Nekromanti Mutant UA BRP BÄST?

zonk

muterad
Rymdhamster;n186854 said:
Det suger eftersom allt för många i övrigt bra spelledare har nån fix idé om att de ska spela spelet "as writen".

Folk som tror att alla spelgrupper är villiga att husregla gör mig konfunderad.
Ah jag vete fan.. det blir väl oftast husregler oavsett om man vill eller inte? Men visst är det trevligt om det är vettigt optat från början.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Krille;n186857 said:
Jag vill hemskt gärna prova konstruktörens -tankar innan jag förkastar dem. Det kan ju hända att hen faktiskt har tänkt på något som jag inte ser förrän jag prövar det.

SEN moddar jag, enligt tidigare punktlista, när jag upptäcker att konstruktören mest har svängt ihop nåt som kändes bra om man sket i det tillräckligt mycket. Det är fascinerande hur många rollspelssystem som bara funkar om man inte använder dem.
Och det är därför jag inte gillar när de tänkt att man ska börja som gröngöling.

Mogger

Hipsteranka
MUAs system hade tre allvarliga brister:

1. Strider blev tråkiga om man inte lyckades göra dem intressanta rent storymässigt.
2. Det fanns en del förmågor och inte minst kombos som slog ut delar av reglerna på ett ganska spelförstörande sätt.
3. Vapen och rustningar vs KP och TT var inte alls vänner.

Men själva grunden var väl hyfsat solid. Vi hade efter något år säkert 80% husregler för att lappa hålen och det tycker jag inte ska behövas.

Vi körde MÅ0s BRP-variant och den kändes vettigare faktiskt.

JJoghans

Regelknackare
Den trevligaste BRP:n jag sett är Järn. Det är himla skönt att många onödiga grejor skalats bort, och stridssystemet med sina stanser fungerar bättre än man tror när man först läser igenom det. Det är fortfarande lite väl krunchigt för min smak, men det är ganska lätt att skala ned på detaljerna. T.ex. kör jag utan attribut för vapen och rustningar, eftersom jag tycker det blir för meckigt.

Vi har inte hunnit så långt i vår första kampanj, men jag har noterat att rollpersonerna tenderar att bli väldigt kompetenta inom sina specialområden från start, och det ska bli intressant att se hur de ser ut vid kampanjens slut. Sedan har inte någon av mina spelare heller inte riktigt utnyttjat systemet till fullo (t.ex. möjligheten att vända misslyckade slag).

Jag går ALDRIG mer tillbaks till någon inkarnation av DoD eller BRP-Mutant. Senast jag körde DoD var för ett par år sedan, och man mindes ganska snart varför man slutade. :p

Bolongo

Herr Doktor
Björn Wärmedal;n186895 said:
Hur funkar rustning och KP i MÅ0 BRP?
Farligt. Jämfört med en typisk fantasy-BRP har vapnen fetare tärningskombos och rustningarna absorberar mindre. KP är ungefär som vanligt (skalan är 3-18).