Nekromanti Mutant tokhyllas på Rpg.net

Jag finner det lite förvånande att recensionen inte nämner de närmast rippoff-artade likheterna med Apocalypse World. Missförstå mig rätt, jag tycker Mutant: År Noll är ett bra och innovativt spel, men inspirationen från Apocalypse World kunde med fördel gjorts betydligt mindre uppenbar, och det var något jag verkligen förväntade mig att en amerikansk recensent skulle reagera på.
 
Att Apocalypse World är en stor inspirationskälla har vi aldrig hymlat med. Men jag skulle vilja påstå att skillnaderna är enormt mycket större än likheterna. Det finns ju fler internationella recensioner än denna, och ingen har reagerat som du förväntat dig.

Det finns absolut element i M0 som är starkt inspirerade av andra spel - inte bara AW - men det är ju inget nytt i spelmakarsammanhang. Till exempel karaktärsdragsmekaniken i Eon 4 som är lånad från keys i Solar System. ;)
 
Vilken recension! Jag håller med till punkt och pricka.
Bästa apokalyps-rollspelet ev0r.
 
TomasFriaLigan;n75319 said:
Att Apocalypse World är en stor inspirationskälla har vi aldrig hymlat med. Men jag skulle vilja påstå att skillnaderna är enormt mycket större än likheterna. Det finns ju fler internationella recensioner än denna, och ingen har reagerat som du förväntat dig.

Det finns absolut element i M0 som är starkt inspirerade av andra spel - inte bara AW - men det är ju inget nytt i spelmakarsammanhang. Till exempel karaktärsdragsmekaniken i Eon 4 som är lånad från keys i Solar System. ;)

Jag håller med. Första gången jag läste M:Å0 blev jag lite blind av likheterna med AW så att jag inte riktigt såg spelets egna styrkor, men nu tycker jag nog att M:Å0 på många sätt är ett bättre spel än AW, och avsolut ett helt eget spel!

Jag funderar f.ö som bäst på en inofficiell sektorkarta som tar avstamp i Järnringens Mutant men som bygger på M:Å0's coola utforskarparadigm.
 
TomasFriaLigan;n75319 said:
Att Apocalypse World är en stor inspirationskälla har vi aldrig hymlat med. Men jag skulle vilja påstå att skillnaderna är enormt mycket större än likheterna. Det finns ju fler internationella recensioner än denna, och ingen har reagerat som du förväntat dig.

Det finns absolut element i M0 som är starkt inspirerade av andra spel - inte bara AW - men det är ju inget nytt i spelmakarsammanhang. Till exempel karaktärsdragsmekaniken i Eon 4 som är lånad från keys i Solar System. ;)

Det här tycker jag inte är en adekvat jämförelse. Dels är Eon en helt annan genre än Solar System och har inga övriga speltekniska likheter med Solar, dels har karaktärsdragen i Eon IV endast vaga likheter med Solars keys - tex saknas hela buyoff-mekaniken, som är central i Solar. Mutant År Noll, däremot, har både snarlik setting och -mycket- snarlik designfilosofi med Apocalypse Wörld, och systemet för hur man väljer karaktärens egenskaper, namn etc är i princip identiskt med Apocalypse Wörlds (med reservation för att jag knarkat något och minns helt fel från när jag byggde rollperson i Mutant År Noll).

Jag vill återigen betona att jag tycker Mutant År Noll är ett mycket bra och innovativt spel, jag hade bara, om jag skrivit det, gjort parallellerna till Apocalypse Wörld avsevärt mindre uppenbara. Men visst, om ingen annan reagerat så är det väl bara jag som är överkänslig härvidlag. Och förlåt om jag håller på att deraila tråden, jag behövde bara få bemöta Eon-jämförelsen.
 
Jag tycker att "kritiken" är småaktig och obefogad, eller kanske snarare onödig mer än något annat. Det är verkligen ingen klon vi talar om om Mutant år Noll är mer unikt och nydanande än det mesta. Därav den positiva kritiken föreställer jag mig.

Välförtjänt och kul med den positiva responsen säger jag. :)
 
Back
Top