Nekromanti [Mutant] Bygenerator från mutant.nu?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,094
Location
Ereb Altor
Jag vill minnas att det fanns en ganska ingående bygenerator på mutant.nu. Någon som sparade den eller vet vem som skrev den? Skulle behöva något liknande i Zonen.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,607
Location
Ludvika
Jag sparade en kopia av den första versionen:

ETT LITET BYFORMULÄR
Det ligger en liten by i skogen Ja, det är bara en by helt enkelt Känns situationen igen? Här är räddningen för alla SL som snabbt vill skapa intressanta och hyfsat detaljerade byar: slumptabeller för byskapande samt exempel på hur man sammanställer byformulär. Användningsområde: bra att slänga in på resor och som bakgrundsinformation till nyskapade RP.
(Kanske kan någon som är mer datorkunnig än jag göra ett snyggt PDF-formulär av detta? Det vore bra om det fanns en ruta med plats för karta.)
Naturligtvis behöver man inte använda sig av tärningar när man skapar sin by, kanske är slumpen snarare ett betrakta som en nödlösning. SL bör i vilket fall som helst tänka på att byns helhet måste vara logisk och hänga ihop. Det är till exempel inte så troligt att det ligger en fjällby på Frihetens Slätter eller att en fientligt sinnad bergsby har ett stort hotell med casino.
Om ni testar mitt byformulär vore det kul att läsa resultatet här. Kanske kan det så småningom bli en hel bank av intressanta byar på denna tråd?!
Jag hade förresten inte fantasi nog att avsluta namnlistan, men det finns säkert andra driftiga här på forumet som kan hjälpa mig. Roade mig också med att själv pröva formuläret se mitt exempel nedan. Om detta blir uppskattat återkommer jag kanske med fler byar.
Lycka till!

Bengt Petter


TABELLER FÖR SKAPANDE AV BYAR

TERRÄNG (välj det som är troligast för trakten) :
1. Kuperad hedmark. Spridda dungar av lövskog.
2. Uppodlat slättlandskap. Byn synlig på långt håll.
3. Omväxlande slätt och barrskog.
4. Träskmark. Byn är byggd på pålverk.
5. Sjösystem. Byn ligger vid ett vattendrag, kanske på en ö.
6. Fjällområde. Byn ligger i svårtillgänglig bergstrakt.
7. Kustlandskap. Byn ligger vid havet. Mindre hamn trolig.
8. Tät skog. Byn troligtvis inte synlig på håll.

BEBYGGELSE, 1T6:
1. En klunga spridda gårdar. Kanske en större gård eller ett gods i mitten. Ofta är gårdarna omgärdade av separata palissader och försvarsverk med egna eller gemensamma bevakningstorn.
2-3. En palissadomgärdad bykärna med några kringliggande gårdar runt. Ett gemensamt försvarsverk.
4-5. En palissadomgärdad by. Kanske ett mindre gatunät och ett torg i mitten. Ofta ett omfattande försvarsverk. Om byn rymmer en manufaktur eller fabrik utmärker sig dessa byggnader och syns ofta på långt håll, kanske i form av rökpelare.
6. Byn är byggd i eller kring ruiner från de gamlas tid. Det kan till exempel vara ett villaområde, några höghus, en idrottsanläggning, ett parkeringshus, en soptipp eller en bilskrot. Försvarsverket i en sådan by kan se ut på många olika sätt.


BEFOLKNING, 2T10:
2-4. Enbart IMM.
5-6. Enbart MM. Välj ut ett par mutationer som är särskilt vanliga i byn.
7-8. Enbart MD eller MMD av en viss sort. Några förslag (1T10): (1) hästar, (2) råttor, (3) grisar, (4) vargar, (5) vildsvin, (6) rävar, (7) harar, ( illrar, (9) lodjur, (10) grävlingar. Fundera över hur deras ursprung präglar byn.
9. Enbart PSI. När de möter främlingar utger de sig troligen för att vara IMM. Är ofta misstänksamma mot främlingar.
10. Enbart robotar. Dessa bor förmodligen i någon form av forntidsanläggning där de sysslar med uppgifter som de en gång för mycket länge sedan fått av sina mänskliga herrar. Antagligen är en renodlad robotby tämligen ensligt belägen och väl bevakad.
11-12. Blandad befolkning, men med IMM i majoritet.
13-14. Blandad befolkning, men med MM i majoritet. Välj ut ett par mutationer som är särskilt vanliga i byn.
15. Blandad befolkning, men med en viss sorts MD eller MMD i majoritet. Några förslag (1T10): (1) hästar, (2) råttor, (3) grisar, (4) vargar, (5) vildsvin, (6) rävar, (7) harar, ( illrar, (9) lodjur, (10) grävlingar. Fundera över hur deras ursprung präglar byn.
16. Blandad befolkning, men med robotar i majoritet. Övriga kan fungera som antingen arbetskraft (kanske slavar) eller som ledare (kanske ägare).
17. Blandad befolkning, men med PSI i majoritet. Övriga bybor förhåller sig antagligen toleranta till psioniska förmågor.
18-20. Blandad befolkning, ingen grupp i majoritet. Kanske dominerar någon grupp, oftast IMM.

