Nekromanti Mycket regler är dåligt

Olle Linge

Snigel
Om du trots detta inte ändrar ståndpunkt, säger det mer om dig själv än om Noir.
Du får det att låta som en förolämpning, vilket kanske inte var meningen. Jag håller dock med krank. Jag kommer aldrig i livet läsa ett spel som är upplagt på det sättet, jag är helt enkelt inte intresserad av regler i den omfattninge, även om 90 % skulle vara exempel (vilket jag har mycket svårt att tro att det är). Det är inte en slump att mina regler tar sex sidor utan exempel och sådant. Mycket regler (nu pratar vi om textdispositon, inte om plats vid spelbordet) är alltid dåligt i mina ögon. Det är ett av skälen till att jag inte kommer köpa Noir (jag köper nästan aldrig spel, men i alla fall).

Arfert

Facit
håller i princip helt med dig, Snigel... Ska mycket till att man ska orka med så mycket regler med ett glatt leende på sina läppar nuförtiden.. senast jag gjorde det var nog när jag plöjde första versionen av Warhammer FRPG på 80 talet (för att världen var så kul)... BW som jag tagit upp har vart lite segare men bra läsning i alla fall. Men annars blir det mest kortare spel för mig, som Draug senast... medan spel som Götter, Trudvang, Eon med flera fortfarande förblir olästa, skummade i bästa fall..

Men jag kanske har blivit gammal.

Sanjuro

Warrior
"Men jag kanske har blivit gammal. "

Tror du på allvar att det har med ålder att göra, eller var det bara ett skämt?

(OBS: för att inlägget inte skall misstolkas: jag menar inget illa med frågan, det är en uppriktig fundering från min sida - tror du att ju äldre man blir, desto mindre blir toleransen för tunga regelverk?)

Arfert

Facit
halvskojade... har ju inga egentliga problem att plöja tjocka böcker, men man har ju mindre tid som "vuxen".. jobb familj och annat som gör att den tid man kan lägga på rollspel minskar. Då vill man ha lägre trösklar för att komma igång med själva SPELANDET.

... däremot tror jag toleransen minskar med ju fler spel man spelat... och insikten att det faktiskt GÅR att göra suveräna spel med kompakta, lättlästa system. Och med effektivt språk, där det inte känns som man läser ett examensarbete från nån akademiker som är kär i sin formuleringsförmåga. (Nu syftar jag INTE på Noir, jag har ju inte läst det ännu.) I alla fall är det så för mig.

Ymir

Liten kantbaron
Fast räknar man antalet sidor regler i förhållande till den totala mängden utgivna sidor i form av grundböcker, moduler, scenarion etc vågar jag förmoda att Eon vinner den svenska ligan ganska överlägset.

- Ymir, bara slogs av det

Arfert

Facit
Tror Eon är "värst" jag med... och det är en av anledningarna till att jag inte spelar Eon (det och att jag inte gillar systemet överhuvudtaget). Fast många tycker ju uppenbarligen Eon är det bästa svenska fantasyrollspelet, so what do I know...

Sanjuro

Warrior
Ja, då förstår jag hur du menar. Tack för förtydligandet! Jag håller förstås med om att det inte alls är speciellt roligt att läsa en bok där reglerna bara består av en massa pseudoakademisk rappakalja. Det är lite lustigt att många här verkar klaga på att Noir är för regeltungt, då det såvitt jag förstår har varit Marcos (och de andras också förstås) uttalade vision från början att göra ett spel med ett väldigt enkelt och intuitivt regelverk. Jag har inte hunnit läsa Noir än (julsemestern håller mig från brevlådan) men det känns märkligt att tänka sig att Noir-teamet skulle ha skjutit så långt utanför mål.

Såvitt jag förstod så var Noir delvis en reaktion på de mycket detaljerade regelverken i de svenska rollspel som släppts på senare tid. Hm. Tja, det ska bli spännande att få läsa boken.

Arfert

Facit
VILKA detaljerade regelverk skulle Noir vara ett svar på? Inget av de senare spelen är väl speciellt regeltunga, utom då kanske Riotminds grejer... men Noir verkar ju vara i den klassen själv trots allt...

