Nekromanti Mutanter, Drakar och Upphovsrätt

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Såg att någon sålde av en hel Mutant UA-samling på Tradera och kom att fundera över hur man kan lägga 10-15 tusen för böcker som går att hitta på nätet (Visserligen illegalt men ändå). Frågan är ju vem som egentligen håller koll på piratkopiering av böcker som inte är i tryck längre. Det känns inte som att polisen har tid och resurser för att hålla ordning på sånt här. Finns det någon speciell intresseorganisation?

Tänker att Cabinet Entertainment äger Mutant-licensen och att böckerna kom till på Järnringens tid. Järnringen lär knappast bry sig om detta när de inte längre har licensen. Cabinet har ju lagt ut licensen till Fria Ligan och tjänar troligtvis en (större) slant nu när Mutant År Noll/Year Zero blivit en internationell produkt. Är det upp till Fria Ligan att hålla ordning på sånt här då det ingår i licensen de förvaltar? Skulle ens Fria Ligan kunna ge ut de här böckerna igen?

Jämför man med Riotminds som äger Drakar och Demoner licensen så var det om jag inte minns fel ett jäkla liv när någon scannade in och spred alla gamla Drakar och Demoner böcker en gång i tiden (som slutade med att de själva publicerade de inscannade kopiorna på sin web). Där förstod jag det som att Riotminds själva hade intressen och drev frågan även om böckerna inte längre fanns i tryck. Var inne på Riotminds web häromdagen och konstaterade att dessa inscannade kopior inte längre låg kvar. En fråga kopplat till det är vad som händer om Riotminds nu bestämt sig för att inte längre ge bort de gamla modulerna gratis. Kan de återkalla det de tidigare gett bort gratis och hävda att det återigen blivit upphovsrättsskyddat?

Vill förövrigt framhålla att jag mest är intresserad av att veta hur det fungerar och förespråkar alltså inte piratkopiering (har till och med flera av Trudvang och Mutant UA böckerna i bokhyllan) :)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Alltså, upphovsrätten upphör inte bara för att de gett ut grattis pdf:er av saker. Sen var ett av de stora bråken att Riotminds kanske egentligen inte hade rätt att lägga ut dem som de gjorde; bara för att de äger varumärket betyder inte att de automatiskt har rättigheterna till material producerat av andra personer under det varumärket.

Och anledningen till att gamla rollspelsböcker just nu går för fantasisummor är för att det finns gott om nostalgiska gamla rollspelare med riktigt hyfsade löner nu som vill "samla". Och då duger inte piratkopierade grejor.

Sen har svenska rollspelare haft rätt stor respekt för svenska spelskapare, då torrents sällan dyker upp föränn ett spel gått i graven.

Mogger

Hipsteranka
Järnringen- och DoD-moduler är helt olika djur. När Äspel gav ut sina alster skrevs de av icke-kontraktsbundna frilansare medan licensägaren av Mutant hade lärt sig läxan.

Det innebär att jag inte äger upphovsrätten till Ulvriket medan Erik Granström äger upphovsrätten till Svavelvinter.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Måns;n289200 said:
Järnringen- och DoD-moduler är helt olika djur. När Äspel gav ut sina alster skrevs de av icke-kontraktsbundna frilansare medan licensägaren av Mutant hade lärt sig läxan.

Det innebär att jag inte äger upphovsrätten till Ulvriket medan Erik Granström äger upphovsrätten till Svavelvinter.
Men vem jagar då piratkopior på tex Ulvriket? Cabinet eller Ligan?

Bifur

Veteran
Henke;n289212 said:
Men vem jagar då piratkopior på tex Ulvriket? Cabinet eller Ligan?
Båda, eller ingen? Gissningvis är det mest av intresse för Cabinet som det ser ut nu. Om jag förstått det rätt innebär licensen att Ligan kan ge ut MUA-produkter i nytryck men det har de ju inget intresse av. Så det är då möjligen Cabinet som skulle se det som något som skadar varumärket (en annan fråga sedan om så är fallet...). Skulle Ligan börja göra ge ut MUA-grejer igen lär väl läget ändras? (Vilket ju kanske sker i och med Hindenburg-spelet, ytterligare en anledning till att hoppas på ett Ligan-Järnringen-samarbete kring det.)

Mogger

Hipsteranka
Jag gissar att de flesta upphovsprocesser sker i avskräckande syfte, inte nödvändligtvis för att piratkopian skadar varumärket.

Snackade med en snubbe som var någon slags chef för ett av de större sportmärkenas asienkontor och han menade att piratkopiorna i deras fall snarare fungerade som gratis reklam.

Problem uppstår snarare när en produkt har ett svagt varumärke, eller inget alls, och en kopia därmed hotar försäljningen. För kunden spelar producent ingen roll, bara pris. Men det är knappast applicerbart på rollspel.

erikt

Hero
Måns;n289236 said:
Jag gissar att de flesta upphovsprocesser sker i avskräckande syfte, inte nödvändligtvis för att piratkopian skadar varumärket.

Snackade med en snubbe som var någon slags chef för ett av de större sportmärkenas asienkontor och han menade att piratkopiorna i deras fall snarare fungerade som gratis reklam.

Problem uppstår snarare när en produkt har ett svagt varumärke, eller inget alls, och en kopia därmed hotar försäljningen. För kunden spelar producent ingen roll, bara pris. Men det är knappast applicerbart på rollspel.
När det gäller saker som böcker, spel, filmer och liknande så är det i princip aldrig så att piratkopior skadar varumärket på något sätt. Jakt på piratkopior görs för att förhindra skador på försäljningen. (När det gäller saker som kläder, väskor, o.dyl. så är läget något annorlunda.)