Primas Antonio
Veteran
Jag har flera gånger, i flera olika "trådar", nu påstått att Mutant UA inte alls är ett bra spel. Jag skall nu förklara varför:
1. Det består till 95% av gammal skåpmat.
Jag läste nyss recenssion där följande stycke fanns
2. Det finns knappt någon information om spelvärlden.
Den information som finns inskränker sig till Hindenburg, medan resten av världen i stort sett lämnas. Då den kommenteras berättas enbart vad som finns där, ej hur det ser ut, vilket oundvikligen kommer leda till klichébeskrivningar hos 99% av alla spelledare. Vidare är den information som finns gammal (det mest revolutionerande är antagligen hur Skarprättare förvandlats från epitet till ättenamn!)
3. Inget om mentalitet
Det står ingenting, någonstans, om hur Mutant UAs människor (och mutanter och robotar) tänker. Ingenting om vilka idéer som överlevde katastrofen, ingenting om att människor i en postapokalyptisk värld antagligen inte har riktigt samma värderingar som sådana i materialistiska värlfärdssamhällen. Kort: Den psykologiska biten saknas, varför alla människor kommer fungera "som vanligt", alltså som människor typiska för VÅR TID!
Är det här verkligen det bästa svenskt rollspel har att erbjuda? Har Sverige stått stilla som rollspelsland de senaste 15-20 åren? Är det möjligt att gilla Mutant UA utan att göra det av nostalgiska skäl? För som jag ser det målar Mutant UA upp ett klichérikt "efter-katastrofen"-scenario, med Ankeborgsvarning (ärligt talat, Disneyiska djurmänniskor?!?) och taskig göteborgshumor (rubbitar?). Detta drivet av en ny version av Nya Mutants system. Vad har jag missat? Är det något jag inte förstår? Varför är det bra? Finns det något som helst skäl att överge ett annat spel för detta? Snälla, upplys mig, för jag förstår i rimlighetens namn inte vari tjusningen ligger!
/calle
1. Det består till 95% av gammal skåpmat.
Jag läste nyss recenssion där följande stycke fanns
Hallå? Det är ju bara en lätt modifierad version av det uråldriga %- och KP-systemet! Precis som rollpersonskapandet, vilket har en närmast identisk motsvarighet (kanske t.o.m. mer detaljerad) i Nya Mutant (ni vet, cyberpunkspelet), med samma klasser och ungefär samma egenskaper. Så, varför har det så allmänt hatade Nya Mutants regler och rollpersonsgenerering plötsligt blivit det bästa som finns under solen?Mutant UA har ett enkelt och smidigt regelsystem som prioriterar spelkänsla och stämning framför realism men ändå gör sitt bästa för att visa trovärdiga händelseförlopp
2. Det finns knappt någon information om spelvärlden.
Den information som finns inskränker sig till Hindenburg, medan resten av världen i stort sett lämnas. Då den kommenteras berättas enbart vad som finns där, ej hur det ser ut, vilket oundvikligen kommer leda till klichébeskrivningar hos 99% av alla spelledare. Vidare är den information som finns gammal (det mest revolutionerande är antagligen hur Skarprättare förvandlats från epitet till ättenamn!)
3. Inget om mentalitet
Det står ingenting, någonstans, om hur Mutant UAs människor (och mutanter och robotar) tänker. Ingenting om vilka idéer som överlevde katastrofen, ingenting om att människor i en postapokalyptisk värld antagligen inte har riktigt samma värderingar som sådana i materialistiska värlfärdssamhällen. Kort: Den psykologiska biten saknas, varför alla människor kommer fungera "som vanligt", alltså som människor typiska för VÅR TID!
Är det här verkligen det bästa svenskt rollspel har att erbjuda? Har Sverige stått stilla som rollspelsland de senaste 15-20 åren? Är det möjligt att gilla Mutant UA utan att göra det av nostalgiska skäl? För som jag ser det målar Mutant UA upp ett klichérikt "efter-katastrofen"-scenario, med Ankeborgsvarning (ärligt talat, Disneyiska djurmänniskor?!?) och taskig göteborgshumor (rubbitar?). Detta drivet av en ny version av Nya Mutants system. Vad har jag missat? Är det något jag inte förstår? Varför är det bra? Finns det något som helst skäl att överge ett annat spel för detta? Snälla, upplys mig, för jag förstår i rimlighetens namn inte vari tjusningen ligger!
/calle