PROMOTION Mysterium Weird Fiction Roleplaying

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,752
Location
Demokratiska Republiken Latveria
I några tidigare trådar har jag nämnt att jag pysslat med, och spellett, ett spel om weird fiction (med vilket jag i korthet menar berättelser i skärningspunkten mellan skräck, fantasy och sf, med fokus på mötet med det okända). Reglerna är i grund och botten en något modifierad variant av gamla Unknown Armies (1st och 2nd ed, inte 3rd ed, såklart utan avatars och adepts). Settingen är vår samtida värld med paranormala inslag som är specifika för varje kampanj (sex sånna scenarion inkluderas i boken).

Nu är spelet så färdigt som det kommer att bli och finns i pdf och tryck med mjuka eller hårda pärmar.

Beskrivning från drivethru:

To the casual observer reality may seem solid and stable, however this is unfortunately not the case. Our universe is just one of an infinite multitude that has emanated from the Abyss and they all overlap and interact with each other. Ravenous predators stalk the worlds and powers from beyond use us as pawns in a game that we can not conceive of.

Mysterium is a weird fiction roleplaying game where ordinary modern day people become exposed to the paranormal and the unknown, either by encountering an intrusion from beyond or being thrust into another world themselves.
The game is about how the player characters handle this confrontation with strange forces and entities and in what way they become changed by this. Are they consumed by fear or seduced by fascination? Do they turn their backs and run, or do they leap into the unknown? And what are the consequences of their choices?
Mysterium is played with one Game Moderator and two or more players and uses a simple and easy to learn d100-based rules system. This book includes a chapter on setting up roleplaying campaigns inspired by weird fiction, and six scenarios: The Door to the Unknown, Lost and Found, Twilight Town, The New Gods, Angel Tears and Hidden Masters.

Länk: https://www.drivethrurpg.com/product/397654/Mysterium-Weird-Fiction-Roleplaying
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
707
Location
Malmö
Verkar intressant, men jag hade gärna tagit del av lite mer info om spelet för att skapa mig en bild av det, t.ex. några exempelsidor från boken.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,752
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Tjusigt! Jag har dålig koll på Unknown Armies - hur skulle du beskriva systemet?
En rollperson har attributes (Body, Speed, Mind och Psyche) och skills (tre skills under respektive attribute, och spelaren kan lägga till ytterligare). Både attributes och skills har procentvärden. Test görs med d100, där under värdet är lyckat, men ju högre desto bättre. Prick på värdet är perfekt, 00 är katastrof. Dubbletter kan betyda extra bra eller dåligt. Saknar du rätt skill kan du oftast rulla under halva attribute-värdet (specialistfärdigheter kan såklart vara omöjliga). Extra besvärliga eller gynnsamma omständigheter kan ge +/- 10, 20 eller 30 på värdet. Om ett av dina personality traits är relevant kan du vända på slaget (64 istället för 46 tex) om det är till din fördel.

I strid är en närstridsattacks skada lika med summan av attackslaget plus vapnets skadebonus. Skjutvapen gör lika mycket skada som attackslagets resultat (skjutvapen har olika slags maxskada). Karaktärer tål lika mycket skada som sitt värde i body.

Stress motsvarar sanity i call of cthulhu. Karaktärer har fem stressmätare: brutality, helplessness, isolation, paranormal, self. När du utsätts för stress gör du ett test för mind. Vid lyckat behåller du kontrollen över dig själv men markerar att du blivit mer härdad, vilket med tiden kan göra dig okänslig. Vid ett misslyckande får du välja mellan fight, flight och paralysis, samt markera att du blivit traumatiserad. När du bockat av alla failed-rutorna drabbas du ett permanent tillstånd.

