Nekromanti Mutant Chronicles - husregler?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Hade egentligen tänkt posta den här tråden tidigare, men... det blev inte av.

Jag ska spelleda Mutant Chronicles imorgon. Typ skapa rollpersoner och kanske spela en snutt av Venusian Apocalypse.

Det finns dock ett par husregler jag tänkte använda mig av, som jag tänkte höra vad ni tycker om.

1. Vapenskador. Det här var ett problem väldigt tidigt. Rustningar som tål 7-8 och vapen som gör 1t6+2 gör inte att det känns heroiskt. Det blir bara väldigt, väldigt mycket tärningsslag. Den traditionella lösningen här har i mina grupper varit att dubbla skadan för alla vapen; men igår fick jag tipset från mahlex att istället halvera rustningar och KP. Smart! Dubblar gör man flera gånger varje strid, men halverar gör man bara en gång.

2. Motståndstabellen, min gamle fiende. Jag tänkte helt enkelt kasta den ut genom fönstret och köra Pendragon istället. FV fortsätter som de är, med de vanliga modifikationerna. Man slår 1t20, precis som tidigare. Men nu ska man slå så högt man kan under FV. DG blir ett golv man måste slå över istället för en subtraktion.

Förutom dessa tänker jag vara ganska liberal med att tillåta att folk slår om uppväxthändelser eller särskilda händelser som verkligen inte funkar. Jag överväger också att konstruera nåtslags point-buy-system för grundegenskaper, men det orkar jag nog inte innan imorgon. (Man slår 3t6 8 gånger, tar bort de två sämsta - orkar inte räkna ut medlet).

Xyas

Swashbuckler
krank said:
1. Vapenskador. Det här var ett problem väldigt tidigt. Rustningar som tål 7-8 och vapen som gör 1t6+2 gör inte att det känns heroiskt. Det blir bara väldigt, väldigt mycket tärningsslag. Den traditionella lösningen här har i mina grupper varit att dubbla skadan för alla vapen; men igår fick jag tipset från mahlex att istället halvera rustningar och KP. Smart! Dubblar gör man flera gånger varje strid, men halverar gör man bara en gång.
Satte för många år sedan ihop ett system för att lösa detta som har tjänt mig finfint sedan dess. Ambition var att behöva modda så lite som möjligt. Att dubbla skadorna som du föreslår löser bara problemet om man förutsätter att alla går runt i rustningar hela tiden. De utan blir smet om man skjuter på dem med en Piranha (fast det kanske är önskvärt?). Halveringen ger exakt samma effekt. Min lösning hade två delar:

Del ett:
-1 på alla KP i alla kroppsdelar utom huvudet gör att det gör ondare att ta skada och så det går att fälla någon med kroppsträffar även med pistoler. Ett litet ingrepp kan tycker, men det gör stor skillnad för dödligheten i systemet.

Del två:
Ett armour piercing-system för att lösa rustningsproblemet. Har inte de exakta detaljerna med mig till Danmark, men rustningarna behöll sin tålighet, men vapnen fick ett AP-värde som drogs ifrån rustningarna. Desto större vapen desto större AP. Typ: trubbiga närstridsvapen 0, knivar/svärd 1, pistoler/kpistar 1, hagelgevär 2, automatkarbiner 3, och så vidare. Fortfarande lönt

krank

xyas said:
De utan blir smet om man skjuter på dem med en Piranha (fast det kanske är önskvärt?).
Nu ska vi se här... Piranha 1t4+1. Medelskada 3.5.

En normal rollperson har... Tja, låt oss säga att medlet i GE är 11, det ger:

Huvud: 3
Armar: 6
Mage: 6
Ben: 7
Bröst: 7

För att en kroppsdel ska bli kritiskt skadad (=obrukbar) så måste den få lika många extra skador som man normalt sett har plus. Om vi ser till de tre kroppsdelar man kan dö av skador på så blir det alltså totalt:

Huvud: 6
Bröst: 14
Mage: 12

Om vi kompletterar med träfftabellen för avståndsvapen:

[20] Huvud: 6
[15-19] Bröst: 14
[11-14] Mage: 12

...och så halverar vi, enligt förslaget:

[20] Huvud: 3
[15-19] Bröst: 7
[11-14] Mage: 6

Så, om en naken rollperson blir skjuten med en Piranha, så är det 50% risk att man blir träffad någonstans där man ens KAN bli dödad. 5% risk att man blir träffad nånstans där man kan dö av ett enda skott.

Med Piranhans medelskada på 3.5 kommer man att kunna ta en träff, men inte två, i magen. Samma sak med bröstet. Blir man skjuten i huvudet så dör man.

Jag upplever inte ovanstående som orimligt. Och långt mycket mindre jobb än att pilla med AP... Subtraktion under spel = ajja bajja.

Jag ser det inte som ett problem att en naken person som blir träffad i pallet eller bröst/mage med en pistol riskerar svåra skador eller död, faktiskt. Finner man sig naken i en sån situation försöker man nog hitta skydd... =)

Xyas

Swashbuckler
Ja alltså då glömde jag kanske säga att jag som spelledare tar det lite fritt med att om man tagit så många KP som man har i bröst/huvud/mage så är man utslagen och inte så relevant längre.

I ditt exempel så innebär det dessutom att om du skjuter en orustad person i magen med valfri automatkarbin så är det 100% chans att de dör. Rimligt, kanske. Trist, absolut.

Subtraktion är såklart också en smaksak, men du har ju redan skada-rustning, så extremt ajja bajja tycker du ju bevisligen inte att det är.

krank

xyas said:
Ja alltså då glömde jag kanske säga att jag som spelledare tar det lite fritt med att om man tagit så många KP som man har i bröst/huvud/mage så är man utslagen och inte så relevant längre.
Det är man. Men jag reagerade på "splat". Vilket inte stämmer.Utslagen och död är inte samma sak.

Om man däremot räknar med att man dör direkt vid 0 så har vi ju där faktiskt halverat kp =)

xyas said:
Subtraktion är såklart också en smaksak, men du har ju redan skada-rustning, så extremt ajja bajja tycker du ju bevisligen inte att det är.
Vi kan väl säga såhär: Jag tar gärna bort subtraktion, i de fall jag kommer på nåt smart sätt att göra det på. Men jag lägger helst inte till subtraktion. När jag själv bygger system undviker jag subtraktion så långt det bara är möjligt. Kommer jag på nåt smart sätt att slippa "dra av rustningsfaktor" så kommer jag att göra det också.

Vad gäller "trist" - jag vet inte om jag tycker att det är så kul med öppna eldstrider, faktiskt. Jag tycker det är roligast när terrängen spelar in, när de inblandade söker skydd, visar så lite kropp som möjligt, har en anledning att göra det svårare att träffa, helt enkelt.

(Sedan minns jag inte riktigt om jag nånsin lirat MC med en grupp där folk inte sprungit runt med åtminstone 5-7 i RF konstant...)

En enkel variantregel kan ju vara att behålla KP men halvera rustningarna, om man nu hade tänkt sig ha många nakna eller extremt lätt utrustade rollpersoner.

Botulf

Hero
Föredrar själv att köra strid med reglerna till Domedagens Hjältar(med en hel del höftningar) och konvertera värdena med hjälp av Imperial boken. Jag tycker det är en rolig feature. För att det inte ska bli allt för dödligt så har jag lite special regler kring rollpersonernas utslagning/ läkning/död.

Annars om jag skulle använda det vanliga stridssytemet så föredrar jag att använda slumpmässig RV såsom in andra utgåvan (något moddat för att slippa räkna differens). En princip jag börjat föredra i alla BRP-iga spel då det gör rustningar mer opålitliga.