Nekromanti Mundansk Lektyr..

hatten

Swashbuckler
Vilka typer av texter och literatur kan man hitta på mundana igentligen?
Detta är en tankvärd fråga vissa som Henea Alverna och Frakk Tirakerna saknar troligen all form av skrivkultur.
men de andra då?

Bland samtliga bör saker som Sång/musik, Poesi, sagor vara centralt

Learam Lever ett tuft "klan" samhälle som påminner om det keltiska skotska sättet vilket är otroligt tufft det är ett hårt liv men bland de få lärda Learam så borde jord nära historier burleska skämtsagor fritt frodas ofta sådana som gör narr av de allt för högfärdiga Thism. Ibland sorliga historier sånger som berättar om älskade förlorade av förbannelsens tyngd. Ofta bör i deras historier Hedern och Lojalitet stå i central position.

Thism Hjälte sånger och krigs berättelser där hjälte mod och personlig STOLTHET och Lojalitet står i centrum.

Sanari berättelser där hjältar och skurkar ändrar form till mytiska väsen som talande ugglor och rävar och där list och förmågan att göra det som krävs inte det som alltid är rätt är det som får hjälten att vinna i slutet. Gåt gissning bör vara populärt hos dom se även det jag skrivit hos Drezin..

Ghor stolta historier om dvärgar från förr och Ghors stolta historia bör vara det ledande. Men även Stolta kväden om dvärgisk lojlitet och familje kärlek krigiska sorge visor som sörjer de som för tidigt har dött. Lärdoms sånger som handlar om faror som Brand, översvämmning, Tiraker, Alver, och annat otyg.

Roghan i stort sett som Ghor men med vinklingen att Roghan är lite bättre och där deras stolthet och ära prisas gång på gång.

Zolot Ofta väldigt människo inspererad sånger, historier coh berättelser men klart och tydligt dvärgisk på tonen och sättet kanske många sånger kväden och berättelser som berättar hur det är att leva mitt ibland kortlivade människor.. "Som nyss vuxigt upp och gift sig och fått barn som nyss har slutat skolan och gift sig och fått baarn SOOOM NYSS vuxigt upp och gift sig och fått barn"

Drezin Se Ghor men med fler kväden och berättelser där inteligensen och kunskapen prisas framför våldet. Gåttor som berättas bör vara något de tar på allvar och jag kan tänka mig stora gåttävlingar där Dvärgar en efter en försöker komma på en gåta ingen kan gissa. ( Gåtan måste vara logisk och följa vissa regler i en Gått tävling, Det får allstå inte vara: "vad är gult och blått med tre huvuden och flyger söder ut" utan det måste vara något logiskt som: "Jag finns i varje vrå ljudlöst jag smyger och allt jag sväljer omöjlig är jag att döda men flyr när jag den minsta fackla jag ser VAD ÄR JAG" )
Ologisk gåta = Hyggel best som målats gul och blå och avfyrats från en katapult..
Logisk gåta = Gissa på ni...

Bazirk Nu kommer kväden sagor och sånger men även poesi där de sörjer de som havet har stuligt sagor om monster och handelsmän piratdåd skurkar och hjältar.
Ofta grymma berättelser där blodisande strider inträffar och hjältar som offrar liv och lem. Men även romantiska sagor om tiraker som slagit sig igenom omöjliga hinder för att vinna sin älskades gunst.
Romeo och Julia är faktist en historia som skulle kunnas översättas till en Bazirik berättelse..
Ta Romeo av Bazirik från en sjöfarande handels stam som möter den unga Bazirik tjejen Julia från en piratiserande stam de faller omedelbart i tycke för varandra och Juliga kräver att Romeo ska visa sin kärlek genom att göra några hjältemodiga strider som han lyckas och besegrar massor av sina fiender.
Men då tycker Julias Trokka att det Romeo gjorde var inte nog och de förbjuds att träffas efter många hårda strider lyckas Romeo äntligen få tag i Julie ohc de fllyr tillsammans men förföljda av deras fiender flyr de in i förbjudet områd där onda Dvärgar bor och de finner de unga och anfaller till sist dör de tillslut i varandras armar.

