Nekromanti Mutant ges ut igen?

terje

xenomorf mystiker
Terjes svar

1. Vad vill vi helst ha?

a. Sourcebooks b. Kampanjer c. Äventyr (sådant kan publiceras på nätet)

2. Vilket Mutant?

Mutant 2, men med mindre high-tech.

3. Hardback.

4. Vad som krävs för att det ska bära sig (utan att skrämma iväg oss konsumenter så klart).

Mr Gadsby

Veteran
Det vore ju en gammal dröm come true...

Jag tycker, precis som flera andra, att framförallt originalet bör återskapas men i en ny upphottad version. Jag gillade visserligen Mutant 2 (även regelsystemet när jag väl hade förstått det) men Uppdrag I Mos Mosel är ändå det äventyr (tro det eller ej) som jag har spelat/spellet flest gånger. Det är en sån suverän känsla i det äventyret, mycket tack vare den låga teknologinivån.
Och detta är nog pudelns kärna. Det är lätt att bli prylkåt och hitta på en jävla massa hi-tech (ER-syndromet) men det är så mycket ballare att glida runt med en musköt och en rostig revolver med 9 kulor än en neuronpiska och ett gyrojetgevär. Jag har ingenting emot högteknologi per se, men jag tycker att det är viktigt att det begränsas till att vara någonting nästan magiskt. Dessutom så är det ju kul att leka arkeolog och försöka klura ut vad någonting är när spelledaren säger: "det är ett 1 meter långt, ganska platt föremål med några slags rörliga flärpar på kanten." Plocka nu fram era fyndtabeller, ni får 10 slag på er!

Vad gäller reglerna så bör något enkelt men smart system användas. Kanske skulle någonting i stil med Silhouette-systemet som används i t ex Jovian Chronicles passa? [OT: någon som spelar det spelet förresten?]

Någon skrev att äventyr och sånt är viktigare än handelsrutter och statsskick. Couldn't agree with ya more. Som jag ser det så är detta ändå inte något som karaktärerna känner till så det spelar i realiteten inte så stor roll, världen får gärna vara vild och outforskad (i RPs ögon).

Hmm... vad jag svammlar. Sammanfattningsvis så vill jag eventuellt ha sagt följande:
1. Låt världen och det mesta av teknologin vara på 17-1900-talsnivå (steampunk?)

2. Det ligger mycket värde i att få upptäcka sin högteknologiska historia. Detta bakvända förhållande mellan historia och teknologi är i min mening mycket av behållningen med Mutant. Att gräva fram "magiska" underverk och veta att ens förfäder har skapat dem är ball. Kom ihåg vad vår vän Arthur C. Clarke sade "any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

3. Inte så mycket nitty-gritty om vem som är president/kung/kejsare/storpotät var, sånt förändras ändå från dag till dag. Information om platser kan följa med de äventyr som utspelar sig där.

4. Se till så att rubbitarnas (att ingen har tagit upp dem ännu!) ställning i världen stärks och att de alltid har tillgång till så många radioaktiva morötter de kan äta.

Fantastiskt vad osammanhängande. Jag känner mig som Professor Farnsworth... whaa... off you go.
/Mr G

PS.
Jag kan inte låta bli att namedroppa datorspelet Fallout i denna härligt nostalgiska mutantsoppa. Det skiljer sig iofs en del från vår skandinaviska idyll, men jag tycker ändå att det finns bitar där som kan vara relevanta.

Jimmy

The One Ringkvist
Vem står i kulisserna?

Du säger:
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Mina uppdragsgivare, ej närmare specificerade, önskar veta vad ni tycker.

<hr></blockquote>

Vad menar du? Specificera utan lull-lull...

Om något är på G någonstans i gamla ohederliga Pyri så är det hög tid att den vanlige borgaren får veta något!

Så info eller inbjudan till ett seriöst projekt uppskattas!

von Rijn

Veteran
Re: Vem står i kulisserna?

Önskar jag hade mandat att svara på det. Du vet hur det är: "jag kan berätta det för dig, men då måste jag döda dig"/images/icons/wink.gif. När tiden är mogen så kommer allt att klarna, håll ut och dröm stora mutant-drömmar, det är allt jag kan säga just nu...

von Rijn

Veteran
Re: Det vore ju en gammal dröm come true...

Uppdrag Mos Mosel, Fallout, teknikmystik... Och rubbitar förstås: små, myllrande, aggressiva och radioaktiva- vilket genidrag!

Om jag får sia så tror jag att Mr Gatsby och många med honom kommer att få sin önskningar uppfyllda inom en rätt snar framtid...

När det gäller spelsystem så trummar andra makter på stortrumman, så där är undertecknads inflytande inte lika givet. Kultivera era mutationer, sminka över de värsta defekterna. Den som överlever i zonen får se.

Storuggla

Champion

Slår vad om att det är sheiken av Brunei som ligger bakom det hela. Eller Krille. De två är väl likvärdiga ^_-

Storuggla, som allt vet

Hasse

Hero

"Slår vad om att det är sheiken av Brunei som ligger bakom det hela. Eller Krille. De två är väl likvärdiga ^_-"

Eller så är det Wallenbergarna som agerar igen eller så är det Roger Pontare som byter karriär. /images/icons/crazy.gif

Storuggla

Champion

Eller så är det Wallenbergarna som agerar igen eller så är det Roger Pontare som byter karriär.

Ja du, Roger Pontare är ju redan klädd som värsta mutanten så... ^_^;

Storuggla, bättre klädd

Storuggla

Champion
Tillräckligt för att det skall bära sig för dem som ger ut det, så att de kan fortsätta ge ut moduler till mutant

Banne mig, har du tagit en korrespondanskurs i företagsekonomi, Hasse? /images/icons/wink.gif

Storuggla, retas

Hasse

Hero
LoL (ot)

"Ja du, Roger Pontare är ju redan klädd som värsta mutanten så... ^_^;"

haha, och han har precis lämnat den förbjudna zon han kom ifrån och vistas man förlänge i hans närhet blir man strålskadad och muteras till en Pontarekopia. /images/icons/hairy.gif

Hasse

Hero
"Banne mig, har du tagit en korrespondanskurs i företagsekonomi, Hasse?"

*viskar*
Erhm, öh kanske det men säg inte till de andra här på forumet./images/icons/blush.gif/images/icons/wink.gif

Krille

Super Moderator

"Slår vad om att det är sheiken av Brunei som ligger bakom det hela. Eller Krille. De två är väl likvärdiga ^_-"

Möjligen i allt utom ekonomi. Och antalet fruar. Den där shejken slår mig med häst... kamellängder på båda områdena.

Storuggla

Champion

Möjligen i allt utom ekonomi. Och antalet fruar. Den där shejken slår mig med häst... kamellängder på båda områdena.

Jasså? Jag som trodde att du hade ett mindre palats i Skövde, där undersköna kjoltyg (inte skottar, kvinnor) lydde din minsta vink. Tänka sig, ännu en barndomsillusion krossad likt en tysk offensiv mitt i rysk vinter.
Men du... kamellängder? Ligger inte Brunei vid Indornesien? Finns kameler där? Jag vet att det finns orangutanger iallafall...

Storuggla, monkey punch

P Lex

Warrior
Skeptisk

Hittills har de nuvarande rättighetsinnehavarna inte varit så pigga på att släppa ifrån sig rättigheterna till Mutant. Varför skulle de ha ändrat sig nu?

Om detta är ett seriöst projekt, borde då de blivande konstruktörerna behöva pejla läget bland spelare? Och om så verkligen är fallet finns det väl bättre Mutantforum än Codex? Hur många enkäter gjorde tex Riotminds bland DoD-spelare?

Min intuition (Chans att lyckas: 40 %) säger mig att det antingen rör sig om några som skall skriva och fråga om rättigheterna, eller några som tänker snickra ihop en egen lågbudgetvariant för nätet. Om det var så att det rörde sig om ett företag som redan köpt rättigheterna, vilket är en förutsättning för en nyutgåva, så skulle de förmodligen inte behöva detta hemlighetsmakeri.

Men givetvis så hoppas jag att jag har fel.

/ Peter

Jimmy

The One Ringkvist
Re: Skeptisk

Jag slår fortfarande på fyndtabellen för att förstå vad som egentligen hände här på forumet...

Instämmer tillfullo Peter.

Hasse

Hero
Re: Skeptisk

"Om det var så att det rörde sig om ett företag som redan köpt rättigheterna, vilket är en förutsättning för en nyutgåva, så skulle de förmodligen inte behöva detta hemlighetsmakeri."

Det kan ju vara en rik privatperson./images/icons/smile.gif

I övrigt gör vi nog alla precis som du hoppas och hoppet är ju det sista som överger en.

Eksem

Champion

Orangutanglängder låter dock inte fullt så imponerande.

Magna Kartha

Veteran
För en vidare diskussion av detta ämne, som har traglats intill uttråknad, kolla in Pyris Patrioters Bazaren, samt ännu mer, Yahoo! Groups Mutant grupp.

groups.yahoo.com/groups/mutant

eller nåt, kolla själva! :gremsmile: