Nekromanti Murvelbestar och deras hörsel

Gemstone

Swordsman
Återigen uppstod kraftig diskussion vid spelgruppen...

I första monsterboken har en murvelbest väldigt låg hörsel och syn. Kan någon argumentera varför?

jag förslog:
1. inga naturliga fiender
2. isvidderna ger god överblick. låg syn klarar man sig med
3. detsamma gäller hörsel
4. god lukt är bäst på isvidderna.

Några andra förslag?

Nkari

Veteran
isvidderna gör dig snöbllind..

hörseln har jag ingen bra förklaring på men fan .. spelar roll. . =)

Regmolar

Swashbuckler
hörseln har jag ingen bra förklaring på men fan .. spelar roll. . =)
I sitt naturliga tillstånd murvlar den fram och bökar föda på marken, och eftersom den saknar naturliga fiender har den alltså ett litet behov av hörsel?

Gemstone

Swordsman
I sitt naturliga tillstånd murvlar den fram och bökar föda på marken, och eftersom den saknar naturliga fiender har den alltså ett litet behov av hörsel?
Det är faktiskt sant... Är den likt svin, som äter det den hittar på marken? Fast det förklarar inte synen, eftersom syn är bra på t.ex. isvidder?

Regmolar

Swashbuckler
Ifall det var oklart var hela inlägget en ren gissning, men efter att ha läst igenom sidan om den gissar jag på att den agerar som ett slags "polarsvin" med tanke på att den bor halva året i skogarna och gillar nötter (kanske är den asätare också; vet inte om du måste vara köttätare för att gilla ister). Synen förklaras nog även den med att den inte har några fiender; den behöver ju bara se skillnad på snö, berg, skog, murvelbestar och övrigt (de finare nyanserna kan avgöras på närmare håll med luktsinnet).

Poseur

Swashbuckler
En bidragande orsak kan vara att det blåser som fan i höga berg och på isvidder. ylande vind kan bidra men håller nog med tidigare svaranden om att den inte har några naturliga fiender eller inte många iallafall.