Nekromanti Murder your homies: rules edition

Jarl

Hero
Så... när man skriver ett rollspel så tenderar det att bli en hel del revideringar hit och dit. Ibland kommer man till punkten att en viss regel eller visst regelkoncept som man verkligen gillade inte passar in alls i helheten. Så efter mycket grubblande tvingas man stryka regeln.

Vilka regler som ni gillat har ni tvingats stryka för att de inte funkade? Ge lite exempel och skriv gärna varför de försvann!

Jag fick grudgingly ta bort:

* En enda tärning. Från början använde jag bara en T10 i reglerna, men det var alldeles för frestande att införa andra tärningsvalörer för det öppnade upp massa coola möjligheter som snarare gjorde saker och ting smidigare än krånglade till det.

* Skada kopplat till skicklighet. Förut var skadan från vapnet kopplat till ens skicklighet (bland annat givetvis). Jag gillade verkligen att det var så, det kändes bra. Men samtidigt var det väldigt skönt att frikoppla de två grejerna. Det blev plötsligt mycket enklare att sköta skador, att bedöma vapens farlighet och det ledde även till smidigare tärningsslag i själva striden. Så (hittills) ångrar jag intet :gremsmile:

* Utmattning. Att inte ta med utmattning i beräkningen vad gäller speciellt närstrid kändes som ett hårt slag mot trovärdigheten. Men bokföring i strid... varje runda... plupp plupp... segt. Så det försvann. Och kom tillbaka! Det sura äpplet med att kryssa en ruta varje slagväxling verkar som något jag helt enkelt får bita i. Mitt stridssystem skriker efter någon slags tidspress, och ett utmattningssystem ger en bra lösning på problemet. Men vi får se om det överlever speltest...

Så... fyll på ni! :gremlaugh:

Rickard

Urverk speldesign
Åh, gud vad jag har fått stryka regler.. Nu snackar jag bara om mina egna påfund.. Jag har slängt bort hur många orginalregler ur DoD som helst, men de tänker jag inte ta upp..

18 grundegenskaper
Jag upptäckte att vissa grundegenskaper inte hade någon funktion.. De bara fanns där.. Tur (var sekundär grundegenskap till Psyke) kunde man använda och Hörsel (sekundär grundegenskap till Vaksamhet) likaså, men jag kom inte på någon användning för Rörlighet och Kvickhet (sekundära grundegenskaper till Smidighet).. Dessutom så blev färdighetstabellen jätterörig och omöjlig att minnas, eftersom alla färdigheter hade ett basvärde från någon av de 18 grundegenskaperna..

Jag ska dumpa allting när jag kommit på ett bra sätt för hur jag ska kunna få in blinda karaktärer eller rollpersoner med dålig lycka..

Sänkta grundegenskaper på grund av ålder
DoD har åldersgrupper så som ung, mogen, medelålders och gammal (samt uråldrig - men den används aldrig).. Jag skippade specifika grundegenskapssänkningar (jag hade ju 18 grundegenskaper) och hade följande tabell istället.. Mycket smartare.. Sedan kom jag kom på att jag kunde strömlinjeforma systemet genom att ta bort åldersgrupperna och bara gå på tiotalet i åldern, för att styra allt från erfarenhet till grundegenskapsmodifikationer..

Särskilda förmågor
Jag hade gjort 4 tabeller, har jag för mig.. En för magiker, en för krigare och en för tjuvar och en för andra yrken, precis som indelningen är i DoD.. Sedan kom jag på att det bara var omständigt och slängde ihop allting i två nya tabeller istället som var mer generella och tolkningsfria..

Utmattningspoäng
Ett ständigt bekymmer.. Det är jättesvårt att få in utmattning utan att striderna dras ut i evinnerlighet.. Jag har mitt initiativbräde och jag kom på den smarta idén att varje varv på klockan (ungefär 3 handlingar) adderade +1 på den negativa utmattningsmodifikationen.. Det jag gjorde var att lägga en tärning i mitten utav brädet och alla fick lika mycket minus som tärningen visade.. Då slapp alla hålla reda på gjorda kryss (såvida de inte kom in senare i striden).. Jättesmart, tyckte jag själv, men under speltest så upptäckte jag att -5 gjorde alla kombattanter jätteusla.. Lätt till att jag även körde med negativ modifikation för skador, vilket sträcker sig mellan -1 till -5.. Normala äventyrare i min grupp har mellan 13-17 i FV och... ja... ni kan ju räkna själva..

