Finns det nån skillnad förutom att Mutant har SMI kast (bortsett från att Mutant har färre färdigheter och Mutationer istället för Besvärjelser). I så fall: varför introducerades aldrig SMIkast i Dod? Det har väl lia stor betydelse där?
Lite osäker på vad din fråga är...Niklas73 said:Finns det nån skillnad förutom att Mutant har SMI kast (bortsett från att Mutant har färre färdigheter och Mutationer istället för Besvärjelser). I så fall: varför introducerades aldrig SMIkast i Dod? Det har väl lia stor betydelse där?
Fast om jag inte minns fel så gjorde vapnen även mer skada i mutant så KPn i båda spelen räckte nog ungefär lika länge.Niklas73 said:Antar att vapenfetishismen från Mutant 2 började redan där. Men tanken var väl att man skulle tåla lite mer stryk i ett sånt spel.
Det där lät ju nästan som om du beskrev av Dungeons & Dragons. ..byt ut slå lågt mot slå högt bara.Gurgeh said:Nej, det finns ingen egentlig skillnad på regelkärnorna hos Drakar och demoner respektive Mutant. Båda är baserade på ett antal grundegenskaper graderade från 3-18, och ett antal färdigheter som man ska slå under med en tärning som ger en linjär sannolikhet. Vapnen utdelar skada enligt en tärningskombination som är oberoende av färdighetsslaget, och skadan dras av från kroppspoäng och påverkar inte stridsförmågan förrän kroppspoängen når noll. Alla faktiska skillnader, och undantag från det jag beskrev ovan, är fluff som ligger utanför själva regelkärnan.
/tobias
Naturligtvis, men nu var det regelkärnan han frågade efter, inte detaljerna, och då blir det korrekta svaret inte roligare än så.Lite småtrist svar tycker jag. Detaljer kan göra stor skillnad för spelupplevelsen i spel som delar regelkärna.
Om det enbart var regelkärnan han pratade om skulle han väl inte frågat om SMI-kast?Gurgeh said:Naturligtvis, men nu var det regelkärnan han frågade efter, inte detaljerna, och då blir det korrekta svaret inte roligare än så.Lite småtrist svar tycker jag. Detaljer kan göra stor skillnad för spelupplevelsen i spel som delar regelkärna.
/tobias
Vad var SMI-kastet?Finns det nån skillnad förutom att Mutant har SMI kast (bortsett från att Mutant har färre färdigheter och Mutationer istället för Besvärjelser).
Jag valde att fokusera på den regelkärnan, eftersom alternativet vore ohanterligt. Det finns ju trots allt skillnader av typen "I DoD gör ett bredsvärd 1T8+1 i skada medan det gör 2T6+1 i skada i Mutant." Och sådana skillnader gör ingen glad.Om det enbart var regelkärnan han pratade om skulle han väl inte frågat om SMI-kast?
Nu kanske jag är lite rostig, men Undvika fördes väl in som en fast del av systemet iom Cyber-Mutant anno 1989?Wulfrik said:En regelskillnad i grundsystemet som verkar gå igenom alla versioner av Mutant och nästan alla DoD är förmågan att Undvika.