en enda person och hennes liv, och mycket väl kan komma att sträcka sig över en lång tidsperiod. Dock rör det sig isåfall endast om ett par år tidigare än 1512- 1505, kanske.

- Ymir, tycker att man vet för lite om Mundanas historia för att kunna spela långt in i det förflutna

Man Mountainman

Storsvagåret
Tja, jag vet inte. jag tycker det är ganska intressant att ha en rullande "officiell" historiebeskrivning. Sedan kan man placera in sin kampanj när som helst och spela den utan att låta sig påverkas av den officiella historiens beskrivning av händelseförloppet från kampanjens start och framåt, eller använda den som inspiration men låta rollpersonernas handlingar påverka den.

/Dnalor, din finne på hornhinnan