Nekromanti Mutant Chronicles(rollformulär)

Botulf

Hero
Undrar om någon har ett bra kompakt rollformulär till Mutant Chronicles på max 2 sidor(såsom i grundboken). De jag hittat på nätet hittills har legat på 4-5 sidor. Skulle kunna slänga ihop ett själv men tänkte ändå kolla här först. (Jobbigt nog har en tidigare ägare till min MC regelbok kladdat med bläck på rollformuläret och mina skills med Photoshop är obefintliga)

Botulf

Hero
Re: Rollforrmulär MC?

Tackar ödmjukast. Det var precis något sådant jag letade efter =)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Wulfrik said:
Tackar ödmjukast. Det var precis något sådant jag letade efter =)
Trevligt. Testa det gärna ocxh säg efteråt vad du tyckte. Jag har en dröm om att en dag starta en MC-kampanj med min nuvarande spelgrupp, och om jag kan förbättra formulären innan dess är det bara ett plus =)

Kör ni eget material, eller är det böckernas äventyr och/eller äventyrstrilogin som kom som gäller? Har inte hittat så mycket bra material på nätet tyvärr...

Botulf

Hero

Har faktiskt inte kommit igång alls med MC utan det har mest varit läsa-i-böckerna-spel. Men Eftersom kampanjvärlden legat mig varmt om hjärtat sedan jag var en liten toddler som drägglade över Kampen om Citadellet osv känns det hög tid att börja med några engångs äventyr. Det som jag tänkt är först äventyret som följer med i Mishima boken som verkar vara ett av de intressantare som följer med i respektive splatbook så jag tänkte att det får gå.

Andra äventyr som jag sitter och grubblar på vore (rätt klassiskt): Ett riktigt Doomtrooper grottröj i ett citadell; en Kult-inspirerad skräckhistoria med och mycket inkvisition och moraliska dilemman; och sist ett ordentligt noir-äventyr på Luna som mer rör rännstensromantik och whiskyångest.

Om jag inte använder grundreglerna så tror jag att jag skulle göra en Action! konvertering(förutom att man improvisera fram något för användande av Symmetrin). Vet inte om du redan har läst Action! men annars kanske det kan vara något för dig Krank som gillar snabba och mycket regletunna system(en position jag själv börjat närma mig). Men jag kommer nog köra på grundreglerna till att börja med och se hur det går (dom går ju ändå att modda rätt mycket med inslag från M:UA, Matiné eller Chaosiums BRP bok men behålla karaktärsgenereringen från grundreglerna).

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Wulfrik said:
Har faktiskt inte kommit igång alls med MC utan det har mest varit läsa-i-böckerna-spel. Men Eftersom kampanjvärlden legat mig varmt om hjärtat sedan jag var en liten toddler som drägglade över Kampen om Citadellet osv känns det hög tid att börja med några engångs äventyr. Det som jag tänkt är först äventyret som följer med i Mishima boken som verkar vara ett av de intressantare som följer med i respektive splatbook så jag tänkte att det får gå.
Jag kan rekommendera en enkel regelmodifikation: Dubbla all vapenskada, utom granater som fyrdubblas. Det gör strid snabbare och farligare, och gör att man inte bara skrattar när det kommer odöda legionärer.

Wulfrik said:
en Kult-inspirerad skräckhistoria med och mycket inkvisition och moraliska dilemman;
Jag har länge tänkt något liknande; Muawihje och fokuserat på action i Luna City. Filmen Dark City kanske kan inspirera?

Wulfrik said:
Om jag inte använder grundreglerna så tror jag att jag skulle göra en Action! konvertering(förutom Symmetrin få lär det nog gå att göra rakt av). Men jag kommer nog göra på grundreglerna till att börja med och se hur det går (dom går ju ändå att modda rätt mycket med inslag från M:UA, Matiné eller Chaosiums BRP bok men behålla karaktärsgenereringen från grundreglerna).
Jag rekommenderar dig att antingen begränsa vilka böcker man får plocka saker från, eller införa restriktioner på vad som får väljas samtidigt som du medger omslag på tabellerna. MC's system är charmigt, men skapar väldigt mycket toppar och bottnar, så att säga. Antingen blir ens rollperson övergud eller jättesämst (eller död).

Annars blir MC's system ganska OK med ovan nämnda modifikation på skadevärdena.

Botulf

Hero

Gällande regeldelen så hade jag tänkt tillåta en del omslag på bakgrundstabellerna eller att spelare helt enkelt får välja typ två positva resultat mot ett negativt, 3 mot 2, 4 mot 3 osv.... Givetvis inom rimliga gränser dock.

Jepp skadorna har jag grubblat över och och tänkt att de nog är bäst att dubbla. Annars så tar ju det lite udden ur spelets vapenfetichism (som jag ändå finenr charmig) om det ändå bara är ärtbössor med massa extra skrot =)

yes! Muawihje ska de vara. Dark City lät som ett jäkligt bra exempel. Jag har totalt glömt bort den filmen. Någon typ av historia som är som ett Dark City i miniatyr fast sedd genom en lins av Kult. Ett kvarter eller skyskrapa på Luna kanske där verkligheten ständigt förändras varje dag för de som sugits fast men ändå inte uppmärksamamts av någon alls (trots Kardinalens och Inkvisitionens ryggmärgsreflexer gällande Mörk Symmetri i staden) med miljöer som kan liknas lite vid demonvärlden i Silent Hill. Rollpersonerna är alla någon som har en viktig koppling till kvarteret/platsen (typ barndomshem, nära släktingar som bor där, upplevet något fasanfullt brott där) och gärna någon/flera som är inkvisitörer. Slutpoängen borde på något sett att alla på det ena eller andra sättet är kontaminerde av Mörkret på ett eller annat sätt och de moraliska komplikationer som kan medföra av detta, speciellt för de som jobbar för Kardinalen(kommer rp avrätta sin gamle släkting/barnddomsvän/kärleksobjekt, lämna denne "på andra sidan" eller slita med denne och hoppas frälsa dennes själ osv osv drama drama.

Vimes

Vitlöksförsäljare

Fan vad sugen jag blev på att köra igång en gritty MC-kampanj. Dubbla vapenskador verkar f.ö. vara en stående husregel i alla spelgrupper som kör MC. :gremlaugh: