Nekromanti Mutant, men vilka böcker?

Christoffer

It's all pig.
Ok, jag vill någon gång i framtiden spela Mutant med några alternativa regler, Mouseguard och Solar System står högt upp på listan över system som skulle kunna vara lämpliga kandidater. Jag äger allt gammalt, men inget nytt, dvs inget till UA alls. Så, vad till UA är lämpligt att införskaffa för att få lite stoff och jox som kan vara skoj att ha? Jag är INTE ute efter kampanjer och äventyr, utan fluffet. Zoonernas Zoologi antar jag är lämplig, men mer?

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Zonernas Zoologi - mycket bra världsfluff!
Spelarboken - egentligen lika mycket en kampanjbok för SL, massor av världsbeskrivning, i samlimgsbandet får du dessutom ett kapitel om defekter
Göborg - den i mitt tycke coolaste staden, dessutom den mest utförligt beskrivna
Ulvriket 1 (Det Eviga kriget?) - en helt annan militärisk (och dystopisk) tolkning av spelvärlden, nästan ett krav att ni vill spela nån typ av militärer, dock den kanske mest indieaktiga av böckerna (Måns har skrivit)

Finns väl egentligen ingen MUA-bok jag direkt skulle avråda dig från att skaffa, samtliga böcker rymmer rätt mycket världsbeskrivningar. Beror väl mest på om du är ute efter en strikt pyrisk tolkning av spelvärlden eller om du också vill ha annat. Österhavets Otämjda Riken är ju en bok som ligger lite utkanten av världskonceptet, den är väldigt ojämn (många författare, varav jag är en), men med flera koncept som säkert kan funka till de system du föreslår.

Skulle jag överföra MG direkt till MUA:s värld (ingen dum idé alls) skulle jag nog välja Milaskogen, som finns beskriven i boken om Nordholmia. Där finns ett antal coola fabeldjur där som påminner om MG.

Synd att du bor i Umeå förresten. Jag bor i Malmö och skulle gärna spela MUA med andra regler.

Christoffer

It's all pig.
Tackar för tipsen! Skall spana in lite av allt möjligt där då, men börjar med Zoonernas Zoologi. Jag tänker mig egentligen rätt pyricentrerat spel, rätt klassiskt i stil med de gamla äventyren med endel utflykter utanför rikets gränser...

Ang Mouseguard så tänker jag mig egentligen att man lyfter möss helt, istället för musvakter så spelar man äventyrare/spioner/problemlösare i Pyris eller Von Riinjs tjänst, istället för Gwendolyn har vi Von Riinj eller Traffaut, som ett komplement till vädertester så har vi zontester. Osv. Om man tittar lite närmare på det är ju egentligen typ Mos Mosel rätt mycket brevbäraren som försvann i mutantskepnad. Hela biobunkern är bara ett resultat av lite misslyckade tester. :gremsmile:

Det enda som behöver lösas är egentligen mutationer och defekter. Men tror det kan göras rätt lätt med en kombination av traits och nature-egenskapen. Hoppas jag. :gremsmile:

Christoffer

It's all pig.
Dock verkar den lite knepig att få tag på nu när de lagt ner produktionen, men får hålla utkik på tradera. Ang artikeln så har jag det numret av Fenix någonstans, dock inte läst den än så bra att du påminde om den!

Förvisso har jag ju allt gammalt och det duger nog gott att starta där. Men göborg och österhavet är beställt från adlibris då det var så snuskigt billigt där....

Christoffer

It's all pig.
Bengt Petter said:
Synd att du bor i Umeå förresten. Jag bor i Malmö och skulle gärna spela MUA med andra regler.
För övrigt skulle jag uttrycka det som att det är synd att du bor i Malmö, för jag trivs rätt bra i Umeå och känner det inte som någon större belastning direkt. :gremgrin: