Nekromanti Mutor?

Virocon

Swordsman
Angående mutorna så lär de väl vara effektivast i Jargien, hur effektiva är de annars? I t. ex. Asharien? Och hur långt kan man komma med mutorna? Det stod något om hur mycket mutor kostar beroende på "offret", men en lagman lär visst kunna övertalas. Alltså: Hur högt upp går mutgränsen? Kan man muta en domare?

Dizzy

Veteran
Håller inte med, vissa KAN inte mutas, inte ens med ett perfekt slag. Det är samma sak som att säga att alla är prostituerade, det är bara en kostnadsfråga!

Dizzy, på stridishumör idag/images/icons/smile.gif

smaffy

Hero
Öhh.. ALLA går att muta.
En stor fet dvärgkung med heder över arton (!) kan man muta genom att erbjuda honom och hans dvärgafäste ett par kilo (rent, inte sånntdär utblandat guld som finns i mynden) guld exempelvis (jag tror däremot att dvägafästet kanske hellre dör än att göra något ohederssammt, som någon annan kommer få reda på, annars är det nog faktiskt ganska lätt). En dommare kan man muta enklare än så, en penningpung med guldkronor räcker antagligen väldigt väl för att slippa bilan... Att muta en alkis är extremt enkelt att göra, vifta med en krona av valfri sort (sånnadäringa alvstavar av järn funkar nog oxå rätt bra) så kan alkisen nästan kapa av ett finger för dej... ALLA går att muta. Dvärgar oxå.

Förresten så är dvärgar den mest idiotiska arten i hela eon. Varför ska de vara bäst? Varför ska alltid människors attribut vara medelpoängen som alla andra raser bara råkar ha högre medelvärde i? Dvärgar får 65 enheter när de gör sin skolgång (eller nått sånnt), och circagubbarna får ingenting (tror jag?). Är det för att dvärgar är bättre än circasnubbarna? koboldism i sin renaste form...

*undrar lite lätt om det gick fram att jag hatar dvärgar* /images/icons/tongue.gif

Smaffy är jag. blä.

smaffy

Hero
klart att man kan!
vaktchefen är enklare att muta än dommaren om det inte är hudraprocentigt att vakten kommer att få dödsstraff. I värsta fall kan ju vakten rymma iväg med sin nya fina pengasäck fylld med guldkronor och sin familj... (Så slipper han bilan)

Smaffy är jag. blä.

Dizzy

Veteran
Ibland anser jag att varken tärningsslag eller hårdvaluta ska kunna övertala föremålet för mutan. I vissa situationer ÄR det bara så.

daZZeTh

Veteran
Re: Dvärgar?

Tycker det är lite taskigt att tracka ner på dävrgarna. Somliga av oss gillar dem vet du... *snyfft* Men kan hålla med om att vissa värden de har kan medföra att rollpersonen kan bli lite väl feta ibland. Men, det är väll bara att sänka värderna i sånna fall? Och varför ska de vara bäst? De är ju bäst... fråga vilken grinig och vresig dvärg som helst. Hehe.

Kommer för övrigt i håg en gång... när en rollspelare, tror han var pyaralv eller nåt, och han traskade in hos någon smed. Vilken visade sig vara en dvärg... och han, utan att tänka sig för gick fram till dvärgen och klappade honom på huvudet med orden. "Hallå där lille man!" Munter som aldrig för...

/daZZeTh - som fortfarande gillar tirakerna bäst ändå.

daZZeTh

Veteran
Oj då...

Kom visst på andra tankar där för en stund. Tänkte ju igentligen bara säga... Gör en "grundutbilning" för cerzasnubbarna då? Det tycker jag att du ska göra i alla fall... De är ju ändå de smartaste i Mundana, enligt dem, så de borde ju åtmindstånde lärt sig lite om sin egna smarta historia och sånt.

Virocon

Swordsman
Hm...Rasistkampanj a lá Smaffy. Nåja, jag tror säkert att du har rätt. Även om exemplet med dvärgakungen är något osäkert. Angående människan vet jag inte om dvärgar är bättre så alltså... Men visst, är det attributen du visar till så har du rätt. Det ÄR fel att dvärgarna ska vara så überbra som de är. Hur svåra slag mot lojalitet sker inför mutor? Hur mycket guld krävs för att chansen ska försvåras/förenklas en nivå?

Virocon

Swordsman
Re: Oj då...

Så hur mycket kan de få? I enheter? Och det där med skolans enheter har jag inte sett någonstans i grundboken heller, jag trodde att sånt inkluderats i grundchansen...

daZZeTh

Veteran
Re: Oj då...

Öhhhh... jag vet inte. Är det inte i sånna hära tillfällen Krille kommer med något smart och långt inlägg. ;)

Även om det inte vore så svårt att fixa i ordning något själv antar jag. Om man bara hade dvärgboken här (som en liten mall)... och regelboken. Och papper och penna så klart.

/daZZeTh - Som just fick något annat att göra i stället för engelska läxan.

G

Guest

Guest
Hur högt upp går mutgränsen? Kan man muta en domare?

Har för mig att detta står i Asharien & Soldarn eller kanske rentav i grundboken. Där finns iaf en tabell med olika mutor som olika yrkesmän tar för enklare grejer antagligen. Man får ju naturligtvis reglera mutnivån efter vad den man mutar ska göra i gengäld. Men har du A&S så titta i den.

/Tiamel

G

Guest

Guest
Och om vaktkaptenen är en hederlig prick men domaren är en "skurk"? jag skulle vilja säga att det beror på attributet heder(och/eller lojalitet) och inte yrke.

Mvh Ezzy

G

Guest

Guest
Hur svåra slag mot lojalitet sker inför mutor? Hur mycket guld krävs för att chansen ska försvåras/förenklas en nivå?

De här frågorna går ju inte att besvara. Det varierar ju från tillfälle till tillfälle och person till person. En person som är väldigt lojal behöver naturligtvis mer mutor än en som är illojal för att utföra samma tjänst. Sedan så beror det ju på vad man ska göra. Ska man muta slottsvakten så man får gå in och plocka en blomma på kejsarens mark så är det betydligt billigare än att muta honom till att mörda kejsaren. Allt beror alltså på vad man vill ha utfört och vem som utför det. Det går inte att sätta några direkta gränser.

/Tiamel