Nekromanti Mutant UA BRP BÄST?

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Tycker mig höra då och då att Mutant UA har det bästa brp systemet som skrivits ihop på svenska, stämmer det och vad är det isåfall som gör det bäst?

Bonus fråga, är skillnaden mellan första och andra versionen av regelboken stor?

slanfan

Hero
Bäst eller sämst har jag ingen aning om, men de fick ju till några goa finesser i V2 (som jag har läst).

Vad jag gillar:

Systemet för att köpa startvärden i färdigheter, mycket simpelt och smidigt. Här jämför jag med DoD 91, som var enormt mycket pilligare. Att Mutant Cronicles även det hade ett smidigt system skall nämnas.

Funktionen med att använda en tiondel av ett färdighetsvärde som bonus på effekter, iofs bara i strid, men det var en vacker tanke som lätt kunde appliceras på andra färdigheter.

Skador, uppdelade i KP och Kritiska skador. ett supersmidigt system helt enkelt.

Dåligt var som vanligt automateld, samt att vissa värden (SMI) dominerade spelet.

Jag har garanterat glömt massor med saker värda att hylla eller gnälla på.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Traumatröskel lånade vi in till DoD efter att ha testat det i MUA. Det kommer väl från Stormbringer egentligen tror jag, men ändå, det är en trevlig mekanik.

zonk

muterad
slanfan;n186735 said:
Systemet för att köpa startvärden i färdigheter, mycket simpelt och smidigt. Här jämför jag med DoD 91, som var enormt mycket pilligare.
Själv kan jag leva med färdighetsköpen i DoD91 men 75% av mina nuvarande spelare tyckte det var seriöst jävla drygt. Det är nog inget speciellt lätt-rott system egentligen va.. ;)

Aja, det skapar väl iaf ett ytterligare incitament att ta sig ut levande ur grottkrälen..

Staffan

Myrmidon
Största problemet jag har med M:UA rent mekaniskt är att man börjar som vansinnigt inkompetent. Det absolut mesta man kan ha i en tränad färdighet från början är 60%, och då har man (a) valt att vara IMM, (b) lagt 20 av sina 91 grundegenskapspoäng på relevant värde (vilket ger 71 kvar att spendera på de resterande 6), och (c) lagt 8 av sina 30 skapelsepoäng på färdigheten ifråga (2 för att köpa Mentor och sedan 6 för att köpa upp till GE x3). Mer troligt är att man i sina bra tränade färdigheter ligger på runt 30% (grundegenskap 15, köpt x2). Själv hade jag varit skeptisk till att ge mig ut i vildmarken med en guide som har 30% i Vildmarksvana, eller att överlåta min hälsa till en läkare med Medicin 30%...

Det andra problemet jag har, som inte är direkt mekaniskt, är hur mycket bättre hi-tech-prylar är än ångteknologin Pyri har. Det är inte i sig ett problem, men det get samma symptom som i D&D3: en stor del av hur bra en fiende är beror på vilken utrustning fienden har. Det innebär i sin tur att om man vill hota ett gäng erfarna rollpersoner så behövs folk med hi-tech-prylar, och när rollpersonerna sedan besegrat dessa så tillfaller prylarna rollpersonerna, som nu har ännu fler/coolare prylar, så nästa gång man ska utmana dem behövs ännu coolare saker.

Men rent mekaniskt är M:UA definitivt en av mina favoritversioner av BRP.

Genesis

Ni dés ni maître
Bästa på svenska kanske det är, även om Unknown Armies väl tar priset som bästa BRP in alles. Det är ju nästan spelbart! :)

EDIT: Eller vänta, är inte Järn BRP? Det måste ju vara bättre, säger jag utan att ha så bra koll på systemet. Men jag läste ju intervjun med Krille på BRP Central, och det lät ju som att han har hyfsat vettiga idéer.

zonk

muterad
Staffan;n186749 said:
Största problemet jag har med M:UA rent mekaniskt är att man börjar som vansinnigt inkompetent. Det absolut mesta man kan ha i en tränad färdighet från början är 60%, och då har man (a) valt att vara IMM, (b) lagt 20 av sina 91 grundegenskapspoäng på relevant värde (vilket ger 71 kvar att spendera på de resterande 6), och (c) lagt 8 av sina 30 skapelsepoäng på färdigheten ifråga (2 för att köpa Mentor och sedan 6 för att köpa upp till GE x3). Mer troligt är att man i sina bra tränade färdigheter ligger på runt 30% (grundegenskap 15, köpt x2). Själv hade jag varit skeptisk till att ge mig ut i vildmarken med en guide som har 30% i Vildmarksvana, eller att överlåta min hälsa till en läkare med Medicin 30%...

Det andra problemet jag har, som inte är direkt mekaniskt, är hur mycket bättre hi-tech-prylar är än ångteknologin Pyri har. Det är inte i sig ett problem, men det get samma symptom som i D&D3: en stor del av hur bra en fiende är beror på vilken utrustning fienden har. Det innebär i sin tur att om man vill hota ett gäng erfarna rollpersoner så behövs folk med hi-tech-prylar, och när rollpersonerna sedan besegrat dessa så tillfaller prylarna rollpersonerna, som nu har ännu fler/coolare prylar, så nästa gång man ska utmana dem behövs ännu coolare saker.

Det låter störigt, men det låter som sånt jag hade ändrat snabbt på som SL. Dvs känns mer som setting än systemet? DoD91s standard-bra RP är verkligen sunkiga, speciellt magikerna, så självfallet har jag bara ökat på antalet poäng etc man får fördela. Det de säger om settingen drar oxå åt low fantasy, och ja.. inte är varje fontän i varje gatkorsning magisk, men nog fan är min setting allt annat än low fantasy ;) Dvs om det inte från början finns läskiga monster som kan äga även RPs med fet hitech-utrustning, lär jag hitta på dem kvickt som tanken. Ge ett monster fler handlingar än samtliga RP, låt det ha goda odds att vinna initiativslag, ge det fantastiskt med hitpoints och skadereducering, ge det onda jävla attacker och ja, sen är goda råd dyra? Tänk typ Alien på Nostromo?

Basenanji

Postd20modernist
Det MUA lyckades med var väl att 1) re-boota Mutant 2) skapa en version av Mutant som var särdeles lyckad med avseende på setting? Jag skulle säga att de tog det tok-roliga till helt nya nivåer.

BRP har jag lite svårt för öht: procentvärdet känns statiskt, striderna blir ofta rätt tråkiga och höga rustningsvärden (abs) kan leda till galet långa strider. Järn har massor av fiffiga lösningar för det mesta av de där problemen så det rekommenderar jag varmt. Dessutom är Krilles system oerhört lättmoddat till andra setttings: i vår grupp pratar vi om att blanda all lore och kampanjmaterial från Western och använda Järn som regelmotor. Se: Skjutjärn blev precis till! :)

CapnZapp

Myrmidon
Staffan;n186749 said:
Du får ursäkta men jag skakar på huvudet åt alla som under decenniernas lopp klagat på att man börjar som gröngöling.

Det krävs ju liksom inte en total omgörning av hela systemet för att säga "...och som sista steg på er karaktärsgenerering får ni +10% i samtliga färdigheter."

Eller mer om man nu vill det. Jag kan liksom inte få det till att vara en av de mest återkommande klagomålen på BRP, inte när det är så lätt (nej, trivialt) att fixa själv.

Sorry...

Staffan;n186749 said:
Jag förstår. Lösningen är definitivt inte att ge fienden masergevär och granatkastare!

Det du behöver är att vässa till reglerna för perfekt träff. En pyripuffra på 2T6+1 skador (tror jag det var) skrämmer ju ingen.