Marnakh "Apa ser apa gör" de flesta försöker härma mänsklig kultur så det är nog väldigt sällan de har en egen, Men en del Poesi som Marnakh tiraker har gjort efter mänsklig moddel lär ha kunnat vinna dom erkänning i begränsad skala.

Frakk de kanske inte skriver ner något men jag kan lugnt tänka mig att även de har ett rikt berättande konst så väll som sång coh dans.

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>

Sodivra

Champion
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Allting<p><hr></blockquote><p>Ja det har du rätt i! /images/icons/wink.gif

/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\

litleme

Warrior
hur orkar du skriva allt det där ?? NT

jag skulle dö efter alverna :)

"kärlek är 15 sekunders underbara ljud -Johnny Rotten
"nature is a whore" - Kurt Cobain

Krille

Super Moderator
Vad tror du då om oss som skrev regelboken? [NT]

'Nuff said!

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"

Oceanliner

Warrior
Fortsatt diskussion i ämnet...

Mycket intressant inlägg måste jag säga. Jag antar att du bortser från alla religiösa sånger och historier som borde finnas också.

Själv har jag knåpat ihop en liten historia/legend som jag kommer att ha med som krydda i min kampanj.

Legenden ska handla om en av de gamla alviska gudinnorna(alverna har någon mystisk religion), närmare bestämmt deras motsvarighet till kärleksgud. Ialla fall så ska detta vara en underskön alvisk gudinna på alla de sett men hon ska ha blivigt ledsen av nån anledning. Så alla gudarna ska ha försökt muntra upp henne utan att lyckas. Tillslut efter att ha prövat allt ska de ha skickat ner henne på Mundanas jord för att där försöka finna lyckan. Väl på mundana ska hon enligt legenden stött på en alvisk trubadur som berättade en fängslande och rolig historia för gudinnan som i slutpoängen brister ut i skratt. Men gudinna som hon är blir hennes skratt till en vacker sång som gör alla som hör den lyskliga och sorgefria. Denna sång kallas den eviga sången och det finns inget slut på den. Så efter att gudinnan lämnat sitt skratt på Mundana begav hon sig hem till gudarna glad i hågen igen.

Ialla fall användandet av denna legend går att vrida och vända på. Jag tänker spela på att denna så kallade eviga sång ska kunna bota alvernas förbannelse och därför bör det ju kunna gå att spinna ett äventyr där rollpersonerna ska försöka hitta denna sång.

Jag har gjort en rollperson som är Learam alv. Hans namn är Limerk Connori och han är alvisk målare och filosof. Han ska ialla fall måla en motsvarighet till impressionismen som ju inte är som den medeltida konsten. Här kan du få göra en ny insatts hatten och fundera vilka olika konststilar de olika folkslagen har. Dvärgar borde ju göra skulpturer i sten osv. Men målningar var vad jag menade.

Jag kan tänka mig att Learam målar mycket landskapsbilder medans Thism har mer krigiska motiv osv...

//Jonas

hatten

Swashbuckler
Re: hur orkar du skriva allt det där ?? NT

27 år vana och anvädande av norrlänsk bonde dialekt som är söligt sätt att prata och lyssna på och norrlänsk svårmodighet som igentligen är djup filosofiska stoiska åsikter i förkläddnad. Sör länningar klarar alldrig av att förstå vad vi menar de har för kort uppmärskamhets förmåga /images/icons/cool.gif. skämtar bara

Sedan Min far och kanske hans far och jag av tradition alltid tagit oss långa omvägar för att förklara något vilket gör att jag är van vid att gå från punkt A till punkt Ö innan jag har sakt det jag menar.
Detta sätt att prata gör att vi är utmärka på att skriva *ler* för poängen blir sagd.