Det är väl en kort sammanfattning av det hela. Vart och ett av de sex scenariona lägger också till olika slags paranormala fenomen: varelser, artefakter, ritualer, förmågor, etc.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,112
En rollperson har attributes (Body, Speed, Mind och Psyche) och skills (tre skills under respektive attribute, och spelaren kan lägga till ytterligare). Både attributes och skills har procentvärden. Test görs med d100, där under värdet är lyckat, men ju högre desto bättre. Prick på värdet är perfekt, 00 är katastrof. Dubbletter kan betyda extra bra eller dåligt. Saknar du rätt skill kan du oftast rulla under halva attribute-värdet (specialistfärdigheter kan såklart vara omöjliga). Extra besvärliga eller gynnsamma omständigheter kan ge +/- 10, 20 eller 30 på värdet. Om ett av dina personality traits är relevant kan du vända på slaget (64 istället för 46 tex) om det är till din fördel.

I strid är en närstridsattacks skada lika med summan av attackslaget plus vapnets skadebonus. Skjutvapen gör lika mycket skada som attackslagets resultat (skjutvapen har olika slags maxskada). Karaktärer tål lika mycket skada som sitt värde i body.

Stress motsvarar sanity i call of cthulhu. Karaktärer har fem stressmätare: brutality, helplessness, isolation, paranormal, self. När du utsätts för stress gör du ett test för mind. Vid lyckat behåller du kontrollen över dig själv men markerar att du blivit mer härdad, vilket med tiden kan göra dig okänslig. Vid ett misslyckande får du välja mellan fight, flight och paralysis, samt markera att du blivit traumatiserad. När du bockat av alla failed-rutorna drabbas du ett permanent tillstånd.

Det är väl en kort sammanfattning av det hela. Vart och ett av de sex scenariona lägger också till olika slags paranormala fenomen: varelser, artefakter, ritualer, förmågor, etc.
Det mesta av reglerna känns igen från Unknowna Armies, 2nd ed, ett system jag använde under många år till alla möjliga sorters spel, inte alls bara till UA Ett av de mest flexibla och användbara system jag stött på faktiskt. Köpte ditt spel som pdf direkt jag såg om detta – och ser mycket fram mot att läsa och spela äventyren!
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,752
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Det mesta av reglerna känns igen från Unknowna Armies, 2nd ed, ett system jag använde under många år till alla möjliga sorters spel, inte alls bara till UA Ett av de mest flexibla och användbara system jag stött på faktiskt. Köpte ditt spel som pdf direkt jag såg om detta – och ser mycket fram mot att läsa och spela äventyren!
Tack! Jag hoppas du har nöje av det!
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Tjusigt! Jag har dålig koll på Unknown Armies - hur skulle du beskriva systemet?
Enligt mig det bästa BRP-system som gjorts. Många tycker om SAN-systemet, vilket för mig är lite meh, men snillrikheten i hur enkelt motorn är utformad för att kunna ge mycket information är lysande. I mångt och mycket är Mutiné byggt på Unknown Armies-mekaniken.
 
Last edited:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Jag är visserligen väldigt upptagen med att läsa Chroniclesböcker just nu, men alltså… femti spänn för PDF:en är ju som hittat. Får se när jag läser, men det låter i varje fall intressant =)
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,752
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Det här är väl inte riktigt promotion, men nu finns ju den här tråden. Jag har börjar fundera på om det egentligen var så smart att publicera detta som ett eget litet spel, när de scenarion som utgör själva kärnan i projektet förmodligen skulle funnit fler spelare om de publicerats till ett etablerat spel, så som Call of Cthulhu 7ed. Så kanske gör jag en reviderad och expanderad version av äventyren / kampanjramarna till en serie CoC-supplement.

 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,752
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Ovan funderade jag på att porta grejerna till CoC, men i slutändan valde jag att inte göra det, istället blev det en uppdaterad version av spelet. Layout i två kolumner, några av scenarierna har utökats, och lite nya regler, framför allt har stress-systemet gjorts mer i linje med spelets teman. Ni som köpt det bör ha fått ett meddelande om att ladda ned ny pdf, om inte hojta så skickar jag den! Men nu ska jag inte fixa och trixa mer med boken, gör jag något ytterligare material (anteckningar finns) så kommer det som moduler med den övergripande titeln Borderland Encounters.

Som tidigare finns spelet här: https://www.drivethrurpg.com/product/397654/Mysterium-Weird-Fiction-Roleplaying
 
Top