Nekromanti Mutant 2 - Den Grå Hemligheten

Big Marco

Läskig
En sak har gäckat mig sedan jag började rollspela under mitten av 80-talet. Det är omslaget till "expansionssatsen" Mutant 2.

Vad fan är det för något som står i pansarbandvagnen och öser med en gatling-ksp? Den grå filuren med röda ögon. Hen såg alltid så orolig ut.

Björnen med en SA-80 och spjut var cool - men är hen inte väldigt kort?. Fast snubben med headset (i Mutant?!), svärd och autohagelgevär var coolare.

Och vem kör runt med en Hind-helikopter i Pyrisamfundet?

SÅ MÅNGA FRÅGOR!?

CapnZapp

Myrmidon
Det inte automatkanoner och hind-missiler biter på, det tar vi hand om med spjut och värja...

Jodå, visst är det Mutant alltid ?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag har alltid sett det som en råtta eller något hunddjur så som en räv eller varg snarare ön björn. Den grå filuren har jag dock också grubblat över.

Spelaroll

Veteran
Den grå trodde jag var någon slags ödla eller kanske en muterad gråsugga :)

Sapient

Swashbuckler
Apropå storlekar och proportioner, som gammal pansarnörd har jag alltid tyckt att pansarbandvagnen i bakgrunden är ovanligt liten. Givet att "dGH" är i någorlunda samma storlek som en normalväxt IMM, så är vagnen maximalt mellan 2,5 och 3 meter lång - alltså ungefär 2 meter kortare än M113 (med vilken den vagt delar en del utseendemässiga drag...)

Frågan är om detta är en bug eller feature. Det kan ju vara coolt. I framtiden är allt bättre - motorerna är mindre osv. Men det är ändå Mutant, det ska vara gritty och en mekaniker som sliter för att hålla forntekniken i drift, med oljiga fingrar och en skiftnyckel i varje ficka.

Med en sån här tråd och alla funderingar kan man väl konstatera att det var ett riktigt lyckat omslag. För mycket på rätt sätt.

Ond bråd död

Swashbuckler
Det där omslaget har väckt en hel del funderingar genom åren. Vad sjutton tänkte de egentligen? Just den grå varelsen är väl den som gett mig mest sömnlösa nätter. Vad är det för nåt? Är det nåt från mumindalen kanske? stinky?

PAX

Jordisk Äventyrare
Det är en mutant. Mutanter får se ut hur de vill!

M2 var verkligen en tvärkastning till något annat. Plötsligt fanns det nutida militära fordon att tillgå i den annars så imperialistiska nybörjarindustrialismvärlden. Plus en hel del annat. Värst var väl färdighetssystemet...

PAX

Jordisk Äventyrare
Jo jag vet. Minns en grupp rollpersoner som till slut hade en hel stridsbas full av olika slags fordon.

Owlbearpig

Bäst i Sverige på rollspel
En kille jag spelade Mutant 2 med när det precis hade kommit ut hittade på namn och stats till den där varelsen. Den var fullständigt oövervinnerlig (vilket stämmer ganska dåligt överens med att den ser livrädd ut på bilden). Jag kommer ihåg att jag tyckte att killen var väldigt lat som inte gick längre än till lådans framsida för att hitta inspiration till nya monster (trots att detta var långt innan det gick att hitta bilder på internet). Jag tyckte också att det var slarvigt av spelkonstruktörerna att varelsen inte fanns med i världsboken. Idag har jag naturligtvis full förståelse för att ingen orkade hitta på en bakgrundhistoria till den livrädda grå blobben.

Fast det är väl en del av helheten, då de andra två på bilden är tuffa och självsäkra utan jättebössa. "Blobben" går inte att identifiera, är på väg att göra i brallorna hen inte (förmodligen) har men bidrar i högsta grad till actionbiten i scenen. Det är väl rollspel om nåt? Jag är för "Blobben"!