Nekromanti Musik i rollspel

Serge

Veteran
Vad tycker folket om att använda musik i rollspel, själv tycker jag att det passar väldigt bra med musik medan man rollspelar (passande musik).

DanielSchenström

Swashbuckler
Jag använder det själv i olika mängd till olika spel, men jag föredrar bakgrundsljud då de är lite mer konstanta än musik.

Targon

Hero
Gör så här!

Rollspelshobbyn har enligt min mening helt klart även en musikalisk dimension. Ok för köksbordsrollspel med Radio City 107,0 i bakgrunden. Men ska man köra rollis på allvar så föredrar jag nog en mörk källarlokal med massvis med stearinljus och specialredigerad rollspelsmusik. Gör så här: Skaffa en samling av bra filmmusik, exempelvis Eric Serra (t.ex Leon), Wojciech Kilar (Bram Stoker's Dracula), Danny Elfman, James Horner, Trevor Jones, Ennio Morricone (t.ex The Mission), etc etc. Fixa därefter ett bra musikredigeringsprogram (själv använder jag Cool Edit Pro men det finns några att välja på). Klipp, mixtra och lek tills du får stycken på 2-3 minuter som du enkelt kan loopa på din stereo. Döp gärna styckena till något som gör att du under spelsessionen snabbt och lätt kan skilja aktionmusik från exempelvis världshusmusik eller skogsmusik. Bränn och använd. Lycka till!

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Själv brände jag ihop en skiva med musiken från spelet Shôgun: Total War, och använde den när vi spelade ett systemlöst samurajrollspel. Det blev skitbra. Speciellt låtarna för de olika årstiderna är bra. Så jag håller med, musik är bra, men det krävs att den passar, annars blir det bara sämre. Tycker jag iallafall.

Nero_UBBT

Warrior
Re: Gör så här!

Vangelis soundtrack till filmen 1492 - den om Columbus - är också väldigt, väldigt,VÄLDIGT bra... så det så.