Nekromanti Mutant Chronicles D20?

Archer

Swashbuckler
Mer eller mindre seriöst. Här om dagen tittade jag i min gamla regelbok till Mutant Chronicles och insåg att denna miljö, med vissa ändringar, borde fungera suveränt med d20 systemet.

Ändringar av världen;
- Ta bort det stora fokuset på ondskan. Införa fler intriger som inte rör ondskan i samhället.
- Låta jorden vara en planet i stil med Bladerunners jord.
- Ondskan har mindre "fysiska" minions.

Sedan är det väl inte så svårt att sätta ihop en d20 regel-variant som kan hantera det hela. d20 borde göra det bättre än MC's ursprungliga regelsystem i alla fall.

Nåja, tycka vad man vill om MC, men det var en idé som slog mig då...

Storuggla

Champion
"Ändringar av världen;
- Ta bort det stora fokuset på ondskan. Införa fler intriger som inte rör ondskan i samhället.
- Låta jorden vara en planet i stil med Bladerunners jord.
- Ondskan har mindre "fysiska" minions."

Och mer noir. Då kan jag tänka mig det. Men ja, MC skulle funka bra i d20. Och jag skulle nog luta mot d20 Modern.

Storuggla, hattar i gränder

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
I concur.

Och jag skulle nog luta mot d20 Modern.
Jag håller givetvis med. Hela receptlistan låter bra också.

En fundering jag får spontant är om man borde göra det olika "husen" till subraser, speltekniskt uttryckt, som ett komplement till yrken så att det inte bara är en arketypisk skillnad på t.ex. Mishima och Imperial i fluffet utan att det även finns en regelmässig differens. Om än en mycket liten.....

Archer

Swashbuckler
D20 Modern

D20 Modern är nästan givet. De olika husen skulle dock ge tillgång till olika arketyp-klasser. Samt att man kanske också kan ha lite feats etc. som kräver att du är medlem i ett hus, för att reflektera skillnaderna. Det verkar mycket bättre än att det plötsligt finns olika "släkten" av människor beroende på vilket företag/hus de tillhör. Särskilt om en person är uppvuxen hos till exempel Cybertronics och sedan switchar över till Imperial eller liknande (bara ett exempel).

Feliath

Swashbuckler
Jag är klart ombord

Jag har funderat på samma sak själv, och håller helt med. Jag skulle köpa det såhär lätt.
Men det där med Jorden fattar jag inte alls. Vad ska det vara bra för? Vi har ju Luna. Nä, jag föredrar "Radioactive Wasteland". (Eller möjligen "Inert Husk".)
Annars är det....ja. Se samtliga föregående talare. :zeppelinare:

/Feliath - fedoran på

entomophobiac

Low Prep High Play
Varför ändra på världen?

Spelets struktur bygger trots allt på just den värld som det har - inte på en "Kultifiering" av densamma. För dina förslag ser ut som just precis det - en nedtoning av den fascistoida svart/vita världssynen som genomsyrar böckerna och en framhävning av någon sorts kvasi-Kult med stora vapen.

Jag tycker hela MCs fördel är fascismen. Fanatismen. De fem korporationernas intriger sinsemellan samtidigt som de försöker hålla masken inför Brödraskapet.

Så insnöad som jag en gång var på MC så kan jag inte hålla med om att det finns något jättefokus på ondskan annat än möjligen i de skrivna äventyren. Men vem bryr sig om dem?

Kättersk infiltration, Kartell-intriger, extrem kriminalitet, korporationskrig och en dyster fascistoid 40-talsstil är vad jag ser. Och vad jag använt mig av.

Varför föreslå ett Mutant Chronicles d20 när du tar bort det som gör det till vad det är?

Annars är jag helt med på idén. Det skulle vara trevligt med en upphottning av det gamla traditionella systemet. Men på något sätt måste folk inse att det går att använda spelet till mer än bara en representation av Warzone i rollspelsvärlden...

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: D20 Modern

Man kan ju helt enkelt göra hus/korporation till något liknande ras i det vanliga d20 systemet. En klase modifikationer av grundegenskaper och tillgången på färdigheter, etc.

Annars måste jag ju säga att jag skulle föredra Spycraft systemet kompletterat av 3E mer än d20 Modern, men det har väl med preferenser att göra.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Det skulle vara trevligt med en upphottning av det gamla traditionella systemet. Men på något sätt måste folk inse att det går att använda spelet till mer än bara en representation av Warzone i rollspelsvärlden...
Ja, alltså... det gamla gick ju inte att använda till nåt sånt. Inte regelmässigt i alla fall. Vi hade alltid kul när vi lirade MC - bl.a. som Mishima-gangsters - och förklaringen för oss blev ungefär: "reglerna är så dåliga att vi måste spela bra".

Så insnöad som jag en gång var på MC så kan jag inte hålla med om att det finns något jättefokus på ondskan annat än möjligen i de skrivna äventyren. Men vem bryr sig om dem?
De skrivna äventyren har jag aldrig haft att göra med men jag håller med Archer till fullo - jag upplevde också att det var en stor fokus på ondskan. Vi sket som alltid att ta med det när vi spelade så hans ändringar skulle i princip bara lägga MC närmare det sätt vi lirade det på.

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag säger samma sak om MCs fokus på ondskan som jag och mina spelkamrater kommit överens om gäller i Gemini och ondskan där.

Den finns. Den är bakgrunden till hela spelet. Men för den största delen av världens befolkning betyder den inte mer än Brödraskapets och korporationernas propaganda.

Visst, jag har använt mig av ondskan i mina MC kampanjer. Men oftast inte alls så påtagligt som många verkar utgå från att den MÅSTE vara. Likadant i Gemini. De roligaste spelsessionerna har antingen inte använt ondskan alls eller på ett väldigt indirekt sätt.

Det är lite som i Cthulhu - alla monster finns beskrivna, men det måste inte vara en shoggoth i varje scenario bara för det.

Dimfrost

Special Circumstances
Jorden?

Precis. Luna är så mycket Bladerunner det kan bli, nästan. Jag gillar nog hur Jorden är i det officiella MC-universat, det vill säga Dark Eden och så. I och för sig har jag ingen större koll på det heller, men jag minns bilder av märkliga riddjur med väldiga benformationer på huvudet, dammiga öknar och ruiner, och det kan ju inte vara fel. :gremlaugh:

/Dimfrost

Blasphemy

Swashbuckler
Tror att MC skulle kunna fungera utmärkt i D20 systemet. Fast då använda sig av antingen Star Wars eller Spycraft där man har Vitalitypoints och inte får groteska mängder Hit Points (om man nu inte är ett stort monster).

Själv har jag kört en noirdektektivkampanj på Luna där rollpersonerna drev en nystartad dektektivbyrå. Det var på låg nivå så det blev inga stridsrustningar och automatgevär. Då använde jag Neotech 2 systemet vilket fungerade väl, i synnerhet penetrationsvärdet som vapnen hade vilket gjorde det lätt att sköta strider mot personer i tunga rustningar.
Dessutom så funkade psykossystemet bra i kombination. Alla rollpersoner var mer eller mindre mentalsjuka i slutändan.
Om man nu skulle köra en mer stridsinriktad kampanj så kan jag tänka mig att D20 passar bättre då det blir mer heroiskt mosh och inte så många vitala träffar som dödar rollpersonerna långsamt och smärtsamt.

Storuggla

Champion
"Om man nu skulle köra en mer stridsinriktad kampanj så kan jag tänka mig att D20 passar bättre då det blir mer heroiskt mosh och inte så många vitala träffar som dödar rollpersonerna långsamt och smärtsamt."

Tja, d20 Modern har en Massive Damage Threashold (är det rätt stavat nu?) på ens CON, med andra ord måste en normal snubbe slå ett Fort-save så fort han tar mer än 11 i skada... ganska farligt, faktiskt. Fast utan hotet om död är väl inte en strid lika spännande.

"Tror att MC skulle kunna fungera utmärkt i D20 systemet. Fast då använda sig av antingen Star Wars eller Spycraft där man har Vitalitypoints och inte får groteska mängder Hit Points (om man nu inte är ett stort monster)."

Jag skulle nog rekommendera skadereglerna från Traveller d20 i så fall, de i särklass mest dödliga d20-reglerna som sett dagsljuset :gremlaugh:

Storuggla, funderar på Nordkorea

Archer

Swashbuckler
Personligen skulle jag nog säga att Star Wars d20's regler skulle fungera perfekt som grund för MC d20. De är ett slags mellanting mellan modern och dnd.
När det gäller strid så finner jag att man är hyffsat rädd för crits i Star Wars d20, på grund av att crits gör direkt skada på Wounds. Och wounds = Con. Eftersom en normal blaster också gör 3d6 i skada kan en sådan träff bli hyffsat dödlig.
Wounds/Vitality systemet tycker jag också ger en mer känsla av att "aj, jag blev allvarligt skadad" när man väl förlorar wounds, än vad ett regelrätt hit-points-system ger.

Storuggla

Champion
Traveller kör ett liknande, förutom att det heter Stamina/Lifeblood då. Ens Lifeblood är lika med ens CON, aldrig mer, Stamina ökar med level. Om man skjuter en typ så drar man av hela skadan av staminan (och när man noll börjar man räkna lifeblood), och sedan drar man av rustning och drar av resten på Lifeblood. Resultatet är att en salva från ett ACR inte är något som man viftar bort precis, utan snarare dör av. Utan rustning är man kokt. :gremsmile:

Storuggla, ska fan i mig spela Traveller d20 snart

Archer

Swashbuckler
Det låter faktiskt som väldigt likt systemet som d20 Star Wars kör med. På pricken faktiskt, enda skillnaden är namnen på de olika "resurserna".

Storuggla

Champion
SWd20 & Traveller d20

"Det låter faktiskt som väldigt likt systemet som d20 Star Wars kör med. På pricken faktiskt, enda skillnaden är namnen på de olika "resurserna"."

Va+ Jag trodde att SWd20 körde med Vanlig Träff = Bli av med det som ökar, Crit = bli av med CON? Traveller kör med Vanlig Träff = Bli av med det som ökar och CON, Crit = Bli av med hinkvis med CON. Eller har jag missuppfattat SWd20?

Storuggla, luftslussgremlin

Archer

Swashbuckler
Re: SWd20 & Traveller d20

Eh, jag missuppfattade dig. Traveller d20 är dödligare. d20 Star Wars, Vanlig Träff = Vitality (det som öker), Crit = Wounds (Con).

EDIT: Vilket för mig till frågan, varför ens ha två olika resurser om en träff ändå tar på båda?

Storuggla

Champion
Re: SWd20 & Traveller d20

"EDIT: Vilket för mig till frågan, varför ens ha två olika resurser om en träff ändå tar på båda?"

Okej, förtydlingsdags! :gremlaugh:

En ordinarie träff dras av från Stamina omodifierat och skadan mot lifeblood modifieras av rustningens värde. Ergo blir en snubbe eller snubba utan rustning ganska snabbt köttfärs i strid, medan en person med Soopa Doopa Combat Armor kan hålla ut ett tag i alla fall, tills han blir så mörbultad att han börjar gå sönder. :gremsmile:
Om du vill kan jag förklara den exakta tärningsjongleringen som är involverad? :gremsmile:

Storuggla, Sprider alltid Travellers budskap