Nekromanti Mysko böcker ifrån Vertigo

walium

Ganska töntig, faktiskt
Är det någon här (Rising kanske?) som har läst böcker av Nikanor Teratologen eller i Klitty-serien? Vad handlar de om och går de överhuvudtaget att läsa? Själv tror jag att jag är för pryd och konservativ för sådana alster.

Ymir

Liten kantbaron
Nikanor är...lite skum :gremsmirk: Det står lite om honom och hans berättarvärld på Susning.nu. Jag har inte läst så mycket av hans böcker, men det lilla jag har läst var intressant. Jag vet att Bastion gillar dem iallafall, så hör med honom?

Den här, från samma förlag, rekommenderar jag åtminstone.

- Ymir, aningen fascinerad

Foggmock

Myrmidon
Klittyserien är helt fantastiskt underbar. Det handlar, som Kitty, om en tjej som löser mordfall. Serien innehåller också mycket grafiskt beskrivna sex- och våldsscener (ibland båda på samma gång - läs utdraget ur "Akta dig för dvärgen, Klitty!" här: http://www.klitty.com/bok.htm ) men är en slående satir och kritik på vårt vackra samhälle.

Nu kan man dessutom tydligen få alla böckerna för 190:-, så slå till!

Brior

Swordsman
Jag äger och har läst kanske halva "Förensligandet i det egentliga Västerbotten" av Nikanor Teratologen (Teratologi = läran om missbildningar och felväxt hos foster, av gr. "Teras" - monster")

Man märker direkt att författaren är mycket intellektuell och att han/hon skriver påfallande bra på ett egensinningt språk. Sidorna fylls av iakttagelser, reflektioner och formuleringsfyrverkerier, men framför allt av sex och snusk - gärna på tabubelagda områden. Det hela påminner faktiskt lite om Bengt Anderbergs gamla antologier "Kärlek 1, 2 etc." men sänkta i avföring, incest och kroppsutdunstningar.

Jag tycker gott att man kan provläsa Teratologen eftersom böckerna långt ifrån saknar kvalitéer men själv blev jag gansk mätt på excesserna efter en stund - och då har jag inget emot litterär erotik alls. Läs gärna kärleksböckerna istället.

Saxifrage

Hero
Kågedalen

Länken i föregående inlägg säger väl egentligen det mesta om "Äldreomsorgen i övre Kågedalen". Boken är, eh, rätt skum. Men om man gillar bisarra utsvävningar så är den klart läsvärd. Boken är skriven på klassisk Skellefteå-bondska vilket gör den lite svårläst, men det finns en ordlista till varje kapitel som underlättar.

Jag har en bekant från Kågedalen som träffat "Nikanor Teratologen" i yngre dagar. Enligt uppgift var han redan då en ganska skrämmande figur. Jag tror också att han vid tillfälle misstänkts för gravskändning. Bara det gör ju boken läsvärd...

EDIT: Ok, enligt susning är NT tydligen dömd för nämnda gravskändning. Bra att man orkar läsa...