zonk
muterad
- Joined
- 10 Jan 2016
- Messages
- 3,300
Jag tänkte länge köra med Pendragon-slag i min hack av DoD4.0, men alltså... jag kan inte släppa mina nostalgiska perfekta slag på 1 och fummel på 20. Eller ja, mer exakt ska man ju slå 1 och sedan under sitt FV för att få en perfekt träff, eller slå 20 och sedan över sitt FV för ett fummel. De känns så sjukt ärke-DoD att jag inte kan tänka mig att lira utan dem, så vanliga Pendragon-slag går ju helt bort.
Så jag har funderat på nåt annat snabbt och räknefritt sätt att avgöra vem som vinner när en person hugger och en annan parerar (eller motsv). Jag tänkte helt enkelt vända på steken och säga att den som slår lägst vinner. Givetvis måste man alltid slå under sitt FV, så den med högre FV har ändå en fördel, om inte lika stor. Slår båda samma vinner den med högst FV, har båda samma FV så blir det aggressorn som vinner (mer blod och död!).
Har dock inte testat detta i praktiken, tänkte sätta mig ner och simulera några olika strider. Har nån några spontana tankar på hur detta skulle kunna funka? Vad gör det för sannolikheterna? Min spontana analys är att om FVna är likartade, blir det rätt snarlikt differensvärde (FV minus slag), men att den med lägre FV gynnas något. Samtidigt har ju alltid den med lägre FV högre chans att misslyckas, vilket torde ge sina effekter med. Lite av det jag är ute efter är att man inte ska vara chanslös även om man har lågt FV eller låg CL, och att man ska slå lågt, vilket känns väldigt DoD.
(mer om mitt OSR-osande hack av DoD4.0 här https://www.rollspel.nu/threads/73579 - inte uppdaterat dock, är nog några detaljer som ändrats..)
Så jag har funderat på nåt annat snabbt och räknefritt sätt att avgöra vem som vinner när en person hugger och en annan parerar (eller motsv). Jag tänkte helt enkelt vända på steken och säga att den som slår lägst vinner. Givetvis måste man alltid slå under sitt FV, så den med högre FV har ändå en fördel, om inte lika stor. Slår båda samma vinner den med högst FV, har båda samma FV så blir det aggressorn som vinner (mer blod och död!).
Har dock inte testat detta i praktiken, tänkte sätta mig ner och simulera några olika strider. Har nån några spontana tankar på hur detta skulle kunna funka? Vad gör det för sannolikheterna? Min spontana analys är att om FVna är likartade, blir det rätt snarlikt differensvärde (FV minus slag), men att den med lägre FV gynnas något. Samtidigt har ju alltid den med lägre FV högre chans att misslyckas, vilket torde ge sina effekter med. Lite av det jag är ute efter är att man inte ska vara chanslös även om man har lågt FV eller låg CL, och att man ska slå lågt, vilket känns väldigt DoD.
(mer om mitt OSR-osande hack av DoD4.0 här https://www.rollspel.nu/threads/73579 - inte uppdaterat dock, är nog några detaljer som ändrats..)