Nekromanti Mutantstaden

Sodivra

Champion
Just det, om ni har kollat Mutantstaden så kanske ni är intresserade av att spela det också..

Finns det intresse för en stor rollspel/diplomatispel-kampanj över play-by-email? Jag hade isåfall tänkt mig "vanligt rollspelande" för alla spelarna, som spelar mutanter i staden, samtidigt som dom, förstås, stöter ihop med varandra, och deras ledare smider ränker.. Rollspel på ett plan, och diplomati på ett annat, så att säga.

Intresse? Visst går det att spela andra varianter också. Om du nu tycker det här låter intressant, se till att INTE läsa hela Mutantstaden, utan bara "Inledning" och "Staden" som finns länkade i artikeln..

Anders

Hero
Har bara kikat på det som man "får" kika på och tycker Mutantstaden verkar spännande och välgjort. Spelande över nätet är dock inte riktigt min grej. Du kommer inte köra någon hederlig "sitta i soffan och lira"-variant av Mutantstaden? Jag är troligtvis intresserad i så fall.

Arcana

Johan K

Gammal & dryg
Låter intresant !!

Jag är gjärna med !
När isåfall har du tänkt att dra igång med detta ?

Bävern

Veteran
Absolut!!!

Finns inte så många svenska PBM's så det ska bli kul!
Jag är med!!! :gremlaugh:

Sodivra

Champion
Jaaa, serru..

Jag har faktiskt redan gjort det, där varje spelare spelade en ledare.. Nu så hade jag ju tänkt väva ihop den diplomatiaspekten med en massa rollspelsgrupper - En grupp för varje maktfraktion. Så visst - Det går att låta en eller flera grupper spela i verkligheten, bara man rapporterar resultatet till the coordinater.. Mej! :gremwink:

Iofs så kanske det inte är så lämpligt, eftersom allt behöver hända samtidigt. Ett rollspelsmöte i veckan på en timma vardera? Njaaa.. Det går säkert att lösa det på något sätt: Tillexempel så kan man ju köra dubbla irl-pass.. Alla internetgrupper lämnar in vad dom har hittat på för en "runda", rollspelsgruppen handlar för denna runda och nästa, internetgruppen handlar för nästa runda, och sedan nästa runda igen.. Då får man lite längre pass.

Internetgrupperna får då avsluta sina drag varje gång dom hamnar i en situation som beror på hur dom andra reagerar - Om en rollperson ger sig in i ett territorium där han eller hon kan stöta på andra rollpersoner så får man ju ta en paus där tills man vet säkert..

Det är ju det som är fördelen med PBeM, det passar att spela små, små sekvenser. Och långa, snabbt.

Själv hade jag bara tänkt koordinera detta, men jag kan ju spelleda en grupp också.. Men samtidigt så måste jag försöka få igång Nobilis-IRL/Nobilis-Online-kampanjen och Lilla Staden vid Berget.. Samtidigt som jag har en massa annat att göra.. :gremwink: Ni som ville spela Nobilis online, hur bråttom har ni?

Sodivra

Champion
Fast..

Ifall två rollpersoner ska integrera med varandra så är det nog rätt smart att diskutera detta som sin rollperson över en "chat", för att sedan mejla resultatet till SL. Eller så.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Intresseklubben antecknar

Jag är intresserad och jag har inte ens läst artikeln. Allting som är förknippat med Arvidos är helt klart värt att testa. :gremsmile:

King Kromm

Hero
Re: Fast..

hur mycke "aktivitet" eller va man nu ska kalla det krävs? hur ofta/mycke?? E lite intresseraad, men tja, kan kanske inte vara med å leka varje dag precis...

Sodivra

Champion
Nejdå.

Vi kommer på ett schema tillsammans, med tidpunkter då man skriver ett litet mail bara. Om man inte skickar något så.. Gör man väl inget speciellt. Dessutom så kan man välja vad man vill spela utefter hur mycket man vill spela - Olika personer och grupper är olika aktiva.

Sodivra

Champion
Status:

Då har alltså 7 (Mouja också) visat ett visst intresse, och jag tror det finns 3 till som kan vara intresserade.. (Morgoth, Eskil, Kitzune?)

Det behöver nog vara 3 "viktiga personer" i varje grupp för att det ska vara någon mening, men en av dessa kan ju spelas av spelledaren. Vi kan också skära ner på antalet grupper till fem, så styrs den sjätte som SLP.. Isåfall så behöver vi 12 pers. Sedan så kan man ju lägga på en "neutral" grupp också, vilket jag nog tror skulle göra stor skillnad.. Eftersom den neutrala gruppen kommer vara mer ensam, och kanske ha en mer "traditionell äventyrarroll" så skulle ju någon kunna spelleda sin spelgrupp som detta. Om man bara ser till att koordinera det hela bra så kan det säkert funka, iofs så måste denna grupps SL ta sig lite friheter med andra rollpersoner - Om äventyrargruppen stöter på en "internetrollperson" så får äventyrar-SL avgöra ungefär hur denne beter sig.. (Efter medskickade anvisningar, kanske?)

Så, några fler spelare skulle nog kunna vara nyttigt.

De grupper som man kan spela i skiljer sig lite också, efter hur man vill spela:
Kråköga arbetar med listighet och inflytande och makt.
The Duke genom militär strategi.
Kloakfolket genom infiltration och allmän hårdhet.
Hökarna genom djärva äventyr.
Vetenskapsmännen är rätt passiva och inneslutna.
Kollektivet kommer nog handla mycket om relationer.

Detta är det utmärkande för GRUPPEN, men rollpersoner (finns färdiga, men det går att göra egna) kommer att kunna vara hur som helst.. Det finns en drömmare som längtar ut i kloakfolket, till exempel..

Nå? Vad säger ni?

Johan K

Gammal & dryg
Ser ju bra ut !

det där ser ju spännande ut faktsitk !!
Ska bli kul !

Mouja

Hero
Re: Status:

Mm... Kråköga låter smaskigt.. listighet, inflytande och makt...

Men The Duke, låter ganska roligt det med... militär strategi.. finns det något roligare ??!

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Status:

Hur många invånare har staden totalt? Vad livnär sig de olika fraktionerna på? Hur många mutanter finns det som inte tillhör någon fraktion? Ska vi använda oss av Mutant: UA reglerna när vi spelar eller?