Nekromanti Mutantforumet verkar inte bli vad vi önskade...

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
...tråkigt nog. Inte för att jag själv kan ta på mig rollen som aktiv skribent där direkt. Intresset för att diskutera Mutantfrågor har varit dött. Antingen beror det på att Järnringen har ett bra (har jag hört) forum eller så finns inte intresset för att diskutera Mutant helt enkelt (verkar inte så troligt).

Vilket leder mig in på min poäng med det här inlägget; Hur dött får ett forum vara innan det tas bort? Ligger oanvända forum och saktar ner hela sidan? I så fall finns det ju knappast någon anledning att ha kvar t.ex. Mutantforumet.

/Vulf

Azagthoth

Myrmidon
Om det ligger där Mutantforumet ligger just nu så kan det vara hur dött som helst. Så länge det finns intresse från oss och/eller företaget/folket som skapade spelet i fråga så ligger forumet kvar. Det är en helt annan femma om forumet ligger bland de andra "vanliga", det vill säga inte har någon slags "officiell" stämpel på sig.

Om ett forum extra forum gör hela systemet långsammare? Nej, det lär det inte göra. Det som i så fall skulle kunna göra det hela slött är att många skrev i det, men då hamnar vi i en situation där vi skall ta bort ett aktivt forum, och det verkar synnerligen dumt...

Vitulv

Det som i så fall skulle kunna göra det hela slött är att många skrev i det, men då hamnar vi i en situation där vi skall ta bort ett aktivt forum, och det verkar synnerligen dumt...
Ja, och det var därför jag inte föreslog något sådant dumt? :gremsmirk:

/Vulf

Azagthoth

Myrmidon
Precis!

Men vi bör också tänka på att forumet är ganska nytt och att Järnringen (heter de så?) har ett eget forum som många redan använder. Tanken var väl från vår sida att ha ett Mutantforum dels för att det efterfrågades av många användare, dels för att vi fick Järnringens välsignelse att ha det bland de "officiella".

Kort sagt, de som besöker den här sidan och som samtidigt vill diskutera Mutant skall nu kunna göra det i ett eget forum. Speciellt nu då när det kommit ett nytt fint Mutantspel.

Vitulv

Jo, tanken är fin [ANT]

...så nu får vi bara hoppas att folk nappar på forumet och börjar skriva där.

/Vulf

Balderk

Swashbuckler
Re: Jo, tanken är fin [ANT]

Jag tror att det kommer att ta ett tag, men om ett halvår är det nog ganska så aktivt. Jag tror helt enkelt det är en vanesak vilket forum man använder. Vi får vänta och se

Hartland

Warrior
MC [OT]

Jag som nyligen skaffat Mutant Cronlices kan jag ställa frågor om det på Mutant forumet eller vart annars?

/Hartland - saknar ännu två moduler.. :gremfrown:

Eksem

Champion
Re: MC [OT]

"Ett forum tillägnat Mutant: Undergångens Arvtagare från Järnringen. Här kan man diskutera regler, kampanjvärld och zonernas fasor. Även diskussioner om tidigare utgåvor av Mutant ska tas här. "

walium

Ganska töntig, faktiskt
Med tanke på vilken kraftfull start Mutant-forumet fick så är i alla fall inte jag orolig. Det kommer säkerligen att repa sig. Att där var låg aktivitet under jul är väl ändå rätt så naturligt?

Troberg

Sinister eater
Att där var låg aktivitet under jul är väl ändå rätt så naturligt?
Tja, man hade väl kunnat förvänta sig några muterade julgrisar, med kamouflage som passar ruinerna i zonerna (färglada ränder i olika mönster). Naturligtvis består deras diet av röda äpplen som de bär omkring på.

Johan K

Gammal & dryg
Det ordnar sig nog..

Tror inte att det är nån större fara med mutantforumet. Det kommer ikapp & säkerligen blir det aktivt som de flesta andra forum här.
Det är ju några forum som inte är så jkätteaktiva, som t. ex westernforumet..

Balderk

Swashbuckler

Fast Mutant Chronicles är ju ingen tidigare utgåva av Mutant. De bara döpte spelet till det för att sko sig på Mutants framgångar, så vitt jag vet i alla fall. Jag betivlar att de överhuvudtaget har med varandra att göra.

Rollspelsforumet eller SF-forumet skulle nog vara bättre alternativ till en MC-tråd. Men iofs är det ju så lite aktivitet på det forumet så det lika väl sskule behöva alla trådar man kan förpassa dit.

