Staffan;n186749 said:
Största problemet jag har med M:UA rent mekaniskt är att man börjar som vansinnigt inkompetent. Det absolut mesta man kan ha i en tränad färdighet från början är 60%, och då har man (a) valt att vara IMM, (b) lagt 20 av sina 91 grundegenskapspoäng på relevant värde (vilket ger 71 kvar att spendera på de resterande 6), och (c) lagt 8 av sina 30 skapelsepoäng på färdigheten ifråga (2 för att köpa Mentor och sedan 6 för att köpa upp till GE x3). Mer troligt är att man i sina bra tränade färdigheter ligger på runt 30% (grundegenskap 15, köpt x2). Själv hade jag varit skeptisk till att ge mig ut i vildmarken med en guide som har 30% i Vildmarksvana, eller att överlåta min hälsa till en läkare med Medicin 30%...
Du får ursäkta men jag skakar på huvudet åt alla som under decenniernas lopp klagat på att man börjar som gröngöling.
Det krävs ju liksom inte en total omgörning av hela systemet för att säga "...och som sista steg på er karaktärsgenerering får ni +10% i samtliga färdigheter."
Eller mer om man nu vill det. Jag kan liksom inte få det till att vara en av de mest återkommande klagomålen på BRP, inte när det är så lätt (nej, trivialt) att fixa själv.
Sorry...
Staffan;n186749 said:
Det andra problemet jag har, som inte är direkt mekaniskt, är hur mycket bättre hi-tech-prylar är än ångteknologin Pyri har. Det är inte i sig ett problem, men det get samma symptom som i D&D3: en stor del av hur bra en fiende är beror på vilken utrustning fienden har. Det innebär i sin tur att om man vill hota ett gäng erfarna rollpersoner så behövs folk med hi-tech-prylar, och när rollpersonerna sedan besegrat dessa så tillfaller prylarna rollpersonerna, som nu har ännu fler/coolare prylar, så nästa gång man ska utmana dem behövs ännu coolare saker.
Jag förstår. Lösningen är definitivt inte att ge fienden masergevär och granatkastare!
Det du behöver är att vässa till reglerna för perfekt träff. En pyripuffra på 2T6+1 skador (tror jag det var) skrämmer ju ingen.
Prova:
Förnämlig träff (40% av FV) = en exploderande T6 extra skada
Perfekt träff (10% av FV) = två exploderande T6:or extra skada
Så har du 49% chans att lyckas, och slår 19, får du slå en extra skadetärning. Blir resultatet 6 slår du igen.
Gör underverk med alltför kaxiga mutanter...
Det, och att se till att hjältarna alltsomoftast är underlägsna i antal.
Sedan kör vi förstås med Warhammers Fatepoint-mekanism, eller Zonfararpoäng som vi kallar dem.
Staffan;n186749 said:
Men rent mekaniskt är M:UA definitivt en av mina favoritversioner av BRP.
Medhåll - en jättebra version av en jättebra regelmotor
Enda smolket i bägaren är att det krävdes oss svenskar för att få BRP att funka ordentligt. (Jag läste Chaosiums Basic Roleplaying bok som släpptes för några år sedan, och det var rent tragisk läsning. Reklamen sade det var den senaste och mest moderna BRP-versionen.... men så fattigt och outvecklat allt var jämfört med svensk BRP-utveckling)