TomasFriaLigan;n75319 said:
Att Apocalypse World är en stor inspirationskälla har vi aldrig hymlat med. Men jag skulle vilja påstå att skillnaderna är enormt mycket större än likheterna. Det finns ju fler internationella recensioner än denna, och ingen har reagerat som du förväntat dig.
Det finns absolut element i M0 som är starkt inspirerade av andra spel - inte bara AW - men det är ju inget nytt i spelmakarsammanhang. Till exempel karaktärsdragsmekaniken i Eon 4 som är lånad från keys i Solar System.
Det här tycker jag inte är en adekvat jämförelse. Dels är Eon en helt annan genre än Solar System och har inga övriga speltekniska likheter med Solar, dels har karaktärsdragen i Eon IV endast vaga likheter med Solars keys - tex saknas hela buyoff-mekaniken, som är central i Solar. Mutant År Noll, däremot, har både snarlik setting och -mycket- snarlik designfilosofi med Apocalypse Wörld, och systemet för hur man väljer karaktärens egenskaper, namn etc är i princip identiskt med Apocalypse Wörlds (med reservation för att jag knarkat något och minns helt fel från när jag byggde rollperson i Mutant År Noll).
Jag vill återigen betona att jag tycker Mutant År Noll är ett mycket bra och innovativt spel, jag hade bara, om jag skrivit det, gjort parallellerna till Apocalypse Wörld avsevärt mindre uppenbara. Men visst, om ingen annan reagerat så är det väl bara jag som är överkänslig härvidlag. Och förlåt om jag håller på att deraila tråden, jag behövde bara få bemöta Eon-jämförelsen.