Prova:
Förnämlig träff (40% av FV) = en exploderande T6 extra skada
Perfekt träff (10% av FV) = två exploderande T6:or extra skada

Så har du 49% chans att lyckas, och slår 19, får du slå en extra skadetärning. Blir resultatet 6 slår du igen.

Gör underverk med alltför kaxiga mutanter...

Det, och att se till att hjältarna alltsomoftast är underlägsna i antal.

Sedan kör vi förstås med Warhammers Fatepoint-mekanism, eller Zonfararpoäng som vi kallar dem. :)

Staffan;n186749 said:
Medhåll - en jättebra version av en jättebra regelmotor :)

Enda smolket i bägaren är att det krävdes oss svenskar för att få BRP att funka ordentligt. (Jag läste Chaosiums Basic Roleplaying bok som släpptes för några år sedan, och det var rent tragisk läsning. Reklamen sade det var den senaste och mest moderna BRP-versionen.... men så fattigt och outvecklat allt var jämfört med svensk BRP-utveckling)

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Har såklart väntat på ditt svar :)

CapnZapp;n186772 said:
Sedan kör vi förstås med Warhammers Fatepoint-mekanism, eller Zonfararpoäng som vi kallar dem. :)
Hur funkar Fatepoängen? Minns inte hur det funkade i Warhammer

CapnZapp;n186772 said:
Enda smolket i bägaren är att det krävdes oss svenskar för att få BRP att funka ordentligt. (Jag läste Chaosiums Basic Roleplaying bok som släpptes för några år sedan, och det var rent tragisk läsning. Reklamen sade det var den senaste och mest moderna BRP-versionen.... men så fattigt och outvecklat allt var jämfört med svensk BRP-utveckling)
Har du koll på de andra brp spelen, RQ6, Openquest och vad de nu kan heta?

Och när skriver du ihop ett brp spel som bygger på Mutant reglerna då?

Staffan

Myrmidon
CapnZapp;n186772 said:
Du får ursäkta men jag skakar på huvudet åt alla som under decenniernas lopp klagat på att man börjar som gröngöling.

Det krävs ju liksom inte en total omgörning av hela systemet för att säga "...och som sista steg på er karaktärsgenerering får ni +10% i samtliga färdigheter."

Eller mer om man nu vill det. Jag kan liksom inte få det till att vara en av de mest återkommande klagomålen på BRP, inte när det är så lätt (nej, trivialt) att fixa själv.

Sorry...
"Det här är inte ett problem med reglerna eftersom man kan ändra på det."

"Det är inget problem att bilen har punktering på ett av däcken, för det går ju att byta."

Jag förstår. Lösningen är definitivt inte att ge fienden masergevär och granatkastare!

Det du behöver är att vässa till reglerna för perfekt träff. En pyripuffra på 2T6+1 skador (tror jag det var) skrämmer ju ingen.

Prova:
Förnämlig träff (40% av FV) = en exploderande T6 extra skada
Perfekt träff (10% av FV) = två exploderande T6:or extra skada

Så har du 49% chans att lyckas, och slår 19, får du slå en extra skadetärning. Blir resultatet 6 slår du igen.

Gör underverk med alltför kaxiga mutanter...
"Alltså, gör det verkligen något att huset har lite fuktskador? Det går ju att sanera."

Visst, det går alltid att ändra på reglerna i ett rollspel. Det gör dock inte de dåliga reglerna bra till att börja med. Precis som jag hellre köper en bil där jag inte behöver byta däck innan jag åker från säljaren så köper jag hellre ett rollspel som ser till att generera kompetenta rollpersoner från första början, och som kanske anpassar resten av systemet till den förmodade kompetensnivån.

