Mutant år Noll - Simpas kampanjekrönika

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
499
Jag blev sugen på att skriva en kampanjekrönika. Den kommer ha en ganska redogörande ton och jag kommer inte förklara delar av Mutants bakgrundskomponenter (vad är arken, vem är den gamle osv).


Deltagare:

Simpa – SL
Nock - Zonjägare
Lack-Nafta - Skrotskalle
G - Träl
Backster - Krönikör


Session 1:

FÖRSNACK
Vi inleder med KATT, Koncept, Agenda, Ton, Triggers.

Jag håller i samtalet eftersom jag bjudit in till spelet, men alla får ge sin syn på saken. Punkterna Koncept och Ton styr jag över mest eftersom jag förberett kampanjen och bjudit in till den. Om vi istället hade varit en grupp sedan innan eller om vi haft en mer öppen ingång hade vi kunnat använda dessa punkter till att ge mig som spelledare ledning i hur jag kan förbereda kampanjen.


Koncept: Ett spel om en sönderfallande verklighet efter katastrofen. Allt ruttnar. Rollpersonerna kommer inte att bli mäktiga, de kommer falla samman eller i bästa fall mutera. Världen är en dödlig sandlåda. Spelarna tar sig ut i den för egen maskin, det krävs alltså att karaktärerna som spelarna spelar har motiv för att ta sig ifrån den relativt trygga arken.

Spelmässigt fokuserar vi på att berätta en historia tillsammans snarare än att simulera världen. Vi kommer dock att följa regler och inte förmildra tärningsslag eller liknande. Historien vi berättar har inte syftet att vara en sammanhängande berättelse med litterära kvalitéer, syftet är snarare att skapa ett pärlband med underhållande och engagerande scener.

Som sagt så delar vi på ansvaret att bidra till en underhållande upplevelse. SL är ordförande på det sätt att han fördelar ordet jämnt, får med alla och håller koll på omvärlden. SL är också den som i huvudsak bestämmer omvärlden, hur SLP’s agerar och liknande. Alla deltagare får dock vara med och erbjuda flavour. SL frågar mycket av spelarna och använder deras svar för att göra världen levande och rik.


Agenda: Två timmar varje måndag, viss mån för att dra över ett par minuter men vi kör ganska hårt på tiden. Om någon spelare inte är med så är karaktären antingen inte med eller så är den med i bakgrunden.

SL avslutar varje spelsession med ”två stjärnor och en önskan”, en runda där varje deltagare i gruppen får säga en eller ett par saker som de uppskattat under spelpasset och en sak som de skulle önska se under nästa spelpass.

Vi kör röst via discord och använder roll20 för stämningsmusik. Tabletop Simulator är vår huvudsakliga VTT.

Vid första tillfället börjar vi att skapa arken och beskriver livet där, först därefter skapar vi rollpersoner. Ifall tid finnes så börjar vi utforska zonen.


Ton: Tonen är en mix av en riktigt eländig och hotfull bakgrund men med ett nyfiket och bitvis humoristiskt motiv. I förgrunden anar vi en air av vemod och nostalgi.


Triggers: Hård linje dras innan sexuellt våld och beskrivet våld mot barn, dvs det finns inte med i denna värld. I vissa situationer kan antytt våld mot barn vara ok i ett sammanhang (ex rester av en forntidsfamilj som dött av strålning eller eld, eller att motormarodörer har utrotat en hel by med zongastar inkl. barn.). Vem som helst får när som helst säga nej och ingen får ifrågasätta ett nej, inte ens passivt (sucka, liknande). SL kollar av regelbundet. Det är alltid ok att höra av sig till SL mellan spelpass om något varit jobbigt.





ARKEN

Vi bestämmer att Arken är ett rejält lastfartyg som strandat på en klippig strand. Fören är en bra bit upp på fast mark och aktern sticker ned i en naturligt formad bassäng i klipporna. Bassängen har små utlopp till havet som bereder ut sig bakom Arkens akter.

Fartyget är av modellen med en stor öppen yta fylld av containrar. Några av containrarna har ramlat av båten och flyter runt i bassängen, de har under hela folkets liv guppat in i Arkens skrov med dova dunsar som skakat hela skeppet. Containrarna som är ombord används som bostäder åt en del av folket. Några containrar har för längesedan släpats ut som en mur runt Arken. En container med fällbara dörrar agerar som sluss ut från den inhägnade Arken och till den oändliga zonen.


Folket har hållit ihop men ett par större grupperingar har uppstått, främst efter att den Gamle har blivit allt svagare. Den grupp som har mest kontroll nu är de som hållit den ordning som den Gamle velat ha. De försöker fördela mat, material och kunskap rättvist. De har ett enklare ting där straff för taskigheter kan bestämmas efter att parter hörts. De har hand om Gryningsvalvet, ett skyddat större rum där några skrotskallar samlar in artefakter från forntiden med syftet att öka kunskap för alla i Arken.

En gruppering med starka mutanter vill förkasta den lama ordning som råder nu. De tycker att ingenting händer, att allt går långsamt och att det är värdelöst att alla ska ha det lika dåligt. Den grupperingen är i minoritet, men de är så pass starka att de har egna regler. Den gruppen har tagit sig trälar och har ett väldigt hierarkiskt tänkande.


Matförrådet består till största delen av surströmming. Det har funnits hur mycket surströmming som helst, men det håller på att sina. Det finns små samlingar med konserverade päronhalvor och persikohalvor, de har delats ut på födelsedagar men kommer inte räcka året ut. Vattnet kommer ifrån en springkälla i klippan som öppnats när det stora fartyget slagits in mot stenarna på stranden. Några av stenarna har helt punkterat skrovet och det rinner in rent vatten i utrymmet som tidigare huserade bilar. Vattnet kommer och går säsongsvis och det sparas i olika kärl, men även vattnet börjar sina.
 
Last edited:

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
499
ROLLERNA

Nock - En zonstrykare som gärna håller sig lite i utkanten av gemenskapen. Har varit och strukit utanför Arken ett par gånger, men har aldrig tagit sig långt. Under hela uppväxten så var han alltid och klättrade på saker och tog sig längre bort än han skulle. Han har lyckats göra ett kyffe åt sig själv i en hög skorsten som sticker upp från skeppet. Skorstenen har ett stort rosthål och i det hålet har Nock byggt ett golv och ett tak. Han brukar sitta där och titta ut över zonen, samt på ett fotografi på ett par stora hamnkranar som han har hittat. De ser så mäktiga och märkliga ut, som stora insektsvarelser.

Lack-Nafta: En kort, satt men musklig mutant. Vresig och bitsk men väldigt lojal. Han är nästan helt täckt av lortigt och spretigt hår och går klädd i en blå verkstadsoverall. Lack-Nafta bor i en liten verkstadslokal nära maskinrummet. Han avskyr den slemmige skrotskallen Zippo som alltid försöker sno åt sig artefakter. Han längtar efter att få utforska alla fantastiska elektromekaniska under i zonen och hans största rädsla är att alla intressanta fornfynd ska hinna gå sönder och multna utan att han hunnit ta reda på dem.

G: Träl till Tumpa, bossen för det aggressiva och hierarkiska alfa-gäng som tagit mer plats i Arken. G har starka insektoida drag. Han har grå hud och ett tjockt skal längs md stora delar av kroppen. Han har fyra armar, varav två hänger lite slappt längs sidan eller vevar runt lite okontrollerat. Han har ett par mandibler som sticker ut genom munnen och gör att salivet alltid rinner på honom, då han inte kan stänga munnen riktigt.
G vill gärna ha ordning och reda på det mesta. Han trivs mycket bra med sin roll som träl, där han har tydliga uppdrag att utföra. Han bor i en städskrubb i Tumpas rum. Han tycker det är obehagligt att gå utanför Arken och han vill egentligen inte bryta sina rutiner, men Tumpa har skickat med honom som hjälpreda i zonexpiditionen så att G kan vara Tumpas ögon och öron.

Backster: En stor mutant som är sävligt kraftigt byggd. Halvlångt brunt hår som kalnat ordentligt mitt uppe på huvudet. Backster är päronformad och blek, med insektsvingar som hänger slappt på ryggen för det mesta.
Backster har spenderat stora delar av sitt liv vid sidan av den Gamle och insupit allt han sagt om världen innan katastrofen. Han är inte alls klipsk men väldigt empatisk. Backster har förmågan att prata med andra människor, eller snarare så vill andra människor prata med honom fastän han knappt svarar något tillbaka.
Backster är ängslig inför de zonfaror som den gamle varnat om, men han vill också ut och hitta böcker och tidningar från den gamla världen.
 
Top