Hade egentligen tänkt posta den här tråden tidigare, men... det blev inte av.
Jag ska spelleda Mutant Chronicles imorgon. Typ skapa rollpersoner och kanske spela en snutt av Venusian Apocalypse.
Det finns dock ett par husregler jag tänkte använda mig av, som jag tänkte höra vad ni tycker om.
1. Vapenskador. Det här var ett problem väldigt tidigt. Rustningar som tål 7-8 och vapen som gör 1t6+2 gör inte att det känns heroiskt. Det blir bara väldigt, väldigt mycket tärningsslag. Den traditionella lösningen här har i mina grupper varit att dubbla skadan för alla vapen; men igår fick jag tipset från mahlex att istället halvera rustningar och KP. Smart! Dubblar gör man flera gånger varje strid, men halverar gör man bara en gång.
2. Motståndstabellen, min gamle fiende. Jag tänkte helt enkelt kasta den ut genom fönstret och köra Pendragon istället. FV fortsätter som de är, med de vanliga modifikationerna. Man slår 1t20, precis som tidigare. Men nu ska man slå så högt man kan under FV. DG blir ett golv man måste slå över istället för en subtraktion.
Förutom dessa tänker jag vara ganska liberal med att tillåta att folk slår om uppväxthändelser eller särskilda händelser som verkligen inte funkar. Jag överväger också att konstruera nåtslags point-buy-system för grundegenskaper, men det orkar jag nog inte innan imorgon. (Man slår 3t6 8 gånger, tar bort de två sämsta - orkar inte räkna ut medlet).
Jag ska spelleda Mutant Chronicles imorgon. Typ skapa rollpersoner och kanske spela en snutt av Venusian Apocalypse.
Det finns dock ett par husregler jag tänkte använda mig av, som jag tänkte höra vad ni tycker om.
1. Vapenskador. Det här var ett problem väldigt tidigt. Rustningar som tål 7-8 och vapen som gör 1t6+2 gör inte att det känns heroiskt. Det blir bara väldigt, väldigt mycket tärningsslag. Den traditionella lösningen här har i mina grupper varit att dubbla skadan för alla vapen; men igår fick jag tipset från mahlex att istället halvera rustningar och KP. Smart! Dubblar gör man flera gånger varje strid, men halverar gör man bara en gång.
2. Motståndstabellen, min gamle fiende. Jag tänkte helt enkelt kasta den ut genom fönstret och köra Pendragon istället. FV fortsätter som de är, med de vanliga modifikationerna. Man slår 1t20, precis som tidigare. Men nu ska man slå så högt man kan under FV. DG blir ett golv man måste slå över istället för en subtraktion.
Förutom dessa tänker jag vara ganska liberal med att tillåta att folk slår om uppväxthändelser eller särskilda händelser som verkligen inte funkar. Jag överväger också att konstruera nåtslags point-buy-system för grundegenskaper, men det orkar jag nog inte innan imorgon. (Man slår 3t6 8 gånger, tar bort de två sämsta - orkar inte räkna ut medlet).