I Mutant:UA beskrivs även yrket som "tidigare sysselsättning." För mig innebär det att man har hållt på med saken ifråga i ett par år, och sedan gått över till att bli äventyrare av en eller annan anledning. Någon som varit administratör i ett par år bör ha mer än 20-30% i Bildning, framför allt som 50% är vad som krävs för att "framstå som en allmänbildad varelse med goda manér".

slanfan

Hero
slanfan;n186735 said:
Dåligt var som vanligt automateld
Mitt största problem! Det var ju helt ekonomiskt oförsvarbart att använda automateld med sin superhäftiga forntidspuffra. Vilket var ett deppigt faktum hela jävla kampanjen.

Hur ser Järns regel för automateld ut?

CapnZapp

Myrmidon
Staffan;n186786 said:
"Det här är inte ett problem med reglerna eftersom man kan ändra på det."

"Det är inget problem att bilen har punktering på ett av däcken, för det går ju att byta."

"Alltså, gör det verkligen något att huset har lite fuktskador? Det går ju att sanera."
Med all respekt, just det diskuterade problemet är mer som:

"Det är inget problem att en mås har skitit på bilrutan, för den går ju att tvätta."

"Alltså, gör det verkligen något att huset har en ful matta? Den går ju att slänga."

Det finns andra problem med BRP som mer motsvarar fuktskador, men "min nyframslagna RP är kass på allt" är inte ett av dem.

CapnZapp

Myrmidon
Zoth-Ya;n186783 said:
Har såklart väntat på ditt svar :)

Hur funkar Fatepoängen? Minns inte hur det funkade i Warhammer

http://wfrp1e.wikia.com/wiki/Fate_Points

Har du koll på de andra brp spelen, RQ6, Openquest och vad de nu kan heta?

I princip den enda innovation jag spontant kan komma på (som jag gillar, som inte tänkts ut av en svensk) var maneuvers i Mongoose RQ2. Det verkade coolt.

(Alla BRP spel som behållit motståndstabellen går fetbort - det är min signal till en designer som fastnat i åttitalet.)

Och när skriver du ihop ett brp spel som bygger på Mutant reglerna då?

:)

zonk

muterad
CapnZapp;n186799 said:
Alla BRP spel som behållit motståndstabellen går fetbort - det är min signal till en designer som fastnat i åttitalet.
Ja vafan, det är ju tokenkelt som SL att bara omvandla till plus och minus på CL. Utmaningar som är svårare ger minus, utmaningar som är lättare ger plus. Grundegenskaper man fajtar mot som är över tio ger minus, de som är under ger plus..

Busenkelt!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
CapnZapp;n186772 said:

Sorry...
Det suger eftersom allt för många i övrigt bra spelledare har nån fix idé om att de ska spela spelet "as writen".

Folk som tror att alla spelgrupper är villiga att husregla gör mig konfunderad.

CapnZapp

Myrmidon
zonk;n186826 said:
Grundegenskaper man fajtar mot som är över tio ger minus, de som är under ger plus...
Ja just ja, alla BRP som fastnat i T20-systemets tyranni går fetbort. Du menar ju "över femtio" :p

Krille

Super Moderator
Rymdhamster;n186854 said:
Det suger eftersom allt för många i övrigt bra spelledare har nån fix idé om att de ska spela spelet "as writen".
Jag vill hemskt gärna prova konstruktörens tankar innan jag förkastar dem. Det kan ju hända att hen faktiskt har tänkt på något som jag inte ser förrän jag prövar det.

SEN moddar jag, enligt tidigare punktlista, när jag upptäcker att konstruktören mest har svängt ihop nåt som kändes bra om man sket i det tillräckligt mycket. Det är fascinerande hur många rollspelssystem som bara funkar om man inte använder dem.

zonk

muterad
CapnZapp;n186855 said:
Ja just ja, alla BRP som fastnat i T20-systemets tyranni går fetbort. Du menar ju "över femtio" :p
Precis, fast tvärtom! ;)

(Seriöst, snälla låt oss inte diskutera sånt, det är så förb.t tråkigt och ger verkligen inget...)