Ymir

Liten kantbaron
Re: Förtydligande

Du missförstår mig totalt; jag inser att jag formulerade mig skitklumpigt. Jag menade att jag tror att Eon har minst regler per totala antalet utgivna sidor av alla svenska rollspel.

- Ymir, förtydligar

Eksem

Champion
Årets orättvisaste tråd?

Jag menar, jösses. Det är typ två personer i den här tråden som läst spelet, varav en är en av spelets författare, och ingen utom spelets författare som faktiskt spelat spelet. Ändå debatteras det om huruvida spelet är regeltungt eller inte. Trots att det förklarats om och om igen att de många regelsidorna beror på att spelet har jättemånga exempel, väver ihop reglerna med spelvärlden, och så vidare et cetera.

Väldigt orättvist. Faktiskt.

Arfert

Facit
Re: Årets orättvisaste tråd?

tycker det är en intressant tråd... och det är inte första gången folk diskuterar saker på en principiell nivå... och helt i linje med vad som förekommit tidigare på forumet. Minns totalsågningarna av STEAM 1888 innan det ens är färdigskrivet!! ;-)

Hursomhelst, läser man recensionen så låter det som det är massor med regler, med eller utan exempel... och då vill man ju veta mer om det.

cogitare

Swashbuckler
Re: Årets orättvisaste tråd? (OT)

Jag ser inte hur det skulle vara orättvist. Man kan ju ha en åsikt om spelets regler bara genom att ha läst igenom det. Jag har det själv nästan ALLTID efter att ha läst igenom det, det är ju då man upptäcker de första (och de finns praktiskt taget alltid) regelgrodorna.

Detta har egentligen inget med Noir att göra som säkert är ett bra spel. Men jag kan säga utan att även innan jag spelat D&D (3.0 eller 3.5 your choice) utan bara skummat och läst en del när jag gjort RP så slog jag fast att det är sjukt regeltungt. Och det står jag fast vid fortfarande efter att ha läste mycket mer i spelet och spelat det ett otal gånger.

Alltså kan man ha åsikter, enligt mig, bara genom en genomläsning eller två.

C.

EchonCique

Hero
Utbruten tråd

Denna tråd föll bort från ursprungsämnet, som var recension av Noir.

Arfert

Facit
okidoki... vet inte om deras spel är så regeltunga egentligen, däremot använder de gärna lite väl många ord för att beskriva sina regler...

Eksem

Champion

"Hursomhelst, läser man recensionen så låter det som det är massor med regler, med eller utan exempel... och då vill man ju veta mer om det. "

Och sedan kom några väldigt tydliga förklaringar till hur ett spel kan ha många sidor med regler utan att vara regeltungt, vilket också förklarades var Noir-gängets ambition, och ändå fortsätter en diskussion om Noirs regelmängd! Sanslöst. Orättvist.

Eksem

Champion
Re: Årets orättvisaste tråd? (OT)

Men det jag invände mot var ju att folk INTE hade läst spelet, och ändå diskuterar huruvida spelet är regeltungt eller inte.

Arfert

Facit

.. och samtidgt förändrades den här tråden till att handla om regeltunga spel generellt, inte Noir... vilket är tydligt och även förklarar varför tråden blev utbruten. Så du behöver inte vara sååååå upprörd!

Dessutom: Var sjutton var alla "förkämpar" när ANDRA spel än Noir blir påhoppade på ett orättvist sätt? Till exempel har alla spel jag har vart inblandad i har blivit det, och jag har fått lära mig att ta skiten. Och då har jag inte stuckit ut hakan så mycket med min marknadsföring som Noiränget gjort. Minns också hur mycket Mindless Gaming fick stå ut med innan En Garde! kom ut. Men som sagt, folk på det här forumet älskar ju att dissa, och det får man vänja sig vid.

Arfert

Facit

...inte en chans, det har Saga, om man räknar som jag gissar att du gör.

Svarte Faraonen

ром и смерть

Det tror jag knappast. Med "totalt antal utgivna sidor" misstänker jag att Ymir inkluderar moduler och liknande. Eonmodulerna består till större delen av fluff, medan Saga hittills bara är en grundbok, vilken har en större andel regler än de flesta Eonmoduler. Eftersom Eon har ett tjugotal moduler och för det mesta håller sina regler till grundböckerna låter det inte helt otroligt att det spelet totalt räknat har en rätt hög fluff-crunch-ratio.