"1. Vilken musik använder ni er av när ni spelar rollspel? Till vilket rollspel är detta?"
Huvudsakligen klassisk musik eller filmmusik (då inte "music from the film" utan "original motion picture score"), men det varierar väldans mycket. Exakt vilket man väljer beror på rollspel - spelar man någon form av filmlicens så är musiken därifrån given (Babylon Project utan musik från Babylon 5 eller Star Wars utan John WIlliams är liksom otänkbart).
"2. Vilka kriterier har ni som spelledare när ni väljer musik?"
Att musiken ska passa atmosfären i äventyret, samt att det helst inte ska finnas någon text som annars har en tendens att sno uppmärksamheten (om nu äventyret inte kräver något annat). Under ett äventyr var det väldigt mycket åttitals- och femtitalsmusik av smörigare sort (Miami Sound Machine, Kelly Loggins, lite ZZ Top, Patsy Cline mm) då jag ville få fram en stridsflygaratmosfär.
Ofta är jag försiktig med dynamiken också - stora förändringar i ljudnivån har en tendens att komma vid fel tillfälle, så normalt undviker jag sådana stycken. Jag brukar pussla ihop gigantiska spellistor (jag rippar i princip all filmmusik jag köper och lägger som MP3) som passar temat för spelkvällen, och sedan får den köra på random repeat på datorn i rummet bredvid (med en lång kabel in i hemmabion i spelrummet).
Annars går jag väldigt mycket efter det generella soundet. Till exempel har Jerry Goldsmith huvudsakligen två lägen i den musik han komponerar: "maffig krigsmusik" (Air Force One, Rambo, bitar av First Knight) och sagomusik (Star Trek - Generations, Secret of NIMH, andra bitar av First Knight). Hans Zimmers tidiga alster är sådan underbar krigsmusik (Backdraft, Crimson Tide) så det är hemskt, men hans senare verk börjar svänga över till något lite mer eftertänksamt nästan etniskt (Prince of Egypt, Gladiator). Sedan är det bara att pussla.
- Krille
"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"