BYBORNAS INSTÄLLNING TILL BESÖKARE, 1T10:
1. Vänlig. Byborna är öppna för omvärlden och hjälper gärna till om det behövs.
2-3. Ganska vänlig. Byborna är vänliga, men något avvaktande, särskilt mot besökare som starkt avviker från byns övriga invånare.
4-7. Viss skepsis. Bara de som först förklarat sitt ärende släpps in i byn. Besökare som avviker från byns normer bemöts otrevligt eller likgiltigt.
8-9. Misstänksamhet. Man tar ogärna emot besökare, men kan göra undantag om de är väl motiverade. Besökare som avviker från byns normer bemöts ofta fientligt, ofta med våld.
10. Krigisk. Byn är en veritabel fästning. Vapen avlossas mot alla som närmar sig. Invånarna uppfattar resten av världen som ett stort hot.

BYNS STORLEK, 1T6:
1. Liten, 30-100 invånare.
2. Ganska liten, 100-130 invånare.
3. Normalstor, 130-150 invånare.
4. Ganska stor, 150-200 invånare.
5. Stor, 250-400 invånare.
6. Lokal metropol, 400-700 invånare.

ÖVERNATTNINGSMÖJLIGHETER, 1T10:
1-2. Här finns varken hotell eller värdshus. Särskilt sannolikt om byn är ganska liten eller liten och/eller byborna är ovilligt inställda till besökare. Kanske kan en vänligt sinnad bybo mot rimlig ersättning erbjuda mat och husrum
3-4. Ett mindre värdshus, ganska känt bland resande i trakten.
5-7. Ett värdshus eller mindre hotell. Förbipasserande övernattar ofta här. Sannolikt att byn är normalstor eller större.
8-9. Flera övernattningsställen, varav något kan vara ganska stort (upp till 20 bäddar). Sannolikt om byn är normalstor eller större.
10. Ett stort hotell, upp till 80 bäddar. Förmodligen en av byns största byggnader. En mötesplats för många. Här finns även restaurang, antagligen bar. Kanske ett mindre casino. Sannolikt att byn är normalstor eller större.

HUVUDNÄRING, 1T10:
1-3. Jordbruk och boskapsskötsel, förmodligen också en del jakt och fiske. Om byn har högteknologi kan det finnas en del forntida fordon och/eller maskiner.
4-5. Jägare och samlare, kanske begränsat jordbruk. Byborna lever av vad skog och mark kan ge. Antagligen säljer de kött och päls från sina bytesdjur. Byn har sannolikt en låg teknologisk nivå.
6-8. Manufaktur eller mindre fabrik. Någon form av serietillverkning förekommer. Antagligen drivs verksamheten av någon rik stadsbo. Anläggningen är en av byns dominerande byggnader. Kanske släpper den ut ånga och/eller andra stinkande ustläpp.
9. Garnison. Byn ligger i ett strategiskt viktigt område. Militäranläggning dominerar byn som kan rymma ett fort eller en mindre flottbas.
10. Blanda några av ovanstående. Välj logiska kombinationer.

STYRE, 2T6:
1-3. Borgmästaren, som med jämna mellanrum väljs av invånarna i mer eller mindre demokratiska val, styr det mesta i byn.
4-5. En förvaltare, fogde eller manufakturchef som representerar något mäktigt intresse på annan plats, styr och ställer över byborna.
6-7. Äldsterådet eller byrådet, en sammanslutning bestående av några kloka bybor, avgör byns tvistefrågor och skipar rättvisa.
8. Krigarråd. En grupp tungt beväpnade figurer styr byn med vapenmakt. Kanske har övriga invånare visst inflytande, kanske inte.
9. Diktator. En envåldshärskare styr och ställer. Han har invånarna i ett järngrepp tack vare något, till exempel: avancerad teknologi, en grupp robotar, kraftfulla mutationer, stark ekonomi, överlägsen kunskap, tung beväpning.
10. Sektstyre. En mer eller mindre udda sekt genomsyrar och styr byn. Sekter domineras ofta av en eller ett par karismatiska personer med diktatoriska tendenser.
11-12. Kombination av flera av ovanstående. Välj med förnuft.

INSTÄLLNING TILL CENTRALMAKTEN, 1T6:
1. Mycket positiv. Byn ligger troligen nära ett område som kontrolleras av centralmakten, till exempel vid trafikerad genomfartsled. En majoritet av invånarna uppfattar centralmakten som en livsnödvändig trygghet i området.
2-3. Accepterande. Invånarna ställer upp för sin härskare om det krävs, men intar annars en liknöjd hållning.
4-5. Skeptisk. Centralmaktens representanter ses med motvilja, men inte fientlighet.
6. Upprorisk. Byns invånare ligger i öppen eller dold konflikt med centralmakten. Ibland utbryter strider.

EKONOMISK FÖRDELNING, 2T6:
2. Misär. Varje dag är en kamp för överlevnad. De flesta byggnader i dåligt skick. Svält vanlig. Situationen är desperat.
3-4. Fattigdom. Byborna hankar sig hjälpligt fram, men svälter ibland. Några få, kanske manufakturägare eller storbonde, har det gott ställt.
5-6. Ganska fattigt. De flesta klarar sig hyfsat, några är ganska rika, men ingen lever i överflöd. Byn klarar hjälpligt en dålig skörd.
7-10. Stora klyftor. En liten grupp har det mycket gott ställt, men majoriteten är ganska fattiga eller lever i misär. Stämningen är ofta spänd.
11. Hyfsad standard. Merparten har det hyggligt ställt. Ett fåtal är fattiga, något fler är rika eller mycket rika. Troligt att IMM är i majoritet.
12. Hög standard. De flesta är rika eller mycket rika. Något, till exempel extremt bördig jord eller en mycket lönsam manufaktur, drar pengar till byn, som sannolikt växer. Husen är påkostade och pampiga. Tillgång till forntida högteknologi sannolik. Troligt att IMM är i majoritet.

TEKNOLOGISK NIVÅ, 2T10:
1-4. Enkel. Nivån jämförbar med medeltiden, vanligt i isolerade trakter. Några få mer avancerade redskap och svartkrutsvapen kan finnas, men kommer i så fall alltid utifrån. Ingen ångteknologi tillgänglig.
5-11. Ganska enkel. Begynnande industrialisering, primitiv ångkraft. Svartkrutsvapen troliga. Kanske även enstaka forntida högteknologiska föremål, men få eller ingen i byn vet hur de fungerar.
12-18. Genomsnittslig. Här finns ångkraft, skött av kunnigt folk. Flera i byn kan handskas med och själva konstruera enklare mekanik. Några högteknologiska föremål, några vet hur de fungerar.
19. Hög. Byn är utrustad med avancerad ångteknologi samt även en del forntida högteknologi
20. Avancerad, mycket ovanligt. Byn har ett stort utbud av forntida högteknologi. Avancerad serietillverkning möjlig. Kanske står en grupp robotar till byns förfogande.

BYNS HISTORIA, 1T10:
1. Urgammal. Ingen vet med säkerhet hur länge byn funnits, men kanske fanns den redan på de gamlas tid.
2-4. Gammal. Det sägs att byn byggdes för några sekler sedan. Kanske har någon i byn ett bevarat dokument från byns gryningstid.
5-6. 100 år. För några generationer sedan kom byns grundare hit från en annan plats. Några av deras barnbarn lever fortfarande kvar här.
7-8. 50 år. Grundarna tillhör byns åldringar. Byn präglas fortfarande av en viss nybyggaranda.
9. 20 år. Byns grundare dominerar troligen fortfarande det dagliga livet. De flesta byggnader är tämligen nybyggda.
10. Nybygge. En grupp nybyggare har just slagit sig ner på platsen. Nya hus håller på att uppföras.

VIKTIGA SLP:
SL kan här anteckna några personer som kan vara viktiga för RP. Några exempel: jägare med god lokalkännedom, en helare som kan hjälpa vid skador, en köpman som kan låna ut pengar eller utrustning, en gammal fiende som vill hämnas, en bonde som vill ha hjälp med att utrota morasitflock, en släkting som kan hjälpa till mot mäktig fiende etc.

BYNS NAMN, 1T100:
1. Fenix Klippor
2. Urkeljunga
3. Frostmo
4. Tapperbäck
5. Lillbrunna
6. Storbrunna
7. Bisterdal
8. Klacksta
9. Frynte
10. Slåttersta
11. Karskburg
12. Hälsningsborg
13. Kugge
14. Gregers Mo
15. Fosters Högar
16. Fornsta
17. Kaggebo
18. Starke Torp
19. Gneteryd
20. Hästhaga
21. Gröneryd
22. Grytmåla
23. Kämpared
25. Skrotsala
26. Högdala
27. Lågdala
28. Junders Lä
29. Svartklimt
30. Garpträsk
31. Vecksjö
32. Hyggsta
33. Spiggby
34. Felix Vad
35. Furu Skoning
36. Grymminge Bro
37. Stocka
38. Fridriksburg
39. Lillbacka
40. Borga
41. Härske Fästning
42. Halsburg
43. Gråhem
44. Federsta
45. Flemsborg
46. Rufus Stallar
47. Algots Fäste
48. Bäverhed
49. Bältesvad
50. Högsta Hammar
50-00 .....
 
Top