Nekromanti Mysterier i Äventyrssommar - Ledtrådar och Spår?

Max Raven

T12-kultist
Har haft en del funderingar kring det här med att bygga mysterier igen. Tänkte spinna vidare på vad jag skrev här om att ha ett "plats"-baserat angreppssätt på äventyrsbyggandet.

Jag ska försöka fatta mig kort: Jag överväger en uppdelning av det jag kallat "Ledtrådar" i Äventyrssommar. Tanken jag hade var att Ledtrådar leder mot Mysteriets lösning (och är de som finns på ledtrådskort) medan Spår leder vidare i äventyret. Spår är alltså de fysiska eller metaforiska vägarna som leder RP till nya platser där ledtrådar eller spår kan finnas. Man kan ha t ex ett Spår till Kyrkruinen som är ett rykte om att det är hemsökt. Ett annat spår kan vara den gamla kartan över kyrkan* som RP hittar.

Vad tror ni om det? Är det en uppdelning som kan vara värd att göra?

Hur det var tidigare i Äventyrssommar:
- Man väljer en grundhandling (den ursprungliga varianten av Mysteriemakaren). Den här har med, på en höft, RP, neutrala SLPer("bybor"), Skurkar och andra saker som krävs för äventyret (skatt, ledtrådar som leder till skatt. T ex) samt kryddor (även kallade twists, ex den egentliga skurken är en bybo). Sambandspilar visar hur allt hänger ihop (på vilket sätt kan man välja eller slå fram). Den senaste reviderade versionen kan ses och kommenteras här.
-Tanken var att man nu skulle ha all hjälp man behöver för att börja spela. En karta eller platsbeskrivningar var inte med förutom i tabeller med beskrivningar som man kunde använda sig av.
-Ledtrådskort var ett möjligt verktyg man kunde använda sig av.

Det börjar kännas som att det blir lite mycket grejer för Mysteriemakaren - även om 3 A4 (Handling, Karta, Personer) kanske inte är så mycket när det kommer till kritan så kanske man skulle kunna skala bort en del. Misstänker att det som åker först är Handlingskartan...

*En sidogrej, men en tanke jag hade var att platser kan ha "underplatser" som spår leder till. Kyrkoruinen skulle då kunna ha två spår till en dold källare där diamanterna finns, där ett spår är att man söker efter falska väggar i källaren och ett annat spår är att kartan har en blank fläck - t ex. Då är givetvis spår och ledtrådar som finns i en underplats inte med på den vanliga platsen. :gremsmile:

Möller

Hubert Hortlax
Hm. Jag tycker det låter som en aningen svår, arbiträr uppdelning av ledtrådar.

Du vill alltså, i regelmekaniken, skilja på ledtrådar som direkt leder till platser med nya ledtrådar (spår) samt ledtrådar som inte gör det. Den senare typen av ledtrådar används istället bara till att »peka ut mördaren«, eller?

Rollpersonerna hittar tidigt i äventyret ena halvan av en karta - värdelös i sig själv. När de senare hittar andra halvan kan kartan leda dem till skattgömman. Är det en ledtråd, eller ett spår?

Jag kan tycka att denhär uppdelningen är lite flytande och därför svår att sätta i mekaniken. Däremot är den ett bra stöd för SL, »vissa ledtrådar fungerar såhär, andra sådär«. Kanske ska du ta upp dethär som mer av ett tips än en mekanik?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Max Raven said:
Jag ska försöka fatta mig kort: Jag överväger en uppdelning av det jag kallat "Ledtrådar" i Äventyrssommar. Tanken jag hade var att Ledtrådar leder mot Mysteriets lösning (och är de som finns på ledtrådskort) medan Spår leder vidare i äventyret. Spår är alltså de fysiska eller metaforiska vägarna som leder RP till nya platser där ledtrådar eller spår kan finnas. Man kan ha t ex ett Spår till Kyrkruinen som är ett rykte om att det är hemsökt. Ett annat spår kan vara den gamla kartan över kyrkan* som RP hittar.

Vad tror ni om det? Är det en uppdelning som kan vara värd att göra?
Det känns spontant som en svår uppdelning att göra, eftersom det är lätt att tänka sig saker som kommer att vara både ett spår och en ledtråd.

Exempel: Rollpersonerna hittar en mässingsknapp i smuggelgrottan. De har tidigare sett att fyrvaktaren saknat en mässingsknapp i sin rock. Mässingsknappen är en ledtråd, för den pekar ut skurken, men den är även ett spår, eftersom den troligen kommer att leda till att rollpersonerna vill söka igenom fyren.

/tobias