Nekromanti Mycket regler är dåligt

Arfert

Facit
Re: Årets orättvisaste tråd?

hmm... skulle nog vilja säga att det finns en viss forumkultur att basha allt som inte är "kreddigt"...

Själv gillar jag Marco och tycker det mesta han skriver på forumet är vettigt, men kan ändå basha Noir om det skulle vara aktuellt. Fast jag väntar med det tills jag LÄST spelet. Det jag gjort hittills är att ställa mig lite undrande om regelmängden. Vilket knappast är att basha, och jag kanske byter åsikt när jag får spelet i handen imorgon.

Eksem

Champion

"hmm... skulle nog vilja säga att det finns en viss forumkultur att basha allt som inte är "kreddigt"... "

Appropå det är det inte vidare lätt att hitta kritik mot t.ex. Saga. Jag hittar ett inlägg, och det är skrivet av en i mitt tycke mycket oartig herre som konsekvent använder sig av otrevligt språk och påhopp mest hela tiden, och det inlägget (precis som många av den användarens inlägg) möttes också av ett moderator-ingripande.

---

Jag har inget mot bashing från människor som faktiskt har läst produkten, men jag ser inte poängen med att kritisera och diskutera en produkt man inte har läst, särskilt när ens utgångspunkt har ogiltigförklarats av de enda i tråden som läst spelet.

Svarte Faraonen

ром и смерть

Av det jag läst som går att ladda ner på hemsidan tycks det inte som om jag skulle ha allt för mycket att invända. Problemet är att jag befinner mig i valet och kvalet om vilket nytt svenskt rollspel jag ska köpa.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Observera att denna tråd är utbruten...

...ifrån den ursprungliga Noir-tråden, just för att allmänt diskuterande kring regelmängd inte är direkt kopplat till just Noir. Sedan verkar tråden åter ha kopplat tillbaka till ursprungsspelet. Jag tycker dessutom att många spelskapare har ett synnerligen selektivt minne och hellre ältar sin kritik än fröjdas över mer positivt bemötande. Visst är det tråkigt med långt dragna spekuleringar kring ett spel så få faktiskt har läst. Men å andra sidan så har Marco delat med sig av sina funderingar kring Noir i många, många trådar tidigare och bemötts mycket vänligt och positivt av de allra flesta. Plus då naturligtvis att wrnu inte är så coolt och häftigt att det är den enda plats där Sveriges alla rollspelare är representerade.

Dimfrost

Special Circumstances

Vad skulle du säga är "kreddigt" i rollspelssverige?

Själv bashar jag i stort sett alla svenska spel (eller i stort sett de flesta spel över huvud taget), men det kanske folk har märkt. :gremlaugh:

/Dimfrost

Arfert

Facit

he he, vilka spel har du INTE bashat?

kreddigt: tja, det är väl mest amerikanska smala indiespel och liknade...

Dimfrost

Special Circumstances

Tja... Dictionary of Mu har ni ju sett att jag hyllar, mer eller mindre. Och Spirit of the Century, som jag recenserar i nästa Fenix. Annars kan jag basha en massa amerikanska indiespel också; Sorcerer verkar inte särskilt smart regelmässigt, till exempel. :gremsmile: (Jag kan klaga på reglerna i de allra flesta spel; även ett antal av mina favoritspel som syns strax till vänster tycker jag om enbart för världarna, till exempel Exalted och Eberron.)

/Dimfrost

cogitare

Swashbuckler

men har en känsla av att du är nåt på spåren. Speciellt när det finns gruperingar av folk här som dessutom känner varandra IRL. Men det här är förmodligen ett extremt brännbart och känsligt ämne.
Jupp, det kan jag hålla med om. Alltså det där med grupperingarna. Det blir väldigt tydligt ibland. Men generellt sett så orkar jag inte bry mig om det. Antar att det är likadant på alla forum. Man hittar folk som man lär känna på forumet och vänskapsband knyts och därför håller man varandra lite om ryggen eller så tar man in kompisar IRL till forumet och det blir likadant.

Inte något att hetsa upp sig för egentligen utan ganska naturligt. Men det blir lite fånigt ibland. Och nej jag tänker inte ge några exempel för då ser jag en extrem risk att folk tar det personligt och det blir ilskna ord.....

C.

cogitare

Swashbuckler

Så vad ni vill ha sagt är att forumkulturen här är att basha spel man inte har läst för att man ogillar spelskaparen personligen, och att den här Noir-diskussionen bara hänger med i den andan? Well then. Carry on.
Så klart inte. Men man måste få uttrycka en åsikt baserat på recensioner eller om man "bara" läst reglerna utan att ha empiriska fakta om spelet.

Jag har läst hela tråden och tyckte inte att det var så värst mycket bashande av Noir (och nu diskuterar jag inte spelet för jag har inte ens läst det) som härstammade från någon som inte ens läst spelet. Uttrycken gick mer i linje med att "enligt recensionen låter det ganska regeltungt och det är inte något som jag gillar" (extremt parafraserat). Vad i detta som är så oooooooerhört orättvist kan jag faktiskt inte se. Resten av kritiken kom från folk som läst spelet och deras kritik borde väl vara befogad om det nu ligger någon sanningshalt i vad de skriver?

C.

cogitare

Swashbuckler

hmm... skulle nog vilja säga att det finns en viss forumkultur att basha allt som inte är "kreddigt"...
Oh, oh, oh. Det där var så spot on att jag var tvungen att skriva några rader för att berätta om att jag håller med :gremsmile:

C.

cogitare

Swashbuckler

Det var inte riktat mot person (alltså dig) utan mer en generell fundering. Lessen om det var oklart i det jag skrev.

C.

Storuggla

Champion

"Speciellt när det finns gruperingar av folk här som dessutom känner varandra IRL. Men det här är förmodligen ett extremt brännbart och känsligt ämne. Är väl mest att konstatera att det förmodligen funkar så, och "gilla läget"."

Eller så får du infiltrera några forumfika/öl/Dancon så får du backnings så fort någon hackar på dig eller dina spel? :gremgrin:
Jag skulle rekommendera forumsfika över forumsöl eftersom ifall ingen intar alkohol så minns de dig dagen efter, och Dancon över forumsfika eftersom man där får ta del av konventets höjdpunkt: The Amazing Magic Robot och Professor Knutsson!

Storuggla, sök och i skolen finna

hraufnir

Swordsman

Nu är ju inte jag någon gammelräv direkt, men jag vet inte många spel som lagts ut så mycket i smådelar på forumet och diskuterats som Noir. Jag har inte varit inne på forumet på dryga året och jag känner ändå som om jag varit med och bidragit till spelet. Om många känner så kanske det känns lite mer "deras spel" och då försvarar man det.

Just a thought.