Nekromanti Mycket AC och HP eller mycket skada?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag har funderat på det här med klasserna i DnD. Det finns vissa prestige klasser som får absurd Hp och Ac om man bara kör lite Powergaming. Till exempel Forsaker och Dwarven Defender. Sen finns det de presitgeklasser som gör absurd skada ibland. Assasin och några till som jag inte kommer ihåg nu som exempel.

Vilket är då bäst? Mycket HP och AC så att chansen att dö blir mindre eller mycket skada så att chansen att döda blir större?

Själv spelar jag bara magiker och barder så för mig blir det en blandning, eftersom barder inte gör någon skada utan bara buffar och magiker kan göra absurd skada. :gremsmile:

Magnus, kanske dags för en poll? :gremwink:

Duddmannen

Hero
Mycket AC.

För min del är det helt klart Hit points och AC som gäller. Det spelar ju ingen roll hur många extra tärningar i skada någon gör om de missar dig. Det gäller därför att också hitta någon sort balans mellan AC från tufft pansar och AC från schysst Dex. Man får inte komma att lita helt på det ena eller det andra.

Feliath

Swashbuckler
Tja...

...jag spelleder, men jag har en Rogue/Assassin i spelgruppen som sänkte en i stort sett oskadd Behir på level 6 med en Death Attack och lite flyt, så jag vet att skadealternativet bör respekteras.
Förresten, finns det någon begränsning av antalet Sneak Attacks en Rogue kan göra per runda? Jag har inte hittat någon; som jag fattat det blir varje attack som kvalificerar sig en Sneak automagiskt. Det gör att Rogue + Två värjor + Ambi-&-TWF = Mycket AJ. :gremshocked:

/Feliath - "Han är som ett vandrande eldklot!"

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Tja...

Vi har båda sorterna i min spelgrupp. En Rogue/Assasin som brukar döda det mesta (trots Black Guarden... :gremsmile: ) och Fighter/Forsakern med 34 AC och 200 HP på Lvl 12. Forsakern gör max 14 skada med ett slag, vilket inte är så mycket på lvl 12 och Assasinen har 40 Hp på samma lvl. Det är lite coolt faktiskt! :gremlaugh:

Vindhand

Myrmidon
AC, eftersom jag trivs bättre med att folk missar mig för att jag är så duktig snarare än att de är tvugna att skada mig många fler gånger, för att jag är så ehm, duktig?

Staffan

Myrmidon

Nix, ingen begränsning. Notera dock att roguen med två värjor får äta -4 på båda, eftersom de är medelsota vapen.

En sak man kan göra för att begränsa dem något är att köra med den frivilliga regeln (står i DMG nånstans) att första rundan i en strid alltid är en surprise-runda, och att man alltså bara får utföra en partiell handling (INTE full attack) innan fi får göra en handling och därmed får sin Dex-bonus.

Feliath

Swashbuckler

Nix, ingen begränsning. Notera dock att roguen med två värjor får äta -4 på båda, eftersom de är medelsota vapen.

Nääh, roguen polerar sina värjor, de är inte alls sotiga :gremwink:
Skämt åsido så var en av kampanjens inlednade husregler att alla vapen som funkar med Weapon Finesse också är smidiga nog att ge -2. Roguen tog fasta på det :gremsmile:
Resonemanget, om någon skulle bry sig, är helt enkelt att det inte är mycket nog skillnad mellan en värja och ett kortsvärd statistikmässigt för att exkludera den ena.

Angående förslaget om surprise, så har han rätt sunkad initiativbonus för att vara Rogue. Han får oftast SA på flankning. Men det gör mig faktiskt inget att han kan göra så mycket skada, allt verkar funka fint ändå och gruppen tycker mest det är bättre ju mer de klarar som enhet, med de odds jag ger dem :gremlaugh:

/Feliath