Nekromanti Mutant Chronicles

T-RED

Warrior
Efter att ha låtit MC ligga på hyllan i 5år plockade jag upp det härom kvällen och insåg att det fanns ändå ett visst mått av kul rollspels anda i det hela men att reglerna var totalt värdelösa.
Så jag undrar är det nån som har egna regler liggande på nån hylla nånstans, annars funderade jag på att bara konvertera karaktärsskapandet till Neotech 2 och köra med de reglerna.

Och till sist är det nån som har annat material liggande?

Storuggla

Champion
Öhh... vad är det för fel på reglerna? De går ju snabbt och är enkla. Funkar för mig. Och vad som gäller material så har jag en del deckare liggande om du vill ha...

Storuggla, gillar MC's regler

T-RED

Warrior
Felet med reglerna är väll det att det saknas saker som skräck tanken på att möta en 10 meter hög biogigant borde skrämma, vapnen gör löjligt lite skada för att vara så pass tunga som de ser ut att vara och att det är begränsat hur mycket man kan lära sig (IRL kan du aldrig lära dig allt).

Men jag skulle vara mycket tacksam om du ville skicka det material du har och vill dela med dig av till T_RED84@hotmail.com

Storuggla

Champion
Hmm. Vapenskadan ja... den mjäkigaste pistolen dödar fortfarande en tjomme om du sätter kulan i ålaneten på honom. Ganska schysst ändå tycker jag. Nåja. Jag kan se efter om jag hittar något nedskrivet i elform, annars så blir jag tvungen att knappa in lite grejjor... men ok! ^_^

Storuggla, vill att fler ska lira MC

chrull

Stockholm Kartell
Hmm. Vapenskadan ja... den mjäkigaste pistolen dödar fortfarande en tjomme om du sätter kulan i ålaneten på honom. Ganska schysst ändå tycker jag.

Den där revolvern gör 1t4 i skada. kolla vad en inkvisitor-rustning har för abs i huvudet.

Du kan alltså inte ens skada honom i huvudet trots att du står 5 cm ifrån och tömmer ditt mag i hjälmen på honom.

Och det här gäller inte bara spelets mjäkigaste pistol (som är 30cm lång om jag inte minns fel...)

så njaaaaaa.

chrull

Storuggla

Champion
"Den där revolvern gör 1t4 i skada. kolla vad en inkvisitor-rustning har för abs i huvudet.

Du kan alltså inte ens skada honom i huvudet trots att du står 5 cm ifrån och tömmer ditt mag i hjälmen på honom.

Och det här gäller inte bara spelets mjäkigaste pistol (som är 30cm lång om jag inte minns fel...)

så njaaaaaa."

Gud förbjude att en rustning skyddade mot en svagaste kalibern som finns ^_-
Nu menade jag en tjomme som bara har normala kläder på sig, det brukar vara så med våra rollpersoner. Vill man skada inkvisitorer eller Blood berets så får man tänka ut något annat, ett tips är att sikta i huvudet eftersom hjälmar är en bristvara i det militära som det ser ut . Men en t4 i plytet på en normalfysisk kis som utpressaren Charlie eller Donna Blitz, nattklubbssångare, det är farliga grejjor det.

Storuggla, man jagar inte elefanter med luftgevär

T-RED

Warrior
Man kan ju fråga sig varför den mörkalegionen inte redan lagt under sig hela det kända universum om inte fler än doomtroopers har vapen för elefantjakt.

Själv föredrar jag tanken på att RP.s ska kunna säga att mitt hus är mitt och om det förb****e raziderna vill knacka på får de se på andra bullar.
tanken på att vapen skadan för ett gevär ligger i vapnet och inte i ammunitionen är också ganska underlig
*kastar min gehenna puker på biogiganten med 1T10+10 i skada*

chrull

Stockholm Kartell
men med tanke på hur stor pistolen är borde den kunna blåsa hål i en mindre bunker...

chrull

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Men hur svårt är det då...

...att fixa det? Dubbla skadan helt enkelt. Men var beredd på att dina spelare börjar klaga, för om du dubblar vapnens skada, bör du dubbla monstrens skada också. Och då kommer rollpersonerna att gå åt ganska regelbundet.

Men det kan ju vara kul det också. Så brukar det bli när vi spelar Cthulhu, och det blir på nått sätt extra spännande då.

Sen är det väl inte så att skadan är antingen beroende av ammunitionen eller vapnet, det är väl egentligen samspelet mellan dessa som avgör hur farligt ett vapen är (IRL alltså, inte i Mutant Chronicles)?

Magnus

walium

Ganska töntig, faktiskt
"men med tanke på hur stor pistolen är borde den kunna blåsa hål i en mindre bunker..."

Det handlar inte om storleken utan hur man använder den vet du väl. :gremsmile:

seinet

Swashbuckler
Är det inte som i verkligheten att skadan är lika med vapnets vikt gånger dess volym?

Gör man sedan en dimensionsanalys på det så får man fram att det måste läggas till en konstant med enheten [m^-5] för att det skall bli i enheten Newton (alltså kraftenheten).

/Seinet Wintermute - Flummar

DAKRilla

Hero
Jag är inte helt säker, men MUTANT R*Y*M*D och Mutant Chronicles utspelar sej väl i samma värld? I sådana fall kan jag kanske (stark betoning på kanske) hjälpa. Jag har nämligen spelat i Mutant R*Y*M*Ds spelvärld med Krilles regelmotor Gränsvärldar. Jag utgick ifrån Gränsvärldars befintliga spelvärld Evangelium för spelvärden, färdighetsbeskrivningar, förmågor och dylika tingest medan jag kastade bort själva Evangelium-världen och slängde in Mutant R*Y*M*D-spelvärlden tillsammans med cybernetik, mutationer e.t.c dock anpassade till Gränsvärldars regelmotor.

Det består av ett 41-sidigt dokument (storlek 10) där kanske 50% är stulet från både Evangelium och Mutant R*Y*M*D, så jag antar att jag inte får göra det "public" och ge dej det. Ännu ett problem är att det bara speltestats en gång (fast det gick mycket bra) och att det inte är riktigt färdigt, så en hel del arbete är kvar. Det är inte heller särskilt bra eller pedagogiskt skrivet och det krävs nästan att man har grundläggande kunskaper inom Gränsväldars (inte så konstigt kanske) och Mutants (R*Y*M*D eller Cyber-Mutant eller vad det nu kallas) regler. Att ha Mutant R*Y*M*D (kanske även Chronicles duger) som referens till mer utrustning, cybernetik och mutationer är inte heller helt dumt.

Det kanske inte ser så ljust ut, men är du (eller någon annan) intresserad så kan man ju se efter om något går att göra åt saken.

chrull

Stockholm Kartell
så i mutant chronicles skjuter man kulor i gullfiber? :gremlaugh:

eller kanske vadder dn med dun och kastar pistolen på sina offer?

*dunk* JAG FICK DIG *fortsätter leka killerboll med sin vaderade Punisher*

chrull

Ezzy

Warrior
:C| jag kanske har helt fel nu men ska man inte slå en t10 å dra bort resultatet från rustningensskyddsfaktor? ellernått sånt? och rustningarna har ju inte sådär överdjävligt mycket i RF? en sådandäringa tung stridsrustning har väll 12? aaah. :C)

chrull

Stockholm Kartell
den har 12. och vapnet gör 1t4 i skada. man räknar som så att man tar skadan (1-4) och drar bort absen (12) så får man skadan. (4-12=-8) ingen skada alltså. Och det är vid maximal skada.
En punisher gör väl inte mer än 1t6? kanske plus nånting?
i vilket fall som helst så kommer inte den heller igenom rustningen.
kolla sedan vikten på pistolen... det är inga små plast-pickor vi pratar om.

Det är det jag menar med liten skada.

T-RED

Warrior
Precis min tanke och ännu roligare blir det om man vill kötta Mörka Legionens lite större monster okej om biogiganterna tar stryk som jag vet inte vad, det ska dom ändå göra men en razid borde inte vara omöjligt, iofs är det inte det, raketgevären funkar fint och i Mutant så räknas inte rustning vid perfekt slag vilket gör att man alltid har en chans att skada allt och alla.
Själv tycker jag om Neogames OB-system.

Big Marco

Läskig
Re: Vapenskador...

...är tämligen avhängiga ammunitionen, förutsatt att det finns en pipa för kulan att färdas genom. Jag skulle tippa på att ammunitionstypen står för ca 80-90% av utfallsverkan, och vapnet för resten (piplängder, räfflingstyper, rekyldämpningssystem osv).

I grund och botten är det främst en fråga om energi och hur mycket av den som förs in i metallklumpen som slungas iväg, och sedan hur mycket av denna som överförs till ett mål när klumpen träffar detta.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tack för upplysningen!

Sånt där har jag aldrig riktigt brytt mig om att ha koll på (vilket faktiskt inte förklarar skadorna i MC, eftersom de låg på ett annat designbord än mitt :gremgrin:)

MVH

Magnus

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vapnen är kanske...

...ineffektivt designade. Eller så kanske ammunitionen är notoriskt dålig? Jag menar, de första skjutvapnen var både fantastiskt stora och samtidigt ineffektiva, så det går ju faktiskt att åstadkomma detta!

Eller så kanske vapnen tecknades utan att tecknaren läste vad författaren skrev?

Det är fasligt vad massor med människor hänger upp sig på just bilderna i MC. Jag trodde att det var reglerna i ett rollspel som var det som var det viktiga, och inte bilderna? :gremgrin:

Magnus

Storuggla

Champion
Citat från ett MC-spelmöte

Spelare: "Ja men, hur der det ut då?"
Storuggla: "Hmm... *visar en sida i Mutant Chronicles-boken* Som den här. Så ser det ut. Luftskepp, män i kostym och hatt och femme fatales bakom varannat hörn."
Spelare: "Men... på andra sidan är det ju värsta killen i värsta powerarmorn ju..."
Storuggla: "...Det ska du skita i."

Sensmoralen är att man ser vad man vill se, och man ska spela deckare i MC. Har en hejdundrans kampanj löst baserad på Riddarfalken från Malta i faggorna om någon är intresserad... ^_-

Storuggla, gillar sitt MC och dess travellereska yrkessystem