Nekromanti Musik för jobbet? Tips?

Necross

Swashbuckler
Jag behöver musiktips. På jobbet eller när jag pluggar gillar jag musik som är instrumental, dvs saknar sång. Jag lyssnar gärna på t ex Vangelis, Jarre eller liknande. Har även åtnjutigt Daft Punk, Earth, Aphex Twin, Michael Nyman m m på sista tiden.

Har försökt med vanlig klassisk symfonimusik, men det är ofta fråga om en massa tempoväxlingar och konstiga harmonier som jag inte förstår mig på.

Soundtracks är ofta bra, men ofta är det musik som gör sig bra i filmen men inte tål att lyssnas på. Dvs det blir helt plötsligt en jaktscen med tokstressiga stråkar etc. Inte ok.

Kanske vore ambient synth eller nån slags monoton techno vettigt, men det är ju en djungel för den som inte är insatt.

Tips välkomnas!

Möller

Hubert Hortlax
Dream Theater kör mycket instrumentalt. Är inte låtarna helt instrumentala är det 2 minuter sång i 7 minuter långa låtar.

Jag gillar att beskriva Dream Theater som en blandning av Metallica och Pink Floyd, så de är inte för alla.

Übereil

Swashbuckler
Kraftwerk har du redan upptäckt, antar jag? Det är ofta "sång" men den blir mest som bara ett instrument till.

Übereil

Necross

Swashbuckler
Möller said:
... så de är inte för alla.
Nja, det är inte riktigt min påse när de kör tempoväxlingar flera gånger i minuten ibland och man har ingen aning om vartåt låten är "på väg" - ganska mycket som en vanlig symfoni alltså. Första skivan är gillar jag skarpt, bara inte när jag jobbar.

Möller

Hubert Hortlax
Necross said:
Möller said:
... så de är inte för alla.
Nja, det är inte riktigt min påse när de kör tempoväxlingar flera gånger i minuten ibland och man har ingen aning om vartåt låten är "på väg" - ganska mycket som en vanlig symfoni alltså. Första skivan är gillar jag skarpt, bara inte när jag jobbar.