Nekromanti Mutant:UA Tankar kring fri kampanj

Slaktarfisken

Veteran
Jag har tänkt att försöka spelleda en grupp personer och vill testa idén att starta en revolt i Gotland
och tänker mig att det ska sponsras utav Pyrisamfundet eller Ulvriket, men har lite dåliga idéer på hur det ska gå till.
speciellt om det blir stora strider med mycket SLP
Ska jag göra några slags representativa karaktärerna för de olika arméerna, där olika grupperingar av rebellarmén spelas av RP, och jag som SL leder de karaktärer som representerar det gotländska försvaret?
och hur är en bra idé att avgöra hur stor armén RP lyckas samla i hop blir? och på så sätt även avgöra hur stor skillnaden i styrka blir mellan de båda arméerna?

Slaktarfisken

Veteran
såg att den här kanske hamnade i fel forum.
kan någon moderator kanske flytta den till rollspelsmakande?

Slaktarfisken

Veteran
fast det kanske är bättre och enklare att göra det hela intrig baserat.
fast jag gillar dock tanken på att ha en liten armé bakom sig.

sakara

Veteran
Slaktarfisken said:
Jag har tänkt att försöka spelleda en grupp personer och vill testa idén att starta en revolt i Gotland
och tänker mig att det ska sponsras utav Pyrisamfundet eller Ulvriket, men har lite dåliga idéer på hur det ska gå till.
speciellt om det blir stora strider med mycket SLP
Ska jag göra några slags representativa karaktärerna för de olika arméerna, där olika grupperingar av rebellarmén spelas av RP, och jag som SL leder de karaktärer som representerar det gotländska försvaret?
och hur är en bra idé att avgöra hur stor armén RP lyckas samla i hop blir? och på så sätt även avgöra hur stor skillnaden i styrka blir mellan de båda arméerna?
Helt klart pyrisamfundet för sponsring. Om man ska se till det officiella material som finns i Ulvriketböckerna så står Ulvriket och Gotland närmare varandra än vad pyri och gotland gör- Spec med tanke på sista äventyren i HMÄ.
Jag tycker helt klart att du borde låta rp "få kontroll över" och spela de olika fraktionerna i rebellarmen.
Ifall du vill ha överskådliga strider så skapade Genesis här på forumet ett väldigt bra T6 baserat system för det. Detta utvecklades senare på mutant.nu forum och anpassades efter mutant. Tex finns flera av talangerna som kan beröra striden med där.
Hur stor arme rebellerna får är lite avgörande på hur spelarna lägger upp sina planer. De kan göra en väldigt effektiv gerilla som slåss genom sabotage mot de stora familjerna eller dra ihop en bondehär. De skulle också kunna gå en social väg och utmanövrera kända släkter och ersätta dem med sina egna.
Hur som tycker jag också att du ska läsa de två gotlandsmoduler som Bengt petter har skrivit. dessa finns i två av fenix från förra året om jag kommer ihåg rätt.

Cassius

Hero
Har dina spelare spelat mycket UA? På vilka sätt tänker du göra så att Gotland känns annorlunda?

Slaktarfisken

Veteran
Cassius said:
Har dina spelare spelat mycket UA? På vilka sätt tänker du göra så att Gotland känns annorlunda?
det är lite blandat 2 av dem har spelat mycket mutant
2 av dem lite mindre.
jag tänkte mest lägga det på Gotland eftersom det är betydligt mindre än pyri och gör det därför svårare för dem att gömma sig. och sedan för att det redan är lite upprors tankar på Gotland.
jag har inte riktigt koll på hur jag ska göra så att det känns annorlunda att spela på Gotland just nu, men jag har hittat lite material om Gotland att läsa

Slaktarfisken

Veteran
vart kan jag hitta det systemet som är utvecklat till mutant då? för mutant.nu forum hittar jag inte

sakara

Veteran
Slaktarfisken said:
vart kan jag hitta det systemet som är utvecklat till mutant då? för mutant.nu forum hittar jag inte
det gör du inte (hittra mutant.nu forum) det är nedlagt sen en bra stund tillbaka tyvärr. Dock finns det kanske nån här som har Plutonen (namnet på systemet) eller så kan jag gräva fram något ur gömmorna. ska se vad jag hittar

Cassius

Hero
Jag hade lagt väldigt stor fokus på Gotlands säregna miljö. Att kontaktmen med de pyriska agenterna är märkligt och att de beter sig udda och bryter mot tabu. Jag hade också gjort så att upproret var ett bondeuppror, att manufakturerna på Gotland var mycket mindre och att upproret handlade om självständighet för en region alternativt ett brott mot Visby som centrum. Det är viktigt att konflikten inte blir "ont mot gott" för då blir det mest tjatigt. Det är bättre att även upproret är jävligt svinigt och att konflikten är infekterad. Låt de vara oförätter folk har glömt, att statsmaktens hemska övergrepp faktiskt är svar på övergrepp från upproret.

Jag hade nog också varit noga med att den normala bonden verkligen inte vill ha hjälp av samfundet. Utan att det är ett nödvändigt ont spelarna tvingas att välja.

Slaktarfisken

Veteran
jo jag lyckades hitta att det hette plutonen och att det fans en pdf på urverkspel.com men jag har lite svårt att navigera mig på den sidan.

Slaktarfisken

Veteran
mycket bra tankar :gremsmile: jag får sätta mig ned i veckan och tänka på bakgrunden till upproret.

en annan sak jag kom att tänka på om jag vill låta spelarna bestämma hur vida de ska föra gerilla krig, armé mot armé eller sociala intriger och förstöra för styret innifrån.

är det idéer som de får komma på själva eller kan jag ge dem de möjligheterna/blandinga av möjligheterna.
att samla i hop en armé är kanske inte det vanligaste man gör i mutant, så om jag inte berättar att de har den möjligheten så kommer de ju inte ens att betänka den.

Cassius

Hero
Bilagan till Fenix som handlar om Visby behandlar en väldigt central konflikt i Visy så läs den ifall du vill ha uppslag även om den är lite för lik konflikten i Pyri.