Utmattning är ett jäkla härke, så jag bestämde mig för att DoD är såpass heroiskt att jag inte ska behöva bry mig om det..

Förflyttningsregler
En annan formel än ursprungsreglerna, där den nya förflyttningsformeln mäter förflyttning i meter/stridsrunda.. Sedan kom jag på att jag lika gärna kan knyta samman förflyttningen till initiativbrädet..

Färdighetskostnad
Jag har gått från att primära färdigheter är billigare än yrkes- och sekundära färdigheter till att yrkes är billigare än allt annat till att stryka yrkes-, primära och sekundära färdigheter och bara bunta ihop allting till "färdigheter".. Jag har ändrat antalet erfarenhetspoäng om och om och om igen, bara för att balansera upp reglerna.. Samtidigt så har jag slimmat systemet mer och mer.. Jag undrar varför mina spelare inte tröttnade på mig..

Besvärjelsekostnaderna har också fått sig en törn... och de tre magiker som gjorts under 2 års tid har skapats med olika regler..

Ändrade rollformulär
Gissa om mina ändringar tvingat mina spelare att byta rollformulär, då jag kände att jag behövde förändra rollformulär.. Två rollpersoner har gått igenom två rejäla regelförändringar.. När jag tittar på mina gamla rollformulär till DoD så ser de mest primitiva ut.. Lite skön nostalgi..

Bekanta (kontakter)
Från att spelledaren har hittat på alla kontakter som rollpersonen får från början så har jag ändrat så att spelaren får helt sonika under ett äventyr hitta på vem dem känner och stryka en kontaktpoäng.. Jag orkade inte med att hitta på 3-4 kontakter till varje rollperson, så därför förkastade jag regeln i förmån till kontaktpoäng istället..

Stridsregler
Dessa har påverkats i och med mina nytillkomna regler.. Parera flera attacker, göra flera handlingar och sikta på specifik kroppsdel har alla strykits till förmån av initiativbrädet och att jag tagit bort kroppsdelssystemet i DoD (och kör med Elric!s kritiska skador istället)..

/Han som gjort antagligen gjort mycket fler regeländringar men kommer inte ihåg alla

Krille

Super Moderator
Jag hade tänkt att bygga ett modernt eldstridssystem till Andra Imperiet. Jag har en jättebra och speltestad modell, som fungerar. Kruxet är att den inte funkar bra ihop med svärdsfäktningsreglerna, så en av dem var tvungen att stå tillbaka. Eftersom svärdsfäktning är coolare än vilken knallpåk som helst så letade jag upp en ursäkt till att moderna knallpåkar inte finns, och vips försvann de reglerna.

Jag hade ett riktigt skoj system för skador på rymdskepp, inspirerat av Renegade Legion, med tekniska flödesscheman så att man kunde se hur mojäng efter mojäng gick sönder när eldbollen for igenom rymdskeppet. Det var dock gjort till en tidigare version av rymdstridsreglerna, så skulle jag ha in det så var jag tvungen att bygga om det en aning. Det fanns det inte tid till, och förresten så hade jag ont om plats som det var. Men man vet aldrig - det kanske kommer i framtiden, för det var faktiskt mäkta skoj!

Dimfrost

Special Circumstances
Jag hade tänkt att låta alla sorters spelvärden (egenskaper, attribut, färdigheter, skador, rubbet) följa samma skala, i det här fallet 1-6. Detta har jag dock frångått på massor av sätt. Dels kändes det som om färdigheterna borde ha en vidare skala än attributen (man slår 2T6 + attribut + färdighet mot svårighetsgrad), så nu ligger de mellan 1-12 (och uppåt) istället. Sedan ändrades många egenskaper till att vara binära i Andra Imperiet-stil: den lösningen är helt enkelt alldeles för bra för att jag ska kunna låta bli att sno den. Och så har jag ett system med skador, allvarliga skador och så vidare istället för bara egenskapen Skadad från 1 till 6; jag hade aldrig någon aning om hur det skulle funka, ens.

/Dimfrost