Nekromanti Musköter

hatten

Swashbuckler
Re: Och glöm inte!!

Att svartkrut är korrigerande det får metallen i muskötens pipa att ROSTA och man kunde därför inte gå om kring med laddade vapen hela tiden.
KRUT Vapen ladades NÄR man tror att man kommer behöva dom inte tidigare.

Samma sak var krutrökes partiklar de var kraftig rostframkallande vilket gjorde att det var livsviktigt för vapnets kvalite att det rengjordes efter varje skott.

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Musköter, lite kommentarer

Dvärgar är framförallt stocckonservativa i kulturell bemärkelse. I ekonomisk sådan tror jag nog att de är som vilken mänsklig handelsman som helst: deras girighet övervinner alla konservativistiska betänkligheter de kan tänkas ha haft. Det är ju för faen dvärgarna som har skapat sådana manicker som Krell-Khan-Hon-Spaz och masugnen, för att inte tala om alla deras matematiska landvinningar.

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Nightowl

Champion
Re: Brassa med musköt?

Belzambix måtte hata bågar och armborst; alla missilvapen har den effekt han beskriver. Muskötkulor är inte så där fruktansvärt mer dödliga än armborstpilar.

"ska man kunna brassa sönder något så krävs ett kompani om hundrafemtio muskötskyttar."
Själva poängen med svartkrutvapen är att de är effektiva om man har femtielva pers som använder dem samtidigt. Majoriteten av folk som dör av muskötkulor gör det inte på grund av att någon siktat på dem, utan på grund av ströträffar.

Under Napoleonkrigen - och nu snackar vi bra så avancerade vapen - fick rekryterna instruktioner att vända bort blicken när de sköt, så de inte skulle få gnistor och rök i ögonen. Mao, de siktade inte för fem öre - det var kulsvärmen som gjorde det.

Folk som använde ryttarpistoler red så nära motståndaren de kunde, typ närstridsavstånd, innan de sköt. Annars träffade man inte.

Mao: Svartkrutvapen funkar inte som moderna eldvapen gör i actionfilmer. Om man bara låter dem funka ungefär som de gör i verkligheten - dvs följer samma principer som för de flesta andra vapen i Eon - uppstår aldrig Belzambix problem.

Men då skall man förstås kunna något om svartkrutvapen.

Nightowl, som på tal om balla grejer före realism vill påpeka att t.ex. Cutthroat Island har helballa närstridsscener, trots flitig tillgång på flintlåspistoler, musköter och kanoner.

Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.

Bjorn

Hero
Krutvapen i EON=Ja, krutvapen i mundana=Nej

Om man nu skall skilja på äpplen och päron så tycker jag att krutvapen i Eon (regelmotorn altså) är helt OK, däremot vill i alla fall jag inte se krutvapen i världen Mundana efterssom jag inte tycker att det passar in.

/Bjorn

Organ

Out of time, out of mind

>...svartkrutsvapen? Det är fanimej nästan lika ball som sex!

Visst är det det :-D Bara ljudet ger mig ståpäls över hela kroppen! Istället för moderna vapens snärtiga smäll får man ett utdraget, svampit "Stisch-ftumcht" och ett REJÄLT rökmoln.

/Anders (som försöker fundera ut ett sätt att kombinera sex och svartkrutsskytte)

Belzambix

Warrior

jag har inte skutit med det men tillverkat svartkrut... och eldat upp det... brann som fan... förstäde två bänkar och man fick utrymma alla kemisalar! det du var ballt... eftersom jag stod i mitten!! haha

Arjna Sokkrat, Schaman
(www.spelaroll.net/naug)