Nekromanti mutant

matti

Veteran
Jag ska väl börja med att säga hej till alla här, detta är ju trots allt mitt första inlägg här,
men jag har en anledning till det, jag fick har nämligen ett mutant från -89 av min kusin för några år sedan och dammade nyligen av det, fast efter att ha spelat igenom ävetyret i boken tre gånger så börjar det bli lite tjatigt.
Så min fråga till er är om det finns det någon som vet någon hemsida med saker till mitt mutant.
Tack på förhand

//matti

Baldyr

Hero
nya Mutant

Det där låter nog inte så bra - man brukar inte spela rollspels-äventyr mer än en gång. (I alla fall som spelare!) Däremot känner jag inte till några hemsidor med material till "nya Mutant" (som det även kallas, för att skilja spelet från det ursprungliga Mutant-rollspelet).

Det har faktiskt utkommit en hel del produkter till spelet, både regel-expansioner, bakgrundsmoduler och inte minst äventyr. (Ta en titt på Rollspelsmuseets nya Mutant-avdelning för mer information om olika produkter.) Äventyrsspel (sedermera Target Games) som tillverkade Mutant-rollspelen hade också en väldigt bra speltidning som hette Sinkadus. Den innehöll flera intressanta artiklar och även en del äventyr. (Se artikel-index fler detaljer om vilka nummer som innehåller vad.) Tidningarna är dock något av samlarobjekt numera och kostar därefter...

Saken är nu den att jag och min sambo (Kornella på forumet) driver ett spelantikvariat på Internet, och vi råkar ha en del överblivna äventyrs-häften (liksom lösa regelböcker och annat) till nya Mutant. Dessa skulle vi kunna skicka till dig helt utan kostnad. (Hör av dig via legend@hobbyspel.com med din postadress vid intresse.) Vi har även en del lösa Sinkadus-artiklar (se ovan) - fråga gärna efter någonting specifikt så bifogar vi det också (utan kostnad).

Betrakta gärna vår generositet som marknadsföring och produkterna som "varuprover". (Vi hoppas givetvis att du väljer att återkomma som kund hos oss, men vi räknar inte med det på något vis.)

Slutligen så rekommenderas främst Techno 2090-boxen för alla som spelar nya Mutant. Även regelmodulerna SVOT och Krim kan vara användbara, liksom Cyberzonen. Berlin City 2092-boxen verkar också väldigt gedigen och välgjord. De olika äventyren är väl av varierande kvalitet men torde vara användbara för alla som inte vill/kan skriva egna (vilket annars brukar vara normen för spelledare).

/Pauli Paananen, Legend Hobbyspel

Man Mountainman

Storsvagåret
Fel mutant [NT]

/Dnalor, din.. äh... ingen kommer ju ändå att läsa det här för att det är NT, så jag behöver inte skriva en massa om hornhinnor...

Man Mountainman

Storsvagåret
hoho!

Du kom före mig med att rätta ditt eget inlägg. Så kan det gå om man inte är vaken.

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Rising

Vila i frid
Skriv egna äventyr

Det är ju det roligaste med att vara spelledare! Eller ta och improvisera äventyr, det är ju på det sättet man lär sig bli en riktigt bra och lyhörd SL. Att bara spela äventyr som någon annan skrivit blir nog lite stelt och stelbent i längden, och spela en och samma äventyr flera gånger är hur öken som helst.

/Riz

Tippis

Warrior
...eller skarva!

Man kan ju alltid (nästan i alla fall) sno äventyr skrivna för andra spel. Vare sig det är mutant efter katastrofen, cybermutant eller rymdmutanter som gäller, så finns det ju andra spel som utspelar sig i liknande miljöer, och som kan konverteras rakt av, eller åtminstone fungera som grundinspiration. Egentligen behöver det inte ens vara så raka snatterier - med lite funderande kan man antagligen göra ett finfint mutantäventyr av spindelkonungens pyramid! Ok, kanske inte finfint, men jaja... idén fungerar ju...

Det största problemet som kan förekomma där, är ju om teknologi eller magi spelar en huvudroll i äventyret, men ofta kan man komma runt den på lite luriga vis. Måste man utföra den magiska månskensritualen innan orcherna stampar en till träflis och järnspån i orginal, så måste man i den konverterade varianten lyckas programmera klart den sista subrutinen innan säkerhetsrobotarna gör lingonjärpar av en... och så vidare...

...det, och vissa stämningar, som ofta är helt spelspecifika, men man kan inte få allt (jag menar, om man fick allt, var skulle man ställa det?!)

Kitzune

Swashbuckler
Re: ...eller skarva!

eller rymdmutanter som gäller

Är det någon som har prövat rymd-mutant? Har hört talas
om ett paket som heter typ Mutant:Rymd eller något i den
stilen - Kan någon förklara fenomenet lite närmare?

/Alexander Gyhlesten

Tippis

Warrior
Re: ...eller skarva!

Mutant R*Y*M*D utspelade sig 100 år efter (Nya) Mutant, i en ännu mörkare värld där mänskligheten flyttat ut i solsystemet för att komma undan en synnerligen förstörd Jord. Väl därute hände exakt samma sak som på Jorden - megaföretagen började bråka om naturresurserna och så blev det krig igen, men nu på de nya (ibland terraformerade) planeterna. Som om inte det var nog dök det upp en packe interdimensionella rymdknytt i form av slumpartade Kult-monster och började härja runt... Efter mycket om och men blev det Mutant Chronicles av alltihop.

...men det skall dock sägas att med sin mutantiga enkelhet, och sina enorma axelskydd så gav det en ganska rolig värld att spela i, om man bara höll sig borta från de uppenbara megaföretagskrigen och den taffliga Ondskan. Man kan med enkelhet spela Alien- eller Event Horizon-inspirerade äventyr i RYMD (eller Royomod, som det kallades av någon som trodde att prickarna mellan bokstäverna var 'o'n), men grundbeskrivningen av solsystemet bör i mitt tycke spädas ut lite innan det används.

Firefly

Veteran
G:a Mutant

Ett av de spel jag har haft nästan mest roligt att spela är Gamla Mutant.
Man kan konvertera nästan vilket fantasy äventyr som helst och det blir hur kul som helst...
/images/icons/smile.gif

Baldyr

Hero
LOL (OT)

Det var en ganska korrekt och mycket träffsäker beskrivning, tycker jag.

"Royomod"? /images/icons/doh.gif

/Baldyr, /images/icons/oink.gif-odlare i själen