Munkens multipla attacker gör inte så mycket mot den typiska fighterns benhårda AC. Om man jämför de typiska level 7-NPCerna (som har mindre prylar än rollpersoner, vilket jobbar i munkens favör) så har fightern en attackbonus på +12/7, skada 1d10+5, AC 22 och 57 hp. Munken har attackbonus +9/6 (med sin kama), skada 1d6+3, AC 17 (18 med Dodge) och 42 hp.
Om vi ska titta på det matemagiskt så har krigaren 75% respektive 50% chans att träffa, och en träff gör i medel 11,55 poäng i skada (inklusive crits). Detta leder till ~14,4 hp per runda, vilket tar kål på munken på 3 rundor.
Munken å sin sida har 40% och 25% chans att träffa, med en medelskada på ~6,8 hp/träff. Detta leder till ~4,4 hp per runda, vilket kräver 13 rundor för att ta kål på fightern. Om munken använder flurry of blows får vi 30%, 30% och 15% chans att träffa, 5,1 hp per runda, och 11-12 rundor.
Om munken använder Spring Attack (vilket han iofs inte kan förrän level 9) för att utnyttja sin mobilitet hamnar han i en ännu sämre situation, eftersom det då bara blir munkens bästa attack mot krigarens bästa, och munken alltså inte får någon nytta av alla sina attacker.
Munkens multipla attacker innebär i princip att han håller jämna steg med krigarens antal attacker (munken har fler på level 10, 14, 15 och 18+), men varje attack är sämre.
Krigaren behöver även bara egentligen ett stat för att vara bra på att slåss: Strength (och helst inte sugig Dex, men så länge de inte får avdrag för den är det OK). Munken å andra sidan behöver Str, Dex och Wis. Båda har nytta av bra Con. Det innebär att krigare oftast är mer fokuserade i sina stats, och har ett bra i stället för flera halvtattiga. Krigaren har även högre anfallsbonus, och massvis med feats som gör honom ännu bättre på att slåss - fast featsen har man mindre nytta av efter ett tag, de flesta fighters har nog vad feats de behöver på level 8-10.