Och för att bevisa det så kan jag nämna att ovanstånde text om Mundansk lektyr var en 100% improvisation ifrån mig..
Jag satte mig ner började skriva och hittade sedan på allt efter som.

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>

hatten

Swashbuckler
Re: Tirakisk poesi och Målningar

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Inläggare: Jonas

Mycket intressant inlägg måste jag säga. Jag antar att du bortser från alla religiösa sånger och historier som borde finnas också.<p><hr></blockquote><p>Ooja jag har borstett från mycket då poängen var vilken typ av texter sånger och poesi som finns i mundana det bettyder att jag har varit tvungen att vara lite bredd i sättet jag beskrivit dom. Exempel mjuka Chants ( vet det engelska ordet men inte svenska ) är något som förekommer bland både alver och Tiraker ( Exempel står att Troll tycker om Tirakisk sång som är mjuk och melodisk bas röst. Att alverna gillar den kan jag föreställa mig men då mindre bas och mer som "kyrk sång" tänk medeltida munkar som sjunger med bara röst inga instrument )

Ett ämne jag har var väldigt lite in på tyvär var Olika former av Poesi något som borde vara intresangt Japansk hiaku eller vad det nu heter borde låta som något i Sanarie och Thism smak medans rak på sak europeisk poesi borde vara Pyar och Kirja.
Tiraker av olika slag bör ha ett rikt Poetisk liv där tragisk kärlek och tragiska fall av otillfredställd kåthet är central i dikterna och poesin.
Dvärgana där förfäderna och de unga ej födda prisas och hyllas där berget och vontar storhets nämns.

Som sakt var jag hoppade över mycket och helst borde man ta en diskution om TIRAKISK POESI: /images/icons/cool.gif

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Själv har jag knåpat ihop en liten historia/legend som jag kommer att ha med som krydda i min kampanj.

Legenden ska handla om en av de gamla alviska gudinnorna(alverna har någon mystisk religion), närmare bestämmt deras motsvarighet till kärleksgud.
Ialla fall så ska detta vara en underskön alvisk gudinna på alla de sett men hon ska ha blivigt ledsen av nån anledning. Så alla gudarna ska ha försökt muntra upp henne utan att lyckas.
Tillslut efter att ha prövat allt ska de ha skickat ner henne på Mundanas jord för att där försöka finna lyckan.

Väl på mundana ska hon enligt legenden stött på en alvisk trubadur som berättade en fängslande och rolig historia för gudinnan som i slutpoängen brister ut i skratt.
Men gudinna som hon är blir hennes skratt till en vacker sång som gör alla som hör den lyskliga och sorgefria. Denna sång kallas den eviga sången och det finns inget slut på den.
Så efter att gudinnan lämnat sitt skratt på Mundana begav hon sig hem till gudarna glad i hågen igen.
Ialla fall användandet av denna legend går att vrida och vända på.
Jag tänker spela på att denna så kallade eviga sång ska kunna bota alvernas förbannelse och därför bör det ju kunna gå att spinna ett äventyr där rollpersonerna ska försöka hitta denna sång.<p><hr></blockquote><p>Ooo detta kan bli ett rejält äventyr du kan tillexempel låta spelarna upptäcka att sången är infångad under ett berg i form av ett eko och enda sättet att slippa förbannelsen är att släppa fri den..
men att ekots väktare är en grupp Sanarie som dominerar och manipulerar alla andra alver.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Jag har gjort en rollperson som är Learam alv. Hans namn är Limerk Connori och han är alvisk målare och filosof.
Han ska ialla fall måla en motsvarighet till impressionismen som ju inte är som den medeltida konsten.

