Nekromanti Mutant vs Drakar och demoner regelkärnor

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Undvika

Nu kanske jag är lite rostig, men Undvika fördes väl in som en fast del av systemet iom Cyber-Mutant anno 1989?
Ja. Det fanns inte i tidigare versioner.

/tobias

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Fyndplanen

Men fyndplanen hade väl en strålande funktion även om vi aldrig riktigt fattade hur den funkade.
Fyndplanen hade kunnat vara intressant. Som den var konstruerad hade den bara tre möjliga utfall: rollpersonen fattar hur prylen fungerar, rollpersonen fattar inte hur prylen fungerar, samt rollpersonen lyckas inte lista ut hur prylen fungerar men kan försöka igen senare. När han har en så stor pappskiva att leka med borde man kunna skapa ett system som ger upphov till intressantare resultat. Nu var den mer en kul grej, men dess funktion kunde lika gärna ha skötts av ett slag för en färdighet eller för intelligens.

/tobias

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Wulfrik said:
En regelskillnad i grundsystemet som verkar gå igenom alla versioner av Mutant och nästan alla DoD är förmågan att Undvika. Denna är vital i Mutant men DoD saknar den helt (förutom som tillbyggnad i splatbooks till Chronopia och senare som fördjupning i DoDT tror jag) som utgår från att man parera/undvika är samma sak.
Det här är nit-pick, men Undvika dök upp innan Chronopia. Den introdcerades i Krigarens Handbok under namnet undanmanöver. Så splatbok till DoD 4.0 är det korrekta.

Botulf

Hero
Endyamon said:
Wulfrik said:
En regelskillnad i grundsystemet som verkar gå igenom alla versioner av Mutant och nästan alla DoD är förmågan att Undvika. Denna är vital i Mutant men DoD saknar den helt (förutom som tillbyggnad i splatbooks till Chronopia och senare som fördjupning i DoDT tror jag) som utgår från att man parera/undvika är samma sak.
Det här är nit-pick, men Undvika dök upp innan Chronopia. Den introdcerades i Krigarens Handbok under namnet undanmanöver. Så splatbok till DoD 4.0 är det korrekta.
Det har du nog rätt i nu när man väl tänker på det. Det är väl en speciell stridsmanöver(som man kan lägga till Stridskonst/Vapenteknik?) i Krigarens Handbok väl om jag inte minns fel eller var det en yrkesfärdighet?
Nåja jag hade inte helt rätt där och som det verkar så fanns inte Undvika som standard i tidiga Mutant heller(så går det när man blivit skadad av M2090 som första Mutant-spel man kom i kontakt med :gremwink: ).

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Japp, det var en vapenteknik. Och du har helt rätt i att det troligen var mer en standardregel i Mutant och en specialregel i Drakar och Demoner. (Jag har för för dålig koll på Mutant-reglerna för att säga något emot dem.)