Nekromanti Mundaniska svordomar/förolämpningar

Hyggelmonstret

Veteran
Finns säkert en död tråd om detta någonstans i trådkyrkogården men jag orkar inte gå igenom varje gravsten..

Hursomhelst är jag ute efter lite 'Mundaniska' svordomar, helst människors då felya och Rukh finns ju lite hitten o datten om lite här och var.

Var mitt intresse grundar sig ifrån?
Svar: Senaste liret med gänget.

Senaste speltillfället blev alla i gruppen utom min karaktär(för hon var ute och införskaffade olja, pyromantiker som hon är) kidnappade och fastbundna av ett hemligt sällskap i deras läger. Varför? Dem uppskattade inte att vi reagerade lite för aggressivt på två av deras medlemmar som stormade det värdshus vi befann oss i. Barbarerna i gruppen tog en snabb blick på stackars värden Åke ögonblicket främlingarna sparkade in dörren (oj förlåt dörren hade vi ned.. rusade in genom dörröppningen!) med bågarna spända och då tänkte båda barbarerna att lille mannens värdshus hade redan varit med om tillräckligt! (ett par fönster på övervåningen hade misslorna förstört under sina rymningsförsök, ytter dörren hade sparkats ut då Åke hade ovetande låst in våran charmige dock grymt packade Pyar-doktor).

..Ja nu kommer jag till poängen, hursomhelst fastbundna som gänget var så började barbarerna vråla och ha sig och majoriteten av spelarna var nu mycket intresserade i så många svordomar/förolämpningar med lite Mundana-touch som möjligt att hagla ut över sin olycka.
Här nu på efter hand så drar jag mig hit i hoppet om några idéer, råd, guide-lines? Jag har samlat på mig exempel från flertalet filmer som Troja tex. där Akilles kallar antagonist-tjockisen (minns ej namn..) för din 'vinsäck' "sack of wine" med annat dylikt. Just den nämnda förolämpningen ligger mig varmt om hjärtat ^^

*:./Hare gott o gonatten på er\.:*

Fienden

Hero
Ditt fördömda svin?
Din fader var en hamster och din mor luktar fläderbär. (Source: Consaber)
VID DAAKS TÄNDER! *chockad jargisk präst*
VID DAAKS ARSLE! *chockad jargisk icke-präst*
Bältesrivare (anspelning på att personen är tjock)
Jag kan köpa din dotter (anspelning på prostitution, derp)
Du köpte din väns son (återigen prostitution, men lite mer... Homosexuellt)

Klockan är 2:23, förvänta er inte att jag säger något vettigt nu.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Cirefalisk svordom: "Far åt skugglandet" (bland det grövsta en cirefalier kan säga till någon annan).

Regmolar

Swashbuckler
Här kommer en zombie från kyrkogården: svordomar!

Annars är min spelgrupps favorit (framför allt utanför spel...) den jargiska förolämpningen "din mamma jobbar på andra våningen", en hänsyftning till att verkstäder och affärer i jargiska öar ligger längst ned i byggnaden, medan de övre våningarna innehåller sovrummen (nej, att vädra lakanen anses inte vara ett arbete :gremwink: )

Poseur

Swashbuckler
Din far var också din morfar!
Loppätna hund!
Ditt Odjur!
Pocker och Flåpinne!
Din ogudaktiga infertila trûkh! (väldigt användbar inte bara bland tiraker)
talglymmel ! (tjock odåga)

Men mer kommer jag inte på just nu. Men man brukar ju ofta hitta på något passande för stunden

/Poseur gillar svordomar dock

ermine

Warrior
Damariska svordomar och förbannelser

”Vid Milargoks bål!”
”Vid alla löptikar!”
”Mörka väsens grav!”
”Milagok, Udar och alla martyrer!”
”Må alverna sluka sin själ!”
”Dibuks skugga!”
”Din mor och en åsnehingst!”
”Spindelmors förbannelse!”
”Åt skugglandet med dig!”
”Östanvinden över ditt hus!”
”Din far låg underst!”
”Må fursten höra ditt namn!”

Ymir

Liten kantbaron
Jag tycker det är väldigt svårt att komma på förolämpningar i en fantasykontext som dessutom känns såpass spontana/naturliga att de inte sticker i ögonen in-game. Praktexempel på motsatsen är saker som "Vid profetens skägg", och därmed nästan alla förslag hittils i den här tråden.

Deadwood-manusförfattarna hade filosofin att dåtidens djävulsåkallande svordomar inte skulle låta tillräckligt grova i moderna tittares öron, så de körde dem genom språktolknings-filtret och ersatte dem med könsord och exkrementer, vilket gav en...väldigt påtaglig...effekt. Det är på det hela taget en vettig filosofi, för könsord och dyl. grovheter fungerar alltid och är väldigt kontextneutrala, till skillnad från "helvete" och "din jävel".

That being said så vill man givetvis också ha svordomar, förolämpningar och kraftuttryck som har lite mer kulturell färg i sin fantasyvärld, och då återstår utmaningen att komma på sådana som faktiskt funkar, eller leverera dem på sätt som funkar, något jag som sagt upplever att folk generellt, jag själv inkluderat, är dåliga på. Jag tänker spontant spåna fram några som kanske och kanske inte kunnat funka till Västlanden:

"Ilik!" (det är onskans ande i folktron)
"Fähund!" (alltid bra)
"Fågelätare!" (could work)
"Likskändare!" (säger lite sig själv)
"Svin!" (fast mûhadinerna föraktar nog inte grisar...)
"Klentrogne idiot!"
"Dekadenta rövhål!"
"Vämjelige apostat!" (den måste jag köra på)
"Må Koshan förtära dina ömkliga kvarlevor!" (en sån som är svår att leverera naturligt, men det kan nog gå)
"Må du återfödas som kvinna!" (samma)
"Jag ska kastrera dig med en slö ilbarkniv och knulla dina systrar i röven!" (samma)
"Ah, så det var din dotter som kved av njutning i min säng igår natt..." (anspelar man på att man haft sex med nåns fru kommer man så bli dödad...)
"Må förbannelsens fåglar sluka dig!" (anspelar på fåglar som sägs tillhöra Gebashan Häxkonungen och tar med ens själ till de gamla gudarnas dunkla dödsrike)
"Azhram!" (Azradeus)
"Blod och svavel!"
"Må du krossas av tio elefanter!"
"Sodomit!"
"Kamel/häst/tirakknullare!"
"Ah, förlåt, jag tänkte be om riktningen till ett bra badhus men märkte på lukten att du är helt fel person att fråga".
"Maskföda!" (idén är att ens döda kropp ska bli äten av heliga fåglar, inte äckliga underjordsvarelser)

och den antagligen väldigt vanliga och enkla:
"Eunuck!"

- Ymir, spånar lite

Carl Johan Ström

Swordsman
Här är några svordomar från jargien:

anguisum ... ondskans yngel
anos da elefante ... elefantröv
asine ... åsna
caca ... skit
cacamanga! ... ät skit!
cana ... hynda
canegrege ... fähund
cavos media basa! ... kyss mig i arslet!
facia da cula ... rövansikte
imbecile ... idiot
kapite d'cane ... hundhjärna
mesma t'coja! ... knulla dig själv!
pella bastarda ... horunge
porco ... gris
sime ... apa
vilaverma ... usel mask

/ CJ

Conan

انتفاضة
Annars gillar jag arabiskans allhu yikhrab baytak, mo gud forstora ditt hus.