Här kan du få göra en ny insatts hatten och fundera vilka olika konststilar de olika folkslagen har.
Dvärgar borde ju göra skulpturer i sten osv. <p><hr></blockquote><p>*stang* konst i form av målning och skulptur är inte min starka sida...
men får försöka.
Learam Burleska färgranna bilder ofta invävda i tyg bommuls tyger och stora gobelänger vävnader som hänger på slottsväggar...
Bilderna är mer illustrativa än realistiska ofta med färgranna omgivnings beskrivningar eller med nograna beskrivningar av hjältemodiga osjälviska hjältar som offrar sina liv för andra. ( deffinitionen av en hjälte är en som är villig att offra sig för andra och är duktig på sitt jobb. Oftast DÖR en äkta hjälte innan han hinner uppleva sin hjälte status och en sann hjälte SKA vara ödmjuk och vilja vara folk trots att han/hon förtjänar guld och gröna skogar. )
Färgerna är ofta naturfräger sällan alkemsika färger eller så. Bilderna är enkla personer och viktiga delar av bilderna får ofta överdrivna mått sällan de använder sig inte av perspektiv utan är mer intereserad att folk ska kunna se VAD det ska föreställa inte hur långt bort det är.. ( EN treputche stånde brivid den skickliga hjälten vars treputcheskott räddade alla kan vissas i samma storlek trots att treputchen i verkligheten är 10 meter hög )

Thism Stilade snyggare än verkligheten ( ju mer hjälte desto snyggare dessto mer känd blir man på porträtt, En hjälte deffinerias även på HUR mycket ÄRA han har vunnit och hur mycket bättre han är än andra )
guldfärger och metalfärger är vanliga bilderna görs ofta direkt på väggar eller målas på dukar där hjälten står porträtt under poträtt målning görs sällan mer än ansiktet.
Troligen så gillar de även siluet målningar där siluetten av en "Hjälte" etsas in på metall.

Sanari Uppskattar avacerade bilder och målningar som inte sällan är insperarde av magin målningar av naturen och krafterna som löper genom altet och även rent abstrakta bilder eller kaotiska målningar som verkar bestå av symetriska färger utan symbolisk betydelse kan vara använd.

Dvärgar Konst och bilder med färg borde vara en "ganska ny företelse bland dvärgar då de kommer från under jord viss målning där olika värmereflekterande och absorverande matrial har används bör ha funnits länge och speglar utplaserade på strategiska ställen bör vara vanligt för att få ljuset att leka i gångarna på ett "spökliknande men vackert sätt"
Ghor Då Dvärgar över lagg kommer från ett samhälle som lever i mörker har relliefer och staty byggande blivit den mest centrala delen av HUR dvärgar utsmyckar sina hem ibland även med "Osynlig konst" bilder och mönster vars form man endast kan "Se genom att röra vid stället" ( Tänk braill skrift men bilder istället )
Även konstverk som använder sig av ljud är vanliga gångar som huggits ut för att vinden och underjordiska vatten drag ska skapa ljud och eko som en naturlig orgel som spelar för sig själv.
( ett väl planerad Vatten fall och en öppning i berget där vinden kan blåsa in och strategisk uthuggna vindspel skapar ett fantastisk flöjtspel med trummande porlande ljudet av vattenfallet i bakgrunden det var det vackraste jag någon sin hört: "Hudirg Muhador efter sitt besök i ett Ghor fästet.. )
Kristaller och bergs mineraler är ofta en naturlig del av Ghors utsmyckningar.

Roghan ungefär som Ghor men ofta mer storslaget och färgrannet och ibland lite pompöst.
Roghan använder sig ofta i högre grad av ljudspel i sina gångar och kan skapa vackra nästan flöjtliknande ljudskällor som endast spelar när vinden blåser genom ventilations trummorna.

Zolot är de som är leddande bland dvärgar att använda sig av färger och de är även de som aktivt har börjat att utforska perspektiv målandet bland mundanas varelser.

