Nekromanti Musik för jobbet? Tips?

Necross

Swashbuckler
Jag behöver musiktips. På jobbet eller när jag pluggar gillar jag musik som är instrumental, dvs saknar sång. Jag lyssnar gärna på t ex Vangelis, Jarre eller liknande. Har även åtnjutigt Daft Punk, Earth, Aphex Twin, Michael Nyman m m på sista tiden.

Har försökt med vanlig klassisk symfonimusik, men det är ofta fråga om en massa tempoväxlingar och konstiga harmonier som jag inte förstår mig på.

Soundtracks är ofta bra, men ofta är det musik som gör sig bra i filmen men inte tål att lyssnas på. Dvs det blir helt plötsligt en jaktscen med tokstressiga stråkar etc. Inte ok.

Kanske vore ambient synth eller nån slags monoton techno vettigt, men det är ju en djungel för den som inte är insatt.

Tips välkomnas!

Möller

Hubert Hortlax
Dream Theater kör mycket instrumentalt. Är inte låtarna helt instrumentala är det 2 minuter sång i 7 minuter långa låtar.

Jag gillar att beskriva Dream Theater som en blandning av Metallica och Pink Floyd, så de är inte för alla.

Übereil

Swashbuckler
Kraftwerk har du redan upptäckt, antar jag? Det är ofta "sång" men den blir mest som bara ett instrument till.

Übereil

Necross

Swashbuckler
Möller said:
... så de är inte för alla.
Nja, det är inte riktigt min påse när de kör tempoväxlingar flera gånger i minuten ibland och man har ingen aning om vartåt låten är "på väg" - ganska mycket som en vanlig symfoni alltså. Första skivan är gillar jag skarpt, bara inte när jag jobbar.

Möller

Hubert Hortlax
Necross said:
Möller said:
... så de är inte för alla.
Nja, det är inte riktigt min påse när de kör tempoväxlingar flera gånger i minuten ibland och man har ingen aning om vartåt låten är "på väg" - ganska mycket som en vanlig symfoni alltså. Första skivan är gillar jag skarpt, bara inte när jag jobbar.
Ah, okej. Jag är den typen av människa som kan sätta på en platta med Disturbed och efter en halvtimma utbrista »Oj, nu kom en ny låt!« (alltså, när 5 nya låtar redan passerat, utan att jag märkt det...)

w176

Förlorad dotter
Beats Antique är skintsköna om du vill ha något lite udda, men det kanske krävs en genomlyssning innan du want dig vi det. Samma låt håller samma kvalitet rätt igenom.

Awesome musik för rollspel med.
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/2l5Xuaoesdg"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/2l5Xuaoesdg" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Wilmer

Hero
Jag klarar inte av att plugga eller ens spela datorspel (förutom typ Counter-strike) till musik, dock behövde jag det ett tag då det var mycket störande ljud som skulle dränkas, då funkade soundtracket till EVE bra.

http://www.eveonline.com/download/music/

De flesta funkar, ladda ner hela soundtracket (tror det finns på deras hemsida) och ta bort de du märker är för actionfyllda eller skräniga. Här är de bästa:

http://www.youtube.com/watch?v=WPrHTFQhHEc

http://www.youtube.com/watch?v=amJGBOGAd0U

http://www.youtube.com/watch?v=_J4H3o2om7c

seinet

Swashbuckler
Testa japanska bandet MONO, deras spår Com(?) är riktigt skönt, det finns ett parti där dom öser på rejält men på något sätt är det jävligt lugnande faktiskt, känns mer som att alla spänningar man har i sig bara försvinner med musiken.

/Seinet Wintermute - Blev tvungen att sätta på den på spotify nu.

solvebring

Superhero
Jag kan inte göra mer än att räkna upp den instrumentala musik jag själv lyssnar på.

Bo Hansson
Hansson och Karlsson
Dick Dale
The Spotnicks
The Shadows
Jan Johansson
Ennio Morricone - Har mycket lugn, skön och stabil filmmusik i bagaget.

... Och sen ge en Wikipedia-länk om instrumental musik.

Telash

Swordsman
Musik med och utan sång aktiverar olika saker i hjärnan. Så utan sång är helt klart att föredra i 99 fall av 100.
Symfoniorkester kan vara lite för mastigt, likaså starka dynamiska färändringar.

Hett tips är att du söker dig till musik med färre aukustiska musiker, exempelvis enbart piano.
Några förslag kan vara:

Första stasen ur Keith Jarrets kölnkonsert
Allt med Satie
Det mesta med Debussy

Det ALLRA bästa är Bach, i synnerhet hans fugor, inte preluder eller liknande.
Fördelen med Bach är att det är avancerat nog att vara tankestimulerande utan att ta åt sig uppmärksamheten, det har sällan någon dynamik att tala om, och när man har lyssnat på Bach länge så finns det inget annat som duger sedan :gremsmile:

kalcidis

Hero
Testa att lyssna på Salem - King Night.

Även om jag kan tycka att det är sjukt skitnödigt och fjantigt med hypen kring albumet så är det likväl ett fantastiskt album med pyrande mörka produktioner. Personligen kan jag tycka att den kommer till sin absoluta rätt i hörlurarna så man kan höra varje detalj från de djupa frekvenserna ända upp till diskanten. Men jag har suttit och skrivit ett skolarbete hela dagen med bland annat den här som soundtrack och det har funkat bra ändå.

... om jag för en gång skull inte ska rekommendera något som bubblar i rub-a-dub-stil.

Necross

Swashbuckler
Tack alla för alla tips! Nu har jag en del att testa framöver.

Simon

Swashbuckler
Mikael Johansson said:
Det ALLRA bästa är Bach, i synnerhet hans fugor, inte preluder eller liknande.
Fördelen med Bach är att det är avancerat nog att vara tankestimulerande utan att ta åt sig uppmärksamheten, det har sällan någon dynamik att tala om, och när man har lyssnat på Bach länge så finns det inget annat som duger sedan :gremsmile:
Hehe. "Jag lyssnar bara på dylan och bach."

:gremgrin: