Jarl
Hero
- Joined
- 17 Sep 2003
- Messages
- 1,790
Så... när man skriver ett rollspel så tenderar det att bli en hel del revideringar hit och dit. Ibland kommer man till punkten att en viss regel eller visst regelkoncept som man verkligen gillade inte passar in alls i helheten. Så efter mycket grubblande tvingas man stryka regeln.
Vilka regler som ni gillat har ni tvingats stryka för att de inte funkade? Ge lite exempel och skriv gärna varför de försvann!
Jag fick grudgingly ta bort:
* En enda tärning. Från början använde jag bara en T10 i reglerna, men det var alldeles för frestande att införa andra tärningsvalörer för det öppnade upp massa coola möjligheter som snarare gjorde saker och ting smidigare än krånglade till det.
* Skada kopplat till skicklighet. Förut var skadan från vapnet kopplat till ens skicklighet (bland annat givetvis). Jag gillade verkligen att det var så, det kändes bra. Men samtidigt var det väldigt skönt att frikoppla de två grejerna. Det blev plötsligt mycket enklare att sköta skador, att bedöma vapens farlighet och det ledde även till smidigare tärningsslag i själva striden. Så (hittills) ångrar jag intet
* Utmattning. Att inte ta med utmattning i beräkningen vad gäller speciellt närstrid kändes som ett hårt slag mot trovärdigheten. Men bokföring i strid... varje runda... plupp plupp... segt. Så det försvann. Och kom tillbaka! Det sura äpplet med att kryssa en ruta varje slagväxling verkar som något jag helt enkelt får bita i. Mitt stridssystem skriker efter någon slags tidspress, och ett utmattningssystem ger en bra lösning på problemet. Men vi får se om det överlever speltest...
Så... fyll på ni!
Vilka regler som ni gillat har ni tvingats stryka för att de inte funkade? Ge lite exempel och skriv gärna varför de försvann!
Jag fick grudgingly ta bort:
* En enda tärning. Från början använde jag bara en T10 i reglerna, men det var alldeles för frestande att införa andra tärningsvalörer för det öppnade upp massa coola möjligheter som snarare gjorde saker och ting smidigare än krånglade till det.
* Skada kopplat till skicklighet. Förut var skadan från vapnet kopplat till ens skicklighet (bland annat givetvis). Jag gillade verkligen att det var så, det kändes bra. Men samtidigt var det väldigt skönt att frikoppla de två grejerna. Det blev plötsligt mycket enklare att sköta skador, att bedöma vapens farlighet och det ledde även till smidigare tärningsslag i själva striden. Så (hittills) ångrar jag intet
* Utmattning. Att inte ta med utmattning i beräkningen vad gäller speciellt närstrid kändes som ett hårt slag mot trovärdigheten. Men bokföring i strid... varje runda... plupp plupp... segt. Så det försvann. Och kom tillbaka! Det sura äpplet med att kryssa en ruta varje slagväxling verkar som något jag helt enkelt får bita i. Mitt stridssystem skriker efter någon slags tidspress, och ett utmattningssystem ger en bra lösning på problemet. Men vi får se om det överlever speltest...
Så... fyll på ni!