Nekromanti Mycket att tänka på

Necross

Swashbuckler
Jag vill spelleda D&D men blir trött på alla regler, feats och förmågor. När man t.ex. ska skapa en badguy-spellcaster som PCna (över lvl 4-5) ska möta krävs det ju typ flera timmars funderande över hans levlar, feats, spells, summonade monster etc. Spelarna har ju hyfsad koll på vad sina PCs kan göra - det betyder ju att det krävs otroligt mycket av spelledaren.

Är det nån som har några vettiga tips för hur man ska orka med detta i längden?

Organ

Out of time, out of mind
Använd de färdiga NPC-mallarna som finns i DMG. Det går hyfsat snabbt att modda dem om du skulle tycka att de är för opersonliga och då är halva jobbet redan gjort jämfört med att du skulle göra dem från scratch. Ett annat knep är att kolla igenom alla de miljarders äventyr som finns att hitta gratis på nätet. Inte för att spela dem som de är utan för att länsa dem på de färdigjorda NPCerna som ofelbart finns beskrivna. Du behöver inte ens sno hela, du kan nöja dig med statsen. Så bandithövdingen i "The Curse of the Doomed Chapel of the Evil Demon-Lords of Darkness" kan med sina fem fighterlevlar helt plötsligt ploppa upp i din kampanj men nu som vaktkapten eller borgsherre.

/Anders

Torbjörn

Swordsman
Vill bara instämma i detta tips. På nätet bör finnas mycket gott att hämta.

Men annars håller jag med Necross, det är väldigt mycket att hålla reda på om man skall skapa sina NPC från scratch. Särskilt vid höga levlar. Lika mycket blir det att hålla reda på när man sedan skall spelleda dessa NPC. Jag får ofta känslan att jag som DM inte orkar / kan optimera mina NPC:s agerande lika mycket som spelarna gör med sina karaktärer. Detta medför ju i längden att en lvl 15 NPC inte blir ett sådant motstånd som den borde vara eftersom jag som DM inte orkar / förmår uttnyttja den rätt. Och skulle det röra sig om flera hög-level NPC blir problemet än mer tydligt.

Torbjörn

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

Necross

Swashbuckler
Mmm... Jag har ibland försökt kompensera mitt taffliga, halvhjärtade NPC-skapande med att göra motståndet tuffare på annat sätt. Alltså, jag gör en boss-badguy-spellcaster som inte är tokoptad, men jag låter han ha 10 istället för bara 5 underhuggarmonster. Det funkar... ibland :gremsmile: