Nekromanti Mutant Chronicles som setting för superhjältar?

Botulf

Hero
Jag har aldrig riktigt lockats av att spela rollspel där man iklär sig rollen som traditonella superhjältar av serietidningsstuk. Jag läste aldrig klassiska Marvel särskilt mycket(utom kanske lite Spiderman sporadiskt) , ej heller DC eller så mycket annat i serietidningsväg inom genren.

MEN! Samtidigt tror jag vad som har varit lite av mitt problem till genren är ju just att jag inte har någon personlig relation till den. Men något som slog mig när jag såg filmen Watchmen(aldrig läst orginalet): "Det här skulle ju kunna vara ganska intressant att göra med i Mutant Chronicles". Karaktärer ur Watchmen såsom The Comedian eller Rorschach har ju ashög MC-faktor. Göra det 30-talspulpigt, noir, dystopiskt och lite "gotiskt" och blanda in lite skräck(spela lite extra på KULT influenserna). De är ju som hämtade ur MC´s värld. I MC omnämns det även att inom speciellt en trend inom Capitol, i linje med hela deras pulpiga image, har det dykt upp en trend av s.k vigilanter. Folk som drar på sig masker och ger sig ut att skapa egen rättvisa på MC´s högkriminella kaotiska gator. Så jag tänkte att Luna är ju också den naturliga platsen då det inte heller vore särskilt svårt att ge stället lite Gotham City eller Watchmen vibbar då det redan innehåller både dystopi och pulpig noir-gotik.

Jag har inte bestämt om jag ska gå på skulle MC´s regler. Andra kandidater är Barbarians of Lemuria/Barbarians of the Aftermath eller Matiné Chronicles.

I alla fall så kan jag i alla fall komma att tänka på ett par olika huvudtyper av vilka dessa vigilanter skulle kunna vara:

1:Regular Joes, poliser och allmänna brottsbekämpare som fått nog av megaföretagens korruption och nattväktarmentalitet. Där kvaliteten av rättsäkerhet utgår från var man är anställd och var i näringskedjan man står och vilket bostadsområde man tillhör. Stora delar av Luna borde rimligen tillhöra mer eller mindre laglösa zoner där inget företag sköter om rättsordningen(områden med få antällda lägger man inte så höga resurser på) och efter som det inte verkar finnas någon egentlig allmän polismakt så skapar detta ett naturligt vakum för hjältarna att arbeta inom. Visserligen så finns även "frilansarpoliser"(äkta frilansföretag är dock i realiteten ganska ovanliga) men jag tänkte utgå från premissen att dessa fungerar efter liknande mönster som megaföretagen polis och lider av samma problematik. Speciellt så är korruption och noirvibbar av använbarhet här. Delvis så lär bovarna ofta antingen vara kriminella syndikat med gangsters, gatugäng, korrupta representanter för den lokala ordningsmakten, seriemördare och kultister/kättare svurna åt de mörka apostlarna. Hjältarna är rätt traditionella karaktärer ur Mutant Chronicles med utgångspunkt att de just är mer relativt vanliga personer som är fd militärer/poliser, fd privatsnokar eller bara vanliga kontorsarbetare eller traditionella knegare som fått nog. Helst med någon tragisk bakgrundshistoria(kopplad till någon huvudskurk) eller idealism som motivation("Att gör jobbet ingen annan vågar göra").

2: Hjältarna har förmågor utöver det vanliga. Det finns mutanter i MC´s universum och de är social paria. Falskt anklagade att vara förvridna av Mörkret när det egentligen beror på traditionella superhjälteorsaker: Kemiska föroreningar/ experiment/etc med megaföretagen som den riktiga boven. Så man kan lätt få till lite typiskt X-Men stuk. Kan även lägga grund till att hjältarna försöker avslöja bluffen om (de "naturliga") mutanternas ursprung.

2: En variant av hjältar är även naturliga brukare av Konsten. De som inte vill underkasta sig Brödraskapet. Eller de kanske har tillhört Brödraskapet är MIA och fejkat sin död för att bli fria och nu lever i skuggorna. Men fortfarande bekämpar man Mörkret, men även också korruptionen och tyrrani inom Brödraskapet. Helt enkelt fylla rollen som psioniska vigilanter.

3: Hjältarna kan vara kättare och brukar förmågor från den Mörka Symmetrin. Antagligen att de ångrat sitt val och nu undflyr både Mörkret, megaföretagen och Brödraskapet. Men samtidigt bekämpar dom och allmän kriminalitet. Speciellt att de kämpar mot sitt inre mörker i hopp om att behålla sitt sinnes självständighet om så bara för ett par dagar till. Och att man försöker berättiga sin omvändelse till Mörkret med att "Eld måste bekämpas med eld" eller "Det är bara i nyttiga ändamål...jag är fortfarande mig själv. Jag har kontroll över mina krafter".

4: Hjältarna har tidigare någon koppling till Cybertronics och har gått MIA, rymt, ångart sig, vaknat upp osv. Speciellt temat att ingen egentligen väljer att gå med i Cybertronics. Man försvinner om sedan "förändras" man. De vet mycket av sanningen bakom C. De har tillgång till cybernetiska förmågor och piratad teknologi från korporationen. Sedan de lämnat C. har de skaffat nya identiteter. Söker antagligen hämnd på C. som togs deras tidigare liv och identiteter och bekämpar främst C. men funkar även finfint som vigilanter. De är dock ständigt på rymmen då det officiellt inte finns några avhoppare från megaföretaget och därmed lösa trådar som måste ses över. Fokus kan läggas även på att hjältarna måste pussla ihop sin egen historia, vad som har hänt dom etc. Även att de kanske försöker avslöja hemligheter om C. för allmänheten. Kanske så kan de ha stöd hos kretsar inom både Brödraskapet(som vill avslöja kopplingar mellan C. och Mörka Legionen) och andra megaföretag. Så de kan tjäna rollen som techno-superhjältar.

Förslag och idéer är välkomna.

bozar_UBBT

Warrior
Lite kluven först när jag läste topic men när jag läste ditt inlägg förstod jag, det här är ju ashäftigt!
Har i och för sig bara insikten via grundböckerna till warzone men jag tycker nog du ska hålla nere på mörka legionen, kanske en och annan kättare här och där?

Precis som The Comedian gör med sin eldkastare mot statens fiender kan ju detsamma göras mot fienderna till en megakorporation och bevarar den satiriskt vinklade serietidningen (förutsatt att du vill ha mänskliga superhjältar och inte DC-style..)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Schtajner said:
I MC omnämns det även att inom speciellt en trend inom Capitol, i linje med hela deras pulpiga image, har det dykt upp en trend av s.k vigilanter. Folk som drar på sig masker och ger sig ut att skapa egen rättvisa i MC´s högkriminella kaotiska gator.
Alltså, nästa person som påstår att MC bara är en 40k-kopia ska fan ha stryk.

Jag tycker att din idé är fullständigt awesome! Och jag älskar att det faktiskt finns krokar för det redan (Capitolboken?). MC's värld är en av de bästa jag läst av just den anledningen - det finns så sjukt mycket krokar och grejer.

Botulf

Hero
Lite kluven först när jag läste topic men när jag läste ditt inlägg förstod jag, det här är ju ashäftigt!
Har i och för sig bara insikten via grundböckerna till warzone men jag tycker nog du ska hålla nere på mörka legionen, kanske en och annan kättare här och där?
Jo jag hade tänkt att Legionens närvaro mest märks av kulter, besatta psykopater, korruption i maktapparaten och kanske några demoner/monster man jagar i kloaker etc.
Precis som The Comedian gör med sin eldkastare mot statens fiender kan ju detsamma göras mot fienderna till en megakorporation och bevarar den satiriskt vinklade serietidningen (förutsatt att du vill ha mänskliga superhjältar och inte DC-style..)
Jo jag tänkte lägga det på nivå med relativt mänskliga hjältar. Alltså att de kan ha tillgång till specifika förmågor kopplade till sin bakgrund såsom bioteknologi, konsten, mutationer eller den mörka symmetrin. Men ändå på en ganska låg nivå jämfört med nog både DC och Marvel DC. Tanken är att hjältar med förmågor som bioteknologi, den mörka symmetrin eller konsten ska inte vara allt för långt ifrån de hjältarna som helt enkelt bara är av Rorschac-stuk.

Botulf

Hero
krank said:
Jag tycker att din idé är fullständigt awesome! Och jag älskar att det faktiskt finns krokar för det redan (Capitolboken?). MC's värld är en av de bästa jag läst av just den anledningen - det finns så sjukt mycket krokar och grejer.
Temat har gått och malt i min skalle ett ganska långt tag nu så tänkte att jag behövde lufta lite. :gremsmile:

I den reviderade versionen av MC´s grundbok kunde man välja Vigilant som arketyp när man skapade en rp tillhörande Capitol. Fler Arketyper fanns för specifika teman efter vilken korporation rp tillhört/tillhör. Antagligen för ha större utrymme att skapa mer korporationsbundna rp utan splatsen. Det kan nog dock även stå om vigilanterna även i Capitol-boken(men minns inte säkert).

bozar_UBBT

Warrior
krank said:
Vem har påstått det? Tycker MC/Warzone och WH40K har väldigt lite gemensamt och det lyckades där Chronopia misslyckades göra en intressant spelvärld.

Jag såg förresten att TS diskuterat regelsystemet lite och jag tror att det kommer bli helt perfekt med MCs regler med cybertronic-biogenetik, mutationer eller kraften.
Det stärker ju intrycket av en Gritty-värld där rollpersonerna mest är hjältar för att framstår som det i sina egna ögon och inte med hjälp av kosmiska krafter så som att flyga in i solen eller lyfta 500 ton få andra att inse det. Det senare hade nog MCs system inte simulerat så bra.

Pendragon

Swashbuckler
Re: Mortal Kombat!!!!

krank said:
Kom an, pretto-boy! Upp med nävarna! :gremwink:

Eller okej, det är inte _bara_ en 40K-kopia, men man måste vara blind för att inte tro de snott en del visuella aspekter. Och axelskydd.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Mortal Kombat!!!!

Pendragon said:
Eller okej, det är inte _bara_ en 40K-kopia, men man måste vara blind för att inte tro de snott en del visuella aspekter. Och axelskydd.
Det bestrider jag inte. Axelskydden är väldigt mycket 40k.

Men jag är nog av den enkla åsikten att MC, precis som de flesta rollspel, är betydligt mer än bara sin visuella approach och sina... axelskydd.

Att döma MC som 40k-kopia utifrån axelskydden är en väldigt ytlig approach till rollspel, tycker jag.

Jag menar, jag tycker inte illa om 40k pga axelskydden eller det visuella, utan pga de i mina ögon rätt fjantiga raserna och att jag inte gillar storyn med Kejsaren etc. 40k är mer än sina visuella aspekter och mer än sina axelskydd, det också.