Nekromanti Mundansk matematik?

Drakvrede

Swordsman
Jag undrade över hur långt Mundanas befolkning kommit i fallet med matematik? Hur djupt har man egentligen kommit inom detta område? Det jag främst skulle vilja veta är hur långt man kommit inom vektoralgebra? Behärskar man den matematik som behövs för att beskriva n-dimensionella rum och vektorer, behärskar man matriser och så? Och hur långt har man kommit i teorin rörande homogena & respektive inhomogena linjära ekvationssystem? Dessutom vore det intressant att veta hur långt man kommit i områden som uppställning & lösandet av diff-ekvationer, graf-ritande, ML-utveckling, osv, osv? Skulle behöva veta det för ett modulprojekt, även om matematiken (med största sannolikhet) inte lär dyka upp i själva modulen...
:gremwink:

Tacksam för svar.

Helmgast
re: Matematik, Dvärgar [SPOILER]

Dvärgarna har kommit på talet noll, vilket gör det enklare att utveckla matematiken. (se Dvärgar-hemligheter)

Gällande n-dimensionella rum så är nog Legio Colonan mest framstående, matematiken är en viktig del i deras magiteori.

Över huvudtaget så är nog matematiken mest utvecklad i Consaber, följt av Thalamur och Cirefaliska samväldet.

Drakvrede

Swordsman
Re: re: Matematik, Dvärgar [SPOILER]

Tja, talet noll får väl nästan ses som en förusättning för alla former av högre matematik. Appropå dvärgar, så står det ju för övrigt i dvärgmodulen att de är duktiga på mekanik. Betyder detta teoretisk mekanik, eller bara praktisk? För om de behärskar teoretisk mekanik, borde de kunna en hel del om diff-ekvationer (och även numerlisk lösning av dem, vilket ioförsig kräver maffiga datorer för mer avancerade problems) och även vektoralgebra. Den är ju liksom en förutsättning till behandlandet av 3-dimensionella mekanikproblems.

Men fick inte riktigt svar på min fråga. Kan någon som är insatt i detta ge mig ett lite mera utförligt svar?

Helmgast
re: Matematik

Du får vara tacksam för det lilla svar du fått! :gremwink:

Derivator och diffekvationer örjade inte ta form i vår värld förrän mot slutet av 1600-talet, så finns det sådana teorier i Mundana så är de inte särskilt välutvecklade.

Varför denna matematikhysteri?

Emil

Hero
Du kan nog räkna med att de inte nått någonstans när det gäller någon av de områden du räknar upp. Det skulle i så fall vara vektorer i i n=2, men knappast i R^n. Nu är jag inte helt säker när det gäller matematikhistoria. Men det var åtminstone Hilbert som på 1800-talet började prata om n-dimensionella rum. Merparten av de saker som du nämner har utvecklats de senaste århundradena i vår värld, och alltså inte på medeltiden.

De första moderna tänkarna i vår värld kom ju runt år 1600, dvs. efter medeltiden.

Så du kan nog räkna med att vara mycket mer matematiskt kunnig än Mundanas vetenskapsmän.

/Emil

Drakvrede

Swordsman
Re: re: Matematik

Du får vara tacksam för det lilla svar du fått!

Nåja...
:gremwink:

Derivator och diffekvationer örjade inte ta form i vår värld förrän mot slutet av 1600-talet, så finns det sådana teorier i Mundana så är de inte särskilt välutvecklade.

Varför denna matematikhysteri?

Sant, så sant. Men detta skulle kunna betyda att dvärgarna inte vet ett smack om diff-ekvationer, vilket därmed betyder att dom inte vet ett smack om mekanik? För vår mekanik förutsätter ju kunskap om derivator & diff-ekvationer? (tja, nivet F=ma, där a = dv/dt = d*2(x)/dt^2). Eller så "enkla" grejer kanske dom har koll på?

cernael

Warrior
Re: re: Matematik

Min tanke:
Dvärgarna kan inte formlerna, men de har STORA tabeller med färdiga lösningar på olika dylika problem, vilka de har kommit fram till empiriskt. Jämför med den grekiske/arabiske (kommer inte ihåg vilket) som ställde upp ett antal (8?) olika sätt att lösa andragradsekvationer, eftersom man inte hade kommit på variabeln...

/Cernael san

Re: Mundansk matematik? [OT]

Har alla som spelar Eon gått någon superkurs i matte? Jag går i nian o fattar typ inget av det som ni och många andra snackar om. Är ni superutbildade eller är jag dum i huvudet?

Mvh Victor Palm

I'll be back

Helmgast
Re: re: Matematik, Dvärgar [SPOILER]

Kanske det, jag vet för lite om landet, dessutom så tillhör det inte Mundanas 'centrum' (det som visas på Mundanakartan och behandlas i Mundana).

Ok, skönt att höra :gremblush:
Men är de flesta Eonspelare nördar? Man börjar ju undra...

Mvh Victor Palm

I'll be back

Kwarzim

Veteran

det är en tanke jag lekt länge med.

Drakvrede

Swordsman

Nix, men det finns nog en hel del akademiker & teknologer (som som pluggar på tekniska högskoleutbildningar), speciellt då civilingenjörer (eller blivande sådana), bland Eonspelare. Och dom lär sig en hel del matte. Jag själv är ju t.ex. en blivande sådan...
:gremcool:

Drakvrede

Swordsman
Numerisk lösning? Usch, bläh....

Dvärgarna kan inte formlerna, men de har STORA tabeller med färdiga lösningar på olika dylika problem, vilka de har kommit fram till empiriskt.

Det låter faktiskt ganska så rimligt. Det är ju delvis så man gör inom exempelvis industrin, när det saknas analytiska lösningar, och man således får ta till tabellerna...
:gremcool:

Men det vore ändå intressant att få veta Krilles kommentar, eller dennes "magibruds"? :gremwink: För i exempelvis M&M säger dom (i en inledningsstory & även i texten, har jag för mig) att "matematiskt stämmer det" (inte ett exakt citat!), men det vore intressant att veta vad det är för typ av matematik som stämmer perfekt.

WHaLe

Hero

Japp.. Det följer av definitionen.. :gremwink:

//whale - som erkänner att han är nörd