Mogger
Hipsteranka
Inspirerad av tråden om ett rollspels innehåll och alla Mutant-trådar nåddes jag av insikten att min Mutant-klon Zonen behöver ett introäventyr, lika fett som De 7 Mutanterna!
Premiss:
Zonen utspelar sig inte riktigt i M:UA:s värld, men nästan. Väldigt nästan. Settingen kallar jag rätt och slätt för Zonen. Det är lite som Pyri, 10 år efter kampanjen Undergångens arvtagare. Äventyret bör inte vara allt för klassiskt, utan gärna en öppen struktur. Och det måste vara en ohemul mängd mutant-markörer!
---------------------
Zonen består av ett lopptäcke av gängrevir, rövarstater, fortifierade gumsegårdar och bräckliga pakter mellan små utmarkssamhällen. Men kejsarmakten är inte helt frånvarande. Då och då anländer välbeväpnade skatteexpeditioner från Hindenburg som under vapenhot avkräver kosing och krubb av invånarna. De hålor som styvnackat vägrar att betala jämnas med marken. De som däremot betalar får njuta av kejsarmaktens beskydd (hur långt nu det räcker) och gåvor i form av skatteskrivare, garnision, postiljonsverksamhet och en och annan upplaga av Polisgazetten slängd i fejset på den kuvade överkuckun.
Överallt i det sönderfallande samfundet är det samma sak. Makten är bräcklig och kan lätt rubbas. En storfräsare med en laddad laserkarbin och några grova kompanjoner kan ändra det geopolitiska läget lika snabbt som ett storskövlarsvin kan lägga en skrotby i ruiner och skoningslöst gluffsa i sig den tidigare obestridlige borgmästaren.
Och bakom smoggen tar solen snart sitt sista väsande andetag.
------------------
Klickar man på länken ovan kan man läsa hela Introduktions-kapitlet, det finns en del annat som skiljer, men i princip är det ett MUA med mer fokus på postapokalyps. Jag kallar det ibland för Zonernas Zoologi RPG. Det är ganska bra beskrivning.
Så, om man ska ha ett litet introäventyr, vad ska det handla om? Var ska det utspela sig? Vad har vi för coola antagonister och monster? Annat?
Premiss:
Zonen utspelar sig inte riktigt i M:UA:s värld, men nästan. Väldigt nästan. Settingen kallar jag rätt och slätt för Zonen. Det är lite som Pyri, 10 år efter kampanjen Undergångens arvtagare. Äventyret bör inte vara allt för klassiskt, utan gärna en öppen struktur. Och det måste vara en ohemul mängd mutant-markörer!
---------------------
Zonen består av ett lopptäcke av gängrevir, rövarstater, fortifierade gumsegårdar och bräckliga pakter mellan små utmarkssamhällen. Men kejsarmakten är inte helt frånvarande. Då och då anländer välbeväpnade skatteexpeditioner från Hindenburg som under vapenhot avkräver kosing och krubb av invånarna. De hålor som styvnackat vägrar att betala jämnas med marken. De som däremot betalar får njuta av kejsarmaktens beskydd (hur långt nu det räcker) och gåvor i form av skatteskrivare, garnision, postiljonsverksamhet och en och annan upplaga av Polisgazetten slängd i fejset på den kuvade överkuckun.
Överallt i det sönderfallande samfundet är det samma sak. Makten är bräcklig och kan lätt rubbas. En storfräsare med en laddad laserkarbin och några grova kompanjoner kan ändra det geopolitiska läget lika snabbt som ett storskövlarsvin kan lägga en skrotby i ruiner och skoningslöst gluffsa i sig den tidigare obestridlige borgmästaren.
Och bakom smoggen tar solen snart sitt sista väsande andetag.
------------------
Klickar man på länken ovan kan man läsa hela Introduktions-kapitlet, det finns en del annat som skiljer, men i princip är det ett MUA med mer fokus på postapokalyps. Jag kallar det ibland för Zonernas Zoologi RPG. Det är ganska bra beskrivning.
Så, om man ska ha ett litet introäventyr, vad ska det handla om? Var ska det utspela sig? Vad har vi för coola antagonister och monster? Annat?