Nekromanti munk vs krigare

Baelrog

Veteran
Joined
2 Oct 2001
Messages
9
Location
Östersund, Sverige
undrar lite om vem som skulle vinna i ren strid på samma lvl låg som hög. och vad är det som avgör att krigaren får högre ac spelar väl roll men det borde kompenseras av munken multipla attacker, iallafall enligt min erfarenhet. ökad mobilitet är ju alltid bra men till kostnad av mindre skada om jag förstått det rätt.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Munkens multipla attacker gör inte så mycket mot den typiska fighterns benhårda AC. Om man jämför de typiska level 7-NPCerna (som har mindre prylar än rollpersoner, vilket jobbar i munkens favör) så har fightern en attackbonus på +12/7, skada 1d10+5, AC 22 och 57 hp. Munken har attackbonus +9/6 (med sin kama), skada 1d6+3, AC 17 (18 med Dodge) och 42 hp.

Om vi ska titta på det matemagiskt så har krigaren 75% respektive 50% chans att träffa, och en träff gör i medel 11,55 poäng i skada (inklusive crits). Detta leder till ~14,4 hp per runda, vilket tar kål på munken på 3 rundor.

Munken å sin sida har 40% och 25% chans att träffa, med en medelskada på ~6,8 hp/träff. Detta leder till ~4,4 hp per runda, vilket kräver 13 rundor för att ta kål på fightern. Om munken använder flurry of blows får vi 30%, 30% och 15% chans att träffa, 5,1 hp per runda, och 11-12 rundor.

Om munken använder Spring Attack (vilket han iofs inte kan förrän level 9) för att utnyttja sin mobilitet hamnar han i en ännu sämre situation, eftersom det då bara blir munkens bästa attack mot krigarens bästa, och munken alltså inte får någon nytta av alla sina attacker.

Munkens multipla attacker innebär i princip att han håller jämna steg med krigarens antal attacker (munken har fler på level 10, 14, 15 och 18+), men varje attack är sämre.

Krigaren behöver även bara egentligen ett stat för att vara bra på att slåss: Strength (och helst inte sugig Dex, men så länge de inte får avdrag för den är det OK). Munken å andra sidan behöver Str, Dex och Wis. Båda har nytta av bra Con. Det innebär att krigare oftast är mer fokuserade i sina stats, och har ett bra i stället för flera halvtattiga. Krigaren har även högre anfallsbonus, och massvis med feats som gör honom ännu bättre på att slåss - fast featsen har man mindre nytta av efter ett tag, de flesta fighters har nog vad feats de behöver på level 8-10.
 
Top