Nekromanti [Mutant] Ladda om patroner med kulor och krut?

Simon

Swashbuckler
Krille said:
Måns said:
Du som har lite koll på AW, hur skulle du hantera det, regelmässigt? Jag kan tänka mig att ändra vapenskador från fasta värden till slump (ie skada 1T6) eller öka stegen (och karaktärers tålighet), men i vanilj-AW är stegen för små för att sänka skadan ett steg med omladdad ammo.
Skalan är för grovkornig i AW för att jag skulle bry mig. Det känns som att det krävs ett helt nytt skadesystem, och då krävs en klase speltest och balansering.
Håller med. Men det är enkelt löst, skilj bara mellan "mjukare" och "hårdare" kulor, och ge de hårdare taggen ap så att de ignorerar primitiv rustning. Hitech-rustning har naturligtvis en hitech-tag som inte ett primitivt vapen med ap biter på, men däremot vapen som har både ap och hitech. (Du kommer såklart vilja kalla dem vid bättre namn än så... :gremwink: )

Måns said:
Hur mycket vapenvård snackar vi egentligen? Om vi tar ett automatvapen, så skjuter det iväg en massa skott. Måste pipan rensas efter en salva på 20 skott eller var kan det ligga?
Jag skulle nog tala daglig vapenvård. Man bör vårda vapnet om man använder det med vanlig ammunition, men det dör inte så hårt.

En möjlig lösning skulle kunna vara en hotklocka, som tickar upp för varje dag och eldstrid efter en första eldstrid (dvs ett vapen som inte rengjorts efter senaste eldstriden tickar inte upp). På 9-11 kan spelledaren använda en hard move för att låsa vapnet, och på 12 är vapnet låst. Men jag vet inte om det är rätt.
Ge dem bara en tagg i stil med ömtålig, krävande, underhåll eller nåt. Ett av de grundläggande spelledarmovesen är ju activate their stuff's downsides, och där har du vad som krävs utan att behöva reglifiera mer.

Mogger

Hipsteranka
Simon said:
Ge dem bara en tagg i stil med ömtålig, krävande, underhåll eller nåt. Ett av de grundläggande spelledarmovesen är ju activate their stuff's downsides, och där har du vad som krävs utan att behöva reglifiera mer.
Ja, det var så jag löste det. De får taggarna rök och slagg.

Cybot

Mest spelbar
Arfert said:
Rymdhamster said:
Arfert said:
Men bomull finns väl inte i Mutant?
Det finns något som kallas "blommull". Om man vill kan man säkert tillskriva den samma egenskaper som bomull.
Tja, finns det rubbitar och muterade älgar så kan väl bomull växa i Mutant-Sverige. :gremwink: ...realism är ju inte grejen med Mutant.
Även om bomullsväxter i mutant troligtvis är 10 meter höga och köttätare.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Cybot said:
Möjligt. Det har inte skrivits något närmare om varifrån blomullen kommer vad jag vet. Men eftersom järnringens ursprungliga tanke var att allt skulle vara livsfarligt, så varför inte 10 meter höga köttätande blomullsplantor. Det ger oss det härliga yrket blomullsjägare =)

Laowai

Hero
Rymdhamster said:
Cybot said:
Möjligt. Det har inte skrivits något närmare om varifrån blomullen kommer vad jag vet. Men eftersom järnringens ursprungliga tanke var att allt skulle vara livsfarligt, så varför inte 10 meter höga köttätande blomullsplantor. Det ger oss det härliga yrket blomullsjägare =)
Tistlar får ju ull när de blommat färdigt, en hungrig tistelplanta är ju inte direkt svår att föreställa sig :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Rymdhamster said:
Cybot said:
Nej, boom-ull är plantor som exploderar precis kring tiden när det är dags att skörda. Det kräver stor skicklighet att avgöra om en planta är redo att skörda och i så fall, om den är säker att skörda.

Cybot

Mest spelbar
Troberg said:
Rymdhamster said:
Cybot said:
Nej, boom-ull är plantor som exploderar precis kring tiden när det är dags att skörda. Det kräver stor skicklighet att avgöra om en planta är redo att skörda och i så fall, om den är säker att skörda.
Du vet. Det kan jag faktiskt tänka mig.
Någon galen vetenskapsman som skulle göra sig en förmögenhet på "bomullskrut redan på plantorna! Odla ditt eget sprängmedel utan något behov av kemikaliefabriker! Kan användas till ammunition, gruvdrift och mycket mer!"...och det var bara ett problem.
Blom-ull är bara boomull som har blivit behandlat för att det inte ska spontant explodera eller vara mer eldfarligt än andra klädesplagg.