Drezin abstrakta målningar endast där harmonin mellan kraftiga fäger och svaga färger utgör det centrala i bilden är vanliga. Så även statyrer vars utseende är mångtydande som från olika håll kan föreställa olika saker.
Mest omtalad är Bazifurs staty som föreställer från en av sidorna en Ghor Dvärg och Tirakbane man som är känd för att har räddat hundratals dvärgars liv genom sin styrka och mod under dvärga hjältens sulor ligger liken av döda tiraker och tacksamma dvärgar står på framför honom på knän. från den andra sidan ser man en Trukk Tismarik en DÅ känd monster vars arme plundrande Dvärgiska karravaner och dödade flera hundra dvärgar Vid Tismarik fötter ligger liken av döda dvärgar och framför honom knäböjer darrande dvärgar.

Statyn är lika hyllad som den är hatad av alla som ser den och anses blad Drezin som en utmärkt bild på det dualistiska i en hjältes existens. Då Tismarik var för Tirakerna en av deras största hjältar och Bazifurs var bland Dvärgarna det samma. De flesta Ghor dvärgar och Roghan dvärgar tycker att den ska förstöras medans de flesta Drezin hyllar den som en symbol för det dualistiska hos hjältar. ( Det är dock sällan som en dvärg beundrar statyn mer än en gång då den lär vara otäck. Dvärgen som gjorde den hade stenhuggeri på minst 24 och konstnärlighet på geni nivå )

Tiraker färgranna statyer och målande bilder är det många tänker på när de hör ordet Tirak men faktum är att så ÄR inte fallet då tiraker trivs bäst i mörker så kan inte färger göra sig under natten och de flesta statyrer är klart gråa eller naturfärgade. därimot så konst där utsmyckade kläder och tygstycken hänger utmed väggarna är omtyckta ofta så används pärlor, tänder, utsnidade föremål saker som fäst i en bakgrund av tyg/läder/stenvägg och på så sätt skapar en 3D tavla.
Givet viss finns stor variation bland de olika Tirakiska släkterna..

Bazirk Vanligt är att utsmycka skeppet med relliefer och träsniderier som symboliserar tur lycko andar och annat som kan se vackert ut ibland kan små skepp utsnidade i narvals horn fästas utmed relingen föreställande framgångs rika slag och strider men även lyckosamma färder skeppet har gjort eller önskar sig göra.
Bazirk har även rikt utsmyckade segel i färger så väl som föremål för att skapa en 3d effekt detta kan få deras "fest segel" att se klottriga och hänginga ut i folk som inte har mörker syn utan ser seglen dag tid då både färger och föremål som är fastydda i seglena syns.

Marnakh Tirak ser tirak gör är ett mundansk ordspråk och Marnakh lever bland mäniskorna och försöker ofta göra precis som dom gör även i konst. Fast även här är utsmyckade föremål och statyer populära.

Frakk Tja uj lite vad som helst ofta primitiv konst..

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Men målningar var vad jag menade.

Jag kan tänka mig att Learam målar mycket landskapsbilder medans Thism har mer krigiska motiv osv...
<p><hr></blockquote><p>Jeep troligen *ler*... fråga krille vem vet kanske både DU och JAG har rätt *ler*

Savaret på gåtan: Mörker!

