Nekromanti Mutants of the Carribean

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Yo-ho-ho mateys!

Nu har jag äntligen sett Pirates of the Carribean och den infriade alla mina förhoppningar. Det var en alldeles underbar film! Den innehöll verkligen alt jag hade önskat; onda pirater, Johnny Depp i högform, coola svärdsfighter, ett lysande soundtrack, galanta damer, vackra fartyg, stroppiga officerare, mäktiga sjöslag, dånande kanoner, onda förbannelser, osannolika skatter, öde öar, explosioner, sjörövarsånger och en hel del rom!

I mitt tycke så är Pirates ett stycke matinéfilm när det är som allra, allra bäst.

men varför i hela fridens namn skriver han detta i Sci-fi-forumet? undrar ni säkert.

Jo!

Efter att ha sett en sådan inspirerande film så vill jag ju självklart rollspela pirat! Jag ser mig omkring efter ett system som skulle kunna tänkas passa.

*ser sig omkring*

Jag behövde visst inte leta så länge, det står ju där i min bokhylla; Mutant: Undergångens Arvtagare!

Ju mer jag tänker på det - finns det något rollspel som lämpar sig bättre? Tänk er bort från Pyri ett litet tag. Följ med söderut. Katastrofen har drabbat hela världen. Klockan vrids tillbaka. Och vad händer när klockan vrids tillbaka några hundra år? Jo, Britterna kommer! Och Spanjorerna, och Portugiserna!

Med vindfyllda seglar de mäktiga regalskeppen ut från brittanias öar. Ut över världshaven styr kolonisatörerna sina roder. Handelsflottorna växer i världens gryningsljus ty en ny tid är på väg, och där katatstrofen sådde ett frö, där skall nu bålda män som Ivan Korrtez och Jackie Columbo sätta sin fot där ingen man av den civiliserade världen tidigare varit.

*infoga valda, pampiga delar av soundtracket från Pirates*

Men när handeln växer och guldkrediter byter ägare. Där spannmål och slavar fraktas till sjöss, där högteknologi från den gamla tiden hjälper sjöfararna att navigera rätt, där finns även de som är beredda att sko sig på andras lycka. Mörka skonerter klyver vågorna och svartkrutskanonerna laddas med kartescher. Jakten är i full gång. Grymma män som Robbie Rackham, och lejonmutanten Leon Redmane driver sina besättningar med järnhand. Åter igen vajar dödskalleflaggorna över kvinnor som enögda Ursula Rånock och Christina Gallows.

Med artefakter från den gamla tiden och hederliga svartkrutsmusköter tar de vad de vill ha och slinker gång på gång undan flottans fartyg.

Till bataljen era landkrabbor! Här skall sablar korsas och värjor sprätta hål i buken på svartmuskiga piratmutanter. Till örlog flottister! Ge kanaljerna en bredsida herr Walrus! Sikta på krutdurken!

Min gud, store skapare! Det där fartyget hissar sjörövarflagg! Full rigg skeppare! Nu är goda råd dyra!

Nå? Vad sägs?

Harrr, harrr, harrr...

/Vulf

Storuggla

Champion
To put it plainly: ARRR!

Vacker idé! Låter mumsigt, fast... en muterad papegoja, hur... vad... äh.

Storuggla, diggar tanken

Dimfrost

Special Circumstances
Ja! Fantastisk idé! Som alla andra greps jag av lusten att bli pirat efter att ha sett PotC, och jag gillar ju pirater i skumma miljöer redan sedan tidigare, savvy? Count me in, mate, om det blir ett projekt av det hela och du vill ha hjälp med något.

/Dimfrost, som vill spela kapten Cat Sparrow, lejon med rastaman och flätor i skägget. Bring me that horizon!

Ackerfors

Alas, your rapids!
Mutes of the Caribbean

Wind in the sails! Wind in the sails!

Håller, som ni aaaaaaantagligen redan visste, med om att det är en otroligt, underbar film, så det ordar jag inte mer om nu. :gremsmile:

Jag behövde visst inte leta så länge, det står ju där i min bokhylla; Mutant: Undergångens Arvtagare!

Det var ju inte det första jag tänkte på kan jag ju meddela men jag tvivlar inte en sekund på att det skulle passa perfekt. Dels för att jag tror att det krävs ett "inte alltför allvarligt" spel för att man ska kunna slänga in pirater och annat mys på ett bra sätt.

*infoga valda, pampiga delar av soundtracket från Pirates*

Jag tar väl och lyssnar på Bootstrap's Bootstrap.

Nå? Vad sägs?

Underbar idé! Riktigt mysig! Att ha med mutanterna gör ju inte det hela sämre med tanke på hur "lekfull" piratvärlden är. Jag tror det blir bra och om du behöver ett handtag hjälper jag gärna till.

---

Av en händelse råkade Nirvana - Polly komma upp i playlisten. :gremsmile:

Vitulv

Bring her home, lassie

Kul att du gillade idén!

Projekt och projekt. Egentligen inte faktiskt. Jag hade bara tänkt att spela så helt enkelt. Improvisera lite. Men kanske... Hmmm. Om jag kommer igång med en piratkampanj i M:UA så lovar jag att hålla dig och Yassilus och alla andra forumiter uppdaterade på hur det går.

/Vulf - notera min nya avatar

Vitulv

You will forever remember this day as the day...

Mitt svar till Dimfrost gäller såklart även dig.

Jag tar väl och lyssnar på Bootstrap's Bootstrap.
Grymt, då lyssnar jag på Barbossa is hungry!

/Vulf

Archer

Swashbuckler
Applåder...

... för en sådan lysande kampanjide. När vi tar upp M-UA spelandet igen ska jag köra en sådan kampanj. Tack för den vitulv :gremsmile:

Vitulv

Åh, mer, mer! [ANT]

Inga problem, den bjussar jag på. Kul att du gillade den! Låt mig höra hur det går så kanske vi kan utbyta erfarenhetspoä.. jag menar erfarenheter.

/Vulf

Ackerfors

Alas, your rapids!
One can only hope!

Om jag kommer igång med en piratkampanj i M:UA så lovar jag att hålla dig och Yassilus och alla andra forumiter uppdaterade på hur det går.

"Thank you, Jack."
"You're welcome."
"Not you. We named the monkey Jack."

Alltså, vad jag försöker säga är "Härligt, jag håller tummarna!"

Saxifrage

Hero
Blast from the past?

Lysande ide! Tanken på piratäventyr i Mutants värld har slagit mig också, om än i lite mindre skala. En ide jag hade var att utnyttja Muskö-basen i en Mutantkampanj; basen skulle förmodligen göra sig rätt väl som piratbas, gömd högtekno, mytologisk spökgrotta eller annat inspirerande. Med tanke på hur maxat stället är idag, så kan man ju bara gissa hur ballt det skulle bli efter några hundra års förfall och "mutantifiering"!

Det sagt, så vill jag minnas att det fanns ett äventyr planerat till ur-Mutant, där det skulle förekomma en del verksamhet till sjöss. Vete sjutton om inte det äventyret hette just "undergångens arvtagare", faktiskt. Det enda jag minns är ett par teasers i Sinkadus, där det bland annat nämndes att sjöstridsregler och annat skulle komma att inkluderas.

Och när man nämner något dylikt brukar alltid nån gammal stofil resa sig ur rullstolen och berätta mer, så jag väntar... :gremwink:

/Sax, som en gång räddat M/S Nordholmia undan en attack från jättegäddor

chrull

Stockholm Kartell
Äh. Landkrabbor är ni allihopa.

Visste ni inte att Vår alldeles egna Eric av Pommern, efter att ha förlorat den svenska tronen, drog sig tillbaka till sin borg/slott/whatever strax utanför Visby. Där höll han i flera år på med vad han själv beskrev som "ta tillbaka tronen sjövägen". Alla andra sa "sjöröveri".

Vad är det jag försöker säga? Jo, Mutant är så bra som det är. Och som det är så funkar det ASBRA med Gotländska pirater, Pyriska Pirater och ulvrikiska pirater. Sen får man inte glömma mutantkosacker och alla andra folk som kan ha hemliga hamnar i vår östersjö. Varför flytta ut från skandinavien? När det är en så stor del av spelet?

Kaparbrev från Kejsaren! en sån mökans lyx broder, kan en efterlyst sjömarodör som jag kanske få både amnesti och brev?

chrull

Vitulv

Bråkstake [ANT]

Vad är det jag försöker säga? Jo, Mutant är så bra som det är. Och som det är så funkar det ASBRA med Gotländska pirater, Pyriska Pirater och ulvrikiska pirater. Sen får man inte glömma mutantkosacker och alla andra folk som kan ha hemliga hamnar i vår östersjö. Varför flytta ut från skandinavien? När det är en så stor del av spelet?
Tja, visst fungerar det alldeles utmärkt att pirata i Pyri. Men jag ville efterlikna känslan i Prates of the Carribean, och då känns det helt rätt med britter och söderhavsöar.

/Vulf

Minimoni

Homelander
Re: Bråkstake [ANT]

Tja, visst fungerar det alldeles utmärkt att pirata i Pyri. Men jag ville efterlikna känslan i Prates of the Carribean, och då känns det helt rätt med britter och söderhavsöar.
Då ska du spela 7th sea eller Swashbuckling Adventures!!!

Tzimisce

Vitulv

Nej!

Alltså, det har jag ingen lust med. Hela syftet med tråden var ju att påpeka för folk att det kan bli intressant att spela Mutant utanför Pyrissamfundet, och med Pirates-tema.

/Vulf

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Nej!

Helt rätt. Man ska se till att byta miljöer och använda gamla välkända spel på nya sätt, då blommar kreativiteten.

/Dimfrost

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Mutants of Lots of Places

Då och då brukar jag bli sugen på att spela Mutant i en annorlunda miljö. Det blir naturligtvis aldrig av eftersom jag inte ens hinner spela Mutant i Pyrisamfundet så ofta som jag skulle vilja, men det är något jag skulle vilja testa på ett konventsäventyr någon gång i alla fall. Framför allt tycker jag att de muterade djuren ska visa på vilken plats i världen man befinner sig. I den nordiska ur-mutant ska det bara älgar, lodjur, vargar, grisar och hundar, men det vore kul att till exempel spela något i stil med:

* Mutant i vilda västern. Muterade kopojkar driver sin boskap över prärien. Den kola prärievargsrevolvermannen smuttar på sin whiskey medan en fet mexikan lirar banjo utanför på gatan. Diligensen blir överfallen av en stam vilda kalkoner, kompletta med tjusiga fjäderdräkter.

* Mutant i Australien. Muterade känguruer, näbbdjur och krokodiler måste vara häftigt.

* Och naturligtvis pirater, ledda av en muterad papegoja med träben och lapp för ögat. Frågan är bara vad han har på axeln?

* Men framför allt vill jag göra ett mutantäventur i Japan, med samurajer och klanväsende, där rollpersonerna hela tiden måste se sig över axeln efter de fruktade tonåriga muterade ninjasköldpaddorna!

/tobias

Eksem

Champion
Re: Mutants of Lots of Places

"Men framför allt vill jag göra ett mutantäventur i Japan, med samurajer och klanväsende, där rollpersonerna hela tiden måste se sig över axeln efter de fruktade tånåriga muterade ninjasköldpaddorna!"

Jag och Kalcidis hade ett tag planer på att skriva just en Japan-modul till Mutant:UA för vårt egna nöjes skull, men projektet förvandlades till ett eget spel med Fuzion-reglerna och sedan förvandlades det till att bli inget alls (att ingen av oss faktiskt skrev något ö.h.t hjälpte ju till där :gremwink: ).

Troberg

Sinister eater
Mutants of Even More Lots of Places

* Mutant på grönland/nordkanada. Valrossar, sälar, eskimåer, isbjörnar, grizzlys, schamanistiska järvar, med muterade jättespäckhuggare och sånt.

* Mutant i afrika. Rövarband av babianer, samhällen av chimpanser, imponerande gorillor, sävliga giraffer, nomadiska elefanter, lömska pantrar, hyena-banditer, lejon-legoförband.

* Mutant i tazmanien. Muterade pungdjävlar i turbofart, uppfinnande platypusar, korkade krokodiljägare (altså krokodiler som jagar, inte sådana som jagar krokodiler, rika vildsvin, jättekiwis osv. Fast då kanske man blir stämd.

* Undervattensmutant. Delfiner, småvalar och liknande som utvecklat händer. Fiender är hajar, bläckfiskar, militära undervattensrobotar et cetera.

* Tusen och en natt, Mutant style. Sävliga kameler, ståtliga hästar, lömska ormar, lönnmördare med skorpionsvans, kattprinsessor, lejonhjältar, band av ödlebanditer, schakaler som smider lömska planer, plundrande rövarhyenor, jordbrukande åsnor.

* Mutant goes Vietnam. Det är ett krig i djungeln, en nyligen öppnad underjordisk enklav av människor frysta innan katastrofen försöker ta över området runt dem. De som redan bor där gillar inte det. Det finns specialförband av apor, prickskjutande pantrar, kulsprutebärande bufflar, jätteörnar som spanar och som bär trupper, tunnelgrävande mullvadar, smygande piggsvin med knivar, jättesköldpaddor och krokodiler patrullerar floderna, i en djungel där till och med växtligheten är levande, köttätande och fientlig, allt serverat i ett dimmigt drogdis. I love the smell of burnt fur in the morning. Smells like... victory.