Mutant var inte SÅ glatt...
Vet inte hur ni spelade Mutant, men varken introduktionsäventyret eller Grå Döden var särskilt glada, bekymmerslösa äventyr. Nekropolis hade en del roligt trams, javisst (robotar som gör alkoholtest på en, osv) -men också mycket mörker, misär och en känsla av överhängande domedag. De grå männen själva var skitaläbbiga, och många andra features i äventyret (tiggarkungen, KKK-gänget (de hatade mutanter(!)) och den galna muterade fladdermusen i den förfallna kyrkan(?) osv) var ganska mörka och grymma. Bris Brygga var i sin tur på många sätt ett hårt skräckladdat actionäventyr.
Jag tror många har konstiga villfarelser om Mutant för att A) de var unga och oseriösa när de spelade spelet B) de kommer bara ihåg de roliga illustrationerna på muterade uttrar, björnar och ekorrar beväpnade med järnsexor osv C) det dog ut för så länge sedan och ingen pratar ju om Grå Döden på samma sätt som DoD-spelare gör om Svavelvinter och liknande.
Personligen tycker jag att Mutant är bäst när det är roligt men utan att någon skrattar. I Nekropolis finns det en muterad räv som jämt sitter på en och samma plats på favoritkrogen och kan förse äventyrarna med information, men om de går för att uppsöka räven igen så är han borta, och en städerska försöker få bort en mystisk, mörkröd fläck på golvet som hon förklarar är "bara lite ketchup".
Det är rätt kul egentligen, men känns ändå häftigt och lite läskigt när man spelar Mutant som man skall (i min mening).
/Rising