Håller med. Men detta är ju lite uppenbart tycker jag. Dock håller jag inte med om att Marnakh skulle härma människor. Visst, de lever bland människor men de håller nog kvar i sina traditioner (vissa av dem i alla fall) och kommer nog inte att försöka bli människor. De vet att de är annorlunda och kommer att behålla sin kultur. Visst, de anpassar den så att deras kulturen passar med människornas kultur. De ärar fortfarande Maktha och har nog många gamla berättelser kvar i minnet. Deras historier handlar troligtvis om list och visdom som besegrar råstyrka. De anser att frakk och bazirk är för vilda och att marnakh är smartare. Det är vad jag tror i alla fall.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Jag tycker mig ana en viss avsmak mot Thism (Roghan också men de förthänar det)? Jag tror att learam och thism har samma smak bara att thism gör sina målningar vackrare och inriktar sig mer på personen och att learam inriktar sig på handlingen. Thism hjältar är nog de som ändrat historien bland alverna mest och de brukar vanligtvis visa sig både smarta och listiga. De behöver inte vara en stark hjälte utan bara en som är modig och gör det som behöver göras. Troligtvis går thism in mer på hur personen var och hur hans känslor och personliga problem var än vad en learamalv skulle göra. Learams hjältar är, eftersom deras vanligaste problem är krig, räder och tiraker, krigare som skyddat byn och slagits mot hemska skurkar. Eftersom det brukar vara mer än en person i ett stamkrig så beskrivs nog alla om deras gärningar och hur bra de slogs. De som dog brukar ha högar av fiender runt sig och dö med ett leende på läpparna. Thismalverna som inte har samma problem som learam har när det gäller livsstilar (learam har ju det rätt hårt) så brukar Thismhjältarna vara ensamma krigare som bekämpar onda magiker, avslöjar intriger och räddar jungfrur från monster. Därör inriktar sig thism på personer och learam på handlingen och kriget.

Detta är vad jag tycker och jag har inget att gå efter varför jag tycker så förutom mina åsikter. Nöjd nu krille?/images/icons/tongue.gif/images/icons/wink.gif

hatten

Swashbuckler
Re: Savaret på gåtan: Mörker alldelses riktigt

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Inläggare: silversurfan
Håller med. Men detta är ju lite uppenbart tycker jag. Dock håller jag inte med om att Marnakh skulle härma människor.
Visst, de lever bland människor men de håller nog kvar i sina traditioner (vissa av dem i alla fall) och kommer nog inte att försöka bli människor. De vet att de är annorlunda och kommer att behålla sin kultur.
Visst, de anpassar den så att deras kulturen passar med människornas kultur. De ärar fortfarande Maktha och har nog många gamla berättelser kvar i minnet. Deras historier handlar troligtvis om list och visdom som besegrar råstyrka. De anser att frakk och bazirk är för vilda och att marnakh är smartare.
Det är vad jag tror i alla fall.
<p><hr></blockquote><p>Oja det är en bra teori som du har men om du läser i boken så ser du att marnak sökte skydd hos människorna under gansak förnedrande vilkor både Frakk och Bazirik samt alver och dvärgar var ganska arga på dom och det var endast människornas kultur som accepterade dom.
SÅ under några generationer borde en viss tacksamhet kombinerad med rädsla att bli utkastad samt många anpassnings problem ( Människor gillar inte deras seder och tvärt om ) göra att Tirakerna inser för att komma någon stans måste de spela efter människornas regler arbeta dag tid och så vidare.
generation efter generation så minskar de "klassiska" Tirakiska sederna och blir övertagna av mänskliga seder du kan jämföra med de afrikanska slavarna i södra USA och Tahiti där de blev tvungen att överge sin Yorubare tro coh bli Kristna följden blev flera olika hybrid religioner där Voodon är den som är mest känd..

Samma sak bör ha skett med Marnakk deras kultur förändras och färgas av människorna som är dominanta tills det är kvar är FLERA olika former av Makhta hybrid religioner.
Kan tänka mig ett mundansk Voduu där Daak och Makhta är sida vid sida..

