Nekromanti Munkar och AC

DarkEden

Veteran
Lite saker ang munkar och deras AC, i playersguide står det att de är mästare på att undvika och närstrid. Visst deras närstrid är mycket bra men AC:n suger. Spelar nu en munk i en kampanj som har+2 dex och +2 wis vilket ger en total AC på 14... Jippie... Så fort man kommer in i en strid åker man på så mycket rådäng att det inte är värt att hänga i julgranen ens. Visste på lvl 6 får de +1 i AC för att senare få yttligare +1 några levels högre upp 8 eller 9 tror jag, minns inte. Vilket gör att på level 6 har jag en AC på imponerande 15 menas mina färdkamrater har en AC på 19-21 och ligger på samma lvl som jag.

Munken är en bra karaktär men deras AC är icke balanserad. Är det någon mer av er som lagt märke till denna fatala miss... Om man inte har minns +4 +3 är man inget att ha som munk då de flesta träffar dig på en halvmiss annars. en stor miss i regelsystemet. Visst man kan klassa men en pure munk är inte värt mycket.

Thats all from me folks....

EchoFive

Veteran
För det första, munkar är inte tänkta för att stå längst fram brevid gängets fighter och barbarian och dela ut stryk. De är mer specialicerade än så.

För det andra: "sugig" AC? En Fighter med Dex 14 (+2) och chainmail har 17 i AC. Gör man en touch attack har han bara AC 12, medan du fortfarande har AC 14. En rustning hjälper inte mot besvärjelser.

För det tredje, munken är VÄLDIGT beroende av hög Dex och Wiz. Han blir helt enkelt inte bra utan Dex/Wis, och Str hjälper för att öka chans att träffa och skada, medan Con ger mera hitpoints. Han är mao extremt beroende av bra stats.

Släng på honom magiska prylar. Med Ring of Protection +1, Amulet of Natural Armor +1 och Bracers of Armor +1 är du uppe i AC 17. Be gängets struthatt slänga mage armor och shield (via en potion) på dig, så har du AC 27 (AC 25 utan de magiska prylarna) från det hållet Shield skyddar.

Breakdown:

Grund: AC 10
Wis bonus: +2
Dex bonus: +2
Mage armor: +4
+1 Amulet of natural armor: +1
+1 Ring of protection: +1
Potion of shield: +7 i ett 180-gradersfält (lämpligen framifrån)

Där har du AC 27 (bracers of armor stackar inte med mage armor om de inte är +5 eller bättre)

Samarbeta! Ska ni bara lita på era egna klassförmågor kommer ni definitivt att få rådäng. Gissa varför struthatten i vårt gäng spenderar så mycket tid på att koka potions och krafsa ner scrolls? :) (vilket han får betalt av resten av gänget för, för att motverka XP-kostnaden för att skapa saker)

teddy

Warrior
Köp Sword and Fist

Om du inte redan har den så köp "Sword and Fist" extra bok för Fighters and Monks. Den går väldigt mycket nytta för munkar och för fighters!

DarkEden

Veteran
Ah, men då förefaller det sig så att vi kör väldigt lätt på magiska prylar, lite mer exlusivt så. Samt att vi har inge wizard eller nåe sådant, en Fight/Cleric, Bard och stackars lilla mig.

Krigaren har en splintmail på sig vilket gör att han susar i höjden av AC barden som är en Halfling piskar mig i RF vilket känns lite knepigt... Visst Munkar skall inte stå längs fram de men i en grupp där munken får strida mest blir det lätt så, Tycker det är knepigt att de inte får uncanny dodge på lite högre level för att balansera upp allt...

EchoFive

Veteran
Munk-taktik

Hmm, är det ont om magiska prylar i er kampanj blir det lite svårare, ja. Men här har du några av mina favorit-taktiker för munkar.

Improved Trip. Munkar får automatiskt Improved Trip vid level 6. När du trippar någon faller denne platt på marken och måste använda en Move-Equivalent Action för att resa sig upp - och kan med andra ord inte göra en Full Attack i samma runda. Med Improved Trip får du dessutom en fri attack mot motståndaren, med +4 på att träffa eftersom han ligger ner.

Vill du ha extra roligt kan du ta Expert Tactician, som ger dig en extra attack när motståndaren är förnekad sin Dex-bonus. Som till exempel när han ligger raklång på marken. :)

Rogues är extremt dödliga med den här taktiken. Två extra-attacker med sneak attack på bägge? Ouch.

DarkEden

Veteran
Re: Munk-taktik

Ah låter gott måste jag säga... Dock är det lite trist att som munk måste man förlita sig på att man har dynghög dex och wis annars går det åt skogen... Då de inte kan använda sig av rustning.... Det är oxå en aningen trist att som munk måste förlita sig på magiska prylar, är det dåligt om dem som i den kampanjen vi kör... ja då är det kört :gremsmile:

EchoFive

Veteran

När jag läste igenom reglerna igen så upptäckte jag att man inte alls förlorar sin Dex-bonus av att bli trippad, så där rök den taktiken, tyvärr.

chrull

Stockholm Kartell

hm.

det där måste kollas upp.
är det inte väldigt konstigt att han inte tappar den?

vad skall han göra? RULLA UNDAN?

står du där med din rapier och en liggande motståndare så ska det mycket till om han lyckas rulla undan... i alla fall om han sen ska kunna resa sig upp samma runda...

eller?

kanske ska kolla reglerna innan jag börjar gapa dock..

chrull