Nekromanti Musikmakeri

Caligo

Swashbuckler
Eftersom jag knappt ser något efter en stroke för några månader sedan så har jag börjat göra lite musik på fritiden (lättare att lyssna på musik än att titta på teckningar och kartor). (Jag har lagt upp några medeltidsinspirerade låtar på RPGnow.com.)
Jag har ju efentligen ingen erfarenhet av att göra musik utan tänkte lära mig efterhand. Jag vet att en del här spelar musik och tänkte be om lite tips hur man skall göra helt enkelt. Någon som har erfarenhet av att göra musik i FL Studio? På sikt tänkte jag lära mig spela piano också (har ett midi-keyboard till datorn).

Jag skickar länk till en lite mer modern låt som jag gjort i FL Studio:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...he%20Viper.mp3

Brynolf

Dum fan
Musikskapande är som leverpastej för själen.

Ganska generell och svårbesvarad fråga. Jag ska inte tipsa om en massa prylar man "måste ha". Sånt där tar man i den takt behovet uppstår. Och en sequencer och en keyboard har du ju redan, så det räcker långt.

Däremot är det svårslaget med åtminstone lite grundläggande kunskap i musikteori. Googla lite på hur man spelar brukspiano så är du en bit på väg.

Caligo

Swashbuckler
Brynolf;n52733 said:
Musikskapande är som leverpastej för själen.

Ganska generell och svårbesvarad fråga. Jag ska inte tipsa om en massa prylar man "måste ha". Sånt där tar man i den takt behovet uppstår. Och en sequencer och en keyboard har du ju redan, så det räcker långt.

Däremot är det svårslaget med åtminstone lite grundläggande kunskap i musikteori. Googla lite på hur man spelar brukspiano så är du en bit på väg.
Tack för svaret!

Det är ju väldigt roligt med musikskapande. Musikteori är naturligtvis intressant att lära sig. Några tips på youtubeklipp eller motsvarande? Gärna då som går in på själva hantverket.

Jag estade Cubase förut och nu kör jag FL studio. Nån som har erfarenhet av dessa eller andra program? Cubase kändes lite overkill och funderar på om FL studio är något att ha i längden?

Brynolf

Dum fan
Fruityloops har (eller hade iaf) väl ett rykte som ett sånt där program som nybörjande trance-producenter brukar köra med, men det duger absolut till det allra mesta. Det är helt klart enklare än Cubase/Logic/Protools, men det gör jobbet. Och grunderna är desamma i alla sequencers så lär du dig FL har du mycket att ta med dig när/om du byter till nåt annat en dag. Själv kör jag Cubase men det allra mesta jag gör skulle lätt kunna ske i FL i stället.

Har inga direkta tips på länkar men kan tänka mig att det finns mängder att hitta på tuben. Sök på "basic chord theory", eller nåt sånt.

Caligo

Swashbuckler
Brynolf;n52789 said:
Fruityloops har (eller hade iaf) väl ett rykte som ett sånt där program som nybörjande trance-producenter brukar köra med, men det duger absolut till det allra mesta. Det är helt klart enklare än Cubase/Logic/Protools, men det gör jobbet. Och grunderna är desamma i alla sequencers så lär du dig FL har du mycket att ta med dig när/om du byter till nåt annat en dag. Själv kör jag Cubase men det allra mesta jag gör skulle lätt kunna ske i FL i stället.

Har inga direkta tips på länkar men kan tänka mig att det finns mängder att hitta på tuben. Sök på "basic chord theory", eller nåt sånt.
När man börjar bli klar ned en låt, vad skall man använda sig av för effekter? Har fått för mig att reeverb och vompression är två "standardeffekter" för att få det att låta bra... eller är det bara att hitta bra ljud/VST/instrument? Det är ju mycket skillnad på mina "ljud" och på en "riktig" låt.

Brynolf

Dum fan
Bra grundljud är det viktigaste. Finns mängder av VST-instrument av olika slag. Effekter kommer i andra hand, det är nöstan omöjligt att få ett skitpiano att låta "bra" oavsett hur mycket kompressor man lägger på (om det inte är just det pianoljudet man är ute efter).

Kompressor är rätt komplicerat och behövs framför allt på inspelade riktiga instrument och sång, inte på syntljud. Reverb är däremot enkelt att använda och funkar bra till lite av varje. Använd med måtta dock, annars blir det slaskigt.