hatten

Swashbuckler

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Inläggare: silversurfan
Jag tycker mig ana en viss avsmak mot Thism (Roghan också men de förthänar det)? <p><hr></blockquote><p>Jag har väldigt stor respekt för Thism *ler* de är ofta hjältar skurkar och irriterande individer som tror sig vara bättre än alla andra och som mina spelare ofta ogillar..
Roghan har i mina kampanjer en något mer diffusa roll där spelarna om de sköter sig på rätt sätt kan få en stolt VÄN som står vid deras sida.
OM de sköter sig på fel sätt kan de få en fiende eller något som ignorerar dom med hot om våld om dom inte lämnar honom i fred.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Jag tror att learam och thism har samma smak bara att thism gör sina målningar vackrare och inriktar sig mer på personen och att learam inriktar sig på handlingen. <p><hr></blockquote><p>Vackrare är subjektiv jag skulle säga att thism använder sig av dyra färger och målar medans Learam använder sig av vävstol och tyg med naturfärger ofta tagna ifrån växter och mineraler som finns nära dom.
Sedan att Thism inriktar sig på PERSONEN och Learam på HANDLINGEN.
ÄR perfekt du sammanfattade vad jag försökte säga på mycket mycket bättre sätt än vad jag gör.
Inom Thism är person kulter vanliga och ledare är dyrkad och folk ser upp till honom han har rätten och priviligiet att vara dryg.. Thism ledaren säger vad som ska göras och folk lyder ofta så deligerar Thism ledaren jobbet till folk som vet vad dom ska göra om de ska bygga något pekar han på en snickare och ska det slåss så pekar han på sin vakt samtidigt som han själv sitter och är dryg.
Medans en Learam lyder den som får något uträttat och tar ansvar för sina folk och fattar RÄTT beslut för stunden.
Vilket betyder om de ska bygga ett nytt djurstängsel för byns alla djur kan ledaren inom en by bli en fåraherde som arbetat många år med djurhållning, Anfaller vilda Tiraker kan de vända sig till den med mest krigs erfarenhet och lyda hans råd ledaren själv arbetar mins lika hårt som de som han leder genom att vara ett föredömme..
Tycker om Learam för att det är lite Norrlänning över dom.
"Vafö ska han bestämma ba för att han är boss"
"Man ska int klage jag ha i alle fall kvar högre armen"
"Guu va ont det gör sticke i fingret"
( Överstättning SAKNAR DU EN ARM klaga inte DU KUNDE SAKNA TVÅ ARMAR och det kunde ju göra ondare. Får du en sticka i fingret stackars dig DET ÄR så synd om dig hur överlever du smärta smärta )

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Thism hjältar är nog de som ändrat historien bland alverna mest och de brukar vanligtvis visa sig både smarta och listiga. De behöver inte vara en stark hjälte utan bara en som är modig och gör det som behöver göras.
Troligtvis går thism in mer på hur personen var och hur hans känslor och personliga problem var än vad en learamalv skulle göra. Learams hjältar är, eftersom deras vanligaste problem är krig, räder och tiraker, krigare som skyddat byn och slagits mot hemska skurkar.
Eftersom det brukar vara mer än en person i ett stamkrig så beskrivs nog alla om deras gärningar och hur bra de slogs.

De som dog brukar ha högar av fiender runt sig och dö med ett leende på läpparna.
Thismalverna som inte har samma problem som learam har när det gäller livsstilar (learam har ju det rätt hårt) så brukar Thismhjältarna vara ensamma krigare som bekämpar onda magiker, avslöjar intriger och räddar jungfrur från monster.

Därör inriktar sig thism på personer och learam på handlingen och kriget.

Detta är vad jag tycker och jag har inget att gå efter varför jag tycker så förutom mina åsikter. Nöjd nu krille?
<p><hr></blockquote><p>/images/icons/cool.gif Men det var MIN fråga du svarade på inte krille!! tja okej JAG är nöjd du formulerade skillnaden mellan Thism och Learam på bättre sätt än jag gjorde....

litleme

Warrior
ni måste va arbetsnarkomaner *ler*

men det blev bra =)

"kärlek är 15 sekunders underbara ljud -Johnny Rotten
"nature is a whore" - Kurt Cobain

Nä, krille blev sur på mig för att jag sa om hur jag uppfattade en sak i en annan tråd. Han tyckte att jag vnklade det så att det verkade sanning istället för mina åsikter. Därför har jag börjat att skriva att det är vad jag tror (tycker ena det är uppenbart men...).