Nekromanti Mw Quarterstaff

Jaak

Warrior
En helt sjuk grej jag kom å tänka på... hur fan kan det finnas Master Work Quarterstaffs? Som dessutom kostar 300 gp vilket nästan är ett tredje dels hus värde!!!

Allvarligt de här e sjukt

Netfeed

Swashbuckler
samma här
skulle aldrig vilja ha en pinne från skogen när man kan köpa en dyrt, *ha bejärt tar vid här och jag sitter och drägglar lite*

Ares

Veteran
Tja, du kan ju jämt överväga för-nackdelar med master work och sen kolla om du vill köpa den!
Om du tycker att nackdelarna är större kan du ju jämt spara till ett hus i stället!!!! /images/icons/wink.gif

Say what? Ädelträ? Ädelträ är ett annat ord för vanligt trä från vissa träd om jag inte minns fel. Inte kan den kosta 300 gp för det........

Boobis

Warrior
Vet inte om jag skulle kalla det helt sjukt. Masterworked items kostar ju så mycket för att man måste lägga ned väldigt lång tid på att finslipa dem och vad säger att man inte kan lägga ned väldigt lång tid på att göra en perfekt Quaterstaff?

Rätt material kanske måste lamineras och förbehandlas, ländg och diameter exakt avpassas efter den tänkta användaren osv

Vem som kan tänkas vilja ha den är en helt annan fråga, men jag kan tänka mig att det går att spendera några veckor på att göra en "bättre" quaterstaff.

-J

Nja, knappast.........

Hur har dom då tänkt sig att vanligt folk har råd med ett hus? Vanligt folk har enligt FRCS 40-50 sp och en rik människa som en värdshusvärd har kanske några hundra gp (sid 81, FRCS). Iom detta torde ett helt värdshus kosta bara några hundra gp som mest, så då faller det du säger som orimligt, åtminstone i Forgotten Realms.

Netfeed

Swashbuckler
baldurs gate

vad är det för pengar man har där?
sprang om kring med 42k mynt ett tag om det nu är gp så ksulle jag väl kunna köpa ett större slott eller liknande?
eller?
man tycker ju att spel som utspelar sig på ett ställe i sådana fall skall hålla sig åtminstonne lite till verkligeheten
och förestten hur mycket väger inte 42k mynt?

ro83rt

Swordsman
Re: Nja, knappast.........

De flesta som bor i ett hus i FR har byggt det själva, eller så har någon förfader byggt det. Allt råmaterial är ju gratis, om det inte finns någon småsnål druid eller alvstam som försöker hålla alla träd för sig själva. Jag har i alla fall inte hittat någon butik som säljer hus./images/icons/wink.gif Slipper man ha att göra med överskattade hantverkare så blir allt mycket billigare./images/icons/clever.gif

Nja, det är inte så enkelt faktiskt. Om ett hus kostar 1000 gp att göra så skulle alla hålla på och bygga hus och åtminste de som byggde hus skulle vara helt oproportionerligt rika. Om du sen påstår att efterfrågan på byggda hus är för låg för att detta skulle fungera så säger du emot dig själv, för då skulle den låga efterfrågan innebära att husen kostade mindre. kvantitet som bjuds ut och efterfrågan måste i jämvikt och det ger jämviktspriset nämligen.

Caen/ Som faktiskt har läst lite ekonomi.

Netfeed

Swashbuckler
Re: baldurs gate

och hur mkt är det i lbs?
för om det är mer än typ 500 så skulle ju min huvudkaraktär bara orka bära det och inget annat inte änns rustning och sånt
well well

ro83rt

Swordsman

Eftersom det är en form av medeltid så kostar inte husen något att bygga, i rena pengar. Träd och sten är gratis och finns i skogen. Det tar bara tid att bygga hus.

Clas

Veteran
Inte så himla sjukt egentligen - inte om man snickrat lite. Det går att lägga hur mycket jobb som helst på vilken enkel sak som man vill.
Jag har alltid betraktat priserna som minimipriser. Vill man ha tjusiga bondekläder, skräddarsydda och av högsta kvalitet linne, så kostar det naturligtvis betydligt mer än en bonnkappa, vilken som helst.
En mästarstav är naturligtvis gjord av finaste rakväxta ek, eller kärrvuxen gran som är extremt tät. Man lägger lång tid på att balansera den, att järnsko den på lämpligaste sätt och att sedan polera och olja den.
Det är verkligen [color:red]prylen</font color=red> för den nyrika trollkarlen som just fått 10.000 gp över vid sin första drakslakt och nu vill gå och sprätta lite på torget.
Själv har jag alltid gillat lyxprylar i spel. Det blir så mycket roligare då och kan leda till festligare rollspel.
Men vill man bara min/maxa en figur så att den blir så bra som möjligt i slagsmålen så kan jag förstå den som inte vill lägga 300 gp på en stav.
Clas

Staffan

Myrmidon
En masterwork-stav kostar för övrigt inte 300 gp, utan 600 - en stav är ju ett dubbelvapen, precis som en orkisk dubbelyxa.