/Balderk, inte helt säker dock

Eksem

Champion

Men MC påminner ju lite om Mutant R.Y.M.D, såvitt jag minns. En utveckling av det. I samma anda skulle man också kunna påstå att Mutant 2090 skodde sig på Mutant 1 och 2's framgångar (fast 2090 skulle jag iofs kanske förpassa till SF-Forumet).

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Som Target såg det

Alla spel med Mutant i titeln ingick i samma "familj", trots att det var olika stämning i spelen.

Mutant och Mutant 2 - Efter Katastrofen (Gamma World-ripoff)
Nya Mutant - Cyberpunk (Cyberpunk-ripoff)
Mutant RYMD - SF (Hmmmm... svårt att se direkt vilka influenser man stulit från... absolut WH40, men också Aliens och lite annat. Egentligen Mutant-famlijens mest originella medlem)
Mutant Chronicles (notera stavningen, det finns enstaka personer som verkar ha problem med den på andra håll på rollspel.nu) - Space Opera (WH40k-ripoff och WFRP-inspirerat. Ja, och Kult-inspirerat förstås).

Men som sagt, alla ansågs vara av samma familj, och jag tycker att de gott kan samsas på ett forum.

M.

Hartland

Warrior
Hönan eller ägget?[Änu mer OT]

Ska kolla vad som kom först MC eller M-RYMD.

*gräver lite i en låda*

*blädrar i rymd*

humm... copyright 92

*blädrar i MC som ligger på mitt bord*

Copy right 93!

Ägget komm före hönan...

Cronicles är ju annars i övrigt bara en vidare utväckling av RYMD där man skippat mutanterna och utvidgat betydelsen av megacooperationerna istället.

Men vad kom först av Doom Troopers och RYMD? dvs Kycklingen eller Hönan... :gremtongue:

/Hartland - stolt ägare av både MC och RYMD även om han aldrig spelat edera....

Feliath

Swashbuckler
Jag har alltid antagit... [OT]

...att den jord som korporationerna flyr från är den där Mutant senare utspelar sig (fast möjligen innan MCs nutid). I och för sig jiddrar Brödraskapet en massa om att Legionen demolerade jorden och så, men whut-evah, de är ju fascistoida katoliker. Dessutom märktes ju den Mörka Symmetrins influenser först i teknologin och det där, så att Legionen fördärvat jorden kan ju vara en metafor/bortförklaring av att människorna använde sin egen teknologi för att spränga sig själva (vilket Brödraskapet ju helst skyller på den Mörka Legionen).
Jag har funderat på en crossover.

(Dark Eden/Paradise Lost skiter jag i, det är ju långt senare produkter.)

/Feliath - Space Usagi!

Storuggla

Champion
Re: Som Target såg det

"Mutant Chronicles (notera stavningen, det finns enstaka personer som verkar ha problem med den på andra håll på rollspel.nu) - Space Opera (WH40k-ripoff och WFRP-inspirerat. Ja, och Kult-inspirerat förstås)."

Har alltid tyckt att karaktärsgenereringen är lite Traveller-inspirerad. Men det kansek bara är jag :gremblush:

Storuggla, ensam i skyttegraven

Gardener

Champion
Re: Hönan eller ägget?[Änu mer OT]

Mutant RYMD skulle från början bli Zero G, en expansion till Nya Mutant med regler för rymdresor, men gavs istället ut som ett ett eget spel med direkt kopiering av reglerna från Nya Mutant (inklusive stavfelen). Redan första (och enda) äventyret till Mutant Rymd visade Chronicles-tendenser och Target kom väl på bättre tankar och gjorde en ny version med mer stiliserad (befintlig...) världsbild och förbättrade (förändrade) regler. När doomtrooper kom ut (före eller efter MC) vet jag inte säkert men det var under samma veva, troligen efter. Det gavs definitivt ut efter Mutant RYMD.

Big Marco

Läskig
Re: Som Target såg det

Har alltid tyckt att karaktärsgenereringen är lite Traveller-inspirerad.

Snarare GDW generellt - så gott som alla GDW-spelen hade den typen av termin-påbyggnad i RP-genereringen, även om Traveller var mest flexibel (de flesta andra spel hade två terms).

(Jag gillar terms-uppbyggnaden själv - så mycket att det kom med i Neotech 2. ,-)