Jag har utgått ifrån att träkol är den främsta källan. Men jag har en del sporadiska forntidsgeneratorer, mest för att det är kul. Sedan är ju etanol en grej i MUA, så man kan absolut tänka sig den typen av generatorer med. Men för större industrier ska man nog tänka Sverige på 1800-talet. Kolmilare namedroppas en del i det officiella materialet.Har ett litet Mutantscenario i byrålådan.
En fråga i anledning av det.
Hur försörjs Hindenburg (både i UA o nya) med energi och vilken sorts? Kol, gas, olja, vindkraft, ngt annat?
Stort tack!Jag har utgått ifrån att träkol är den främsta källan. Men jag har en del sporadiska forntidsgeneratorer, mest för att det är kul. Sedan är ju etanol en grej i MUA, så man kan absolut tänka sig den typen av generatorer med. Men för större industrier ska man nog tänka Sverige på 1800-talet. Kolmilare namedroppas en del i det officiella materialet.
Tror också det snackas om sumpgas från Vättaträsket. Minns iaf att det var några trådar om det på gamla Järnringetforumet.
Man ska inte heller glömma gamla robotar. De tycks ju har rätt bra kraftkällor i sig, och kan driva en del mojänger.
Sedan finns det väl ingen centraliserad energiplanering för Hindenburg, som jag har fattat det. Jag hade nog föredragit om det var flertalet konkurrerande bolag som stod för energin, lite som när Stockholm hade ett eget privat telefonnät som inte var sammankopplat men riksnätet i telefonins barndom.
Frågan är ställd för en zonsektor, tänkt till Fenixpublicering, som just behöver sådan information (scenariot handlar om kraftförsörjningen).Det är sådana här frågor som ibland get mig lust att kavla upp skjortärmarna och skriva en konsistent värld – men samtidigt är det något som troligen skulle döda magin. Pyri är ett hopkok och lapptäcke, det bygger på missförstånd och galna idéer. Regler om hur ett samhälle skall utvecklas skall brytas. Kolleverantörer slåss (bokstavligen) med de som drar gasledningar ifrån fjärran marker (s.k. Förgasare, de som gör gas före staden) som slåss med de som bygger maskiner för att omvandla det enskilda hushållets avskräde till gas (som förvaras i en s.k. Gas-tink pga … stanken) som slåss med de som bygger små vindkraftverk att ha på taket (vilket skapat uttrycket "vända sig efter vinden" = att anpassa sig till varifrån profiten kan komma). Finns säkert zonfarare som släpat hem ett kärnkraftverk i resväskstorlek och säljer el till grannarna till ockerpriser, en av dem bor på Kärn-Nobel-vägen som ligger där Barsebäcken förr flöt innan den täcktes över för ny bebyggelse.
Jag vet inte det. Det enda som krävs är egentligen instabilitet och omvälvningar. Cargo cults, sekter, uppfinningar, katastrofer, pest och allmän brist på allt skapar sin egen logik. Snarare behöver man addera mer. Visst, nu har ni rent dricksvatten och en generator, men så drabbas brunnen av magtorskyngel och ekoxen slukar generatorn hel! Börja om från början och hoppas ni får ordning innan slavjägarna tar er!Det är sådana här frågor som ibland get mig lust att kavla upp skjortärmarna och skriva en konsistent värld – men samtidigt är det något som troligen skulle döda magin.
Jag vet ju inte riktigt vad det är du syftar på här (vilket är okej, jag förstår om du inte droppa hela din idé på forumet innan publicering), men om jag ska säga något mer allmänt så blir det att det behöver vara något som går att upptäcka och påverka i spel. Om RP eller någon annan kan få tillgång till en viktig resurs så tror jag att det är mest intressant om det är något som går att stjäla eller rubba. Eller att alltihop kan explodera, vilket kastar om maktbalansen ytterligare.Frågan är ställd till en zonidė, tänkt till Fenixpublicering, som just behöver sådan information (scenariot handlar